Pásztornak lenni ma Magyarországon nem egy irigylésre méltó társadalmi pozíció. Birkának lenni pedig még kevésbé az. Jézus az evangéliumban pásztorról, akolról és juhokról tanít, méghozzá példabeszéd formájában. A példabeszéd lényege, hogy a látható, mindenki által megtapasztalt valóságból vett képekkel szól láthatatlan, rejtett valóságokról. Csakhogy a Jézus idejében egyértelmű képek – a pásztorélet jelenetei – számunkra ma már nehezen értelmezhetők. Jézus magát azonosítja a pásztorral, s ebből következik, hogy mi a juhok szerepében találjuk meg a helyünket. De mit is jelent ez pontosan?
Jézus korában az emberek jelentős része pásztorkodásból élt. A birka nem a butaság és az önállótlanság jelképe volt, hanem a létező legnagyobb érték, amire gondosan vigyázni kell. A pásztor legtöbbször a család elsőszülött fia volt, aki gondját viselte a nyájnak, itatta, legelőt keresett neki. Palesztina kopár vidékein a pásztor – magyar társaitól eltérően – nem tereli a nyájat, hanem előtte megy, mert neki kell messziről észrevennie, hol nő a pusztában fű, hol van víz. Éjszakára a juhokat karámba terelték, melynek szűk kapujában megállt a pásztor, s feltartott botja alatt a juhok egyenként mentek be, míg ő megszámolta őket. Ugyanabba a karámba több nyájat is betereltek, s kora reggel, az éjszaka elmúltával a pásztor kiáltását felismerő vezérürü ment ki először, majd követte őt a nyáj többi juha is.
A korabeli kép ismeretében talán az értelmezés is könnyebb. Az evangélium egyik fő üzenete, hogy amikor a juhokkal azonosítjuk magunkat, az azt jelenti: Isten értékes, neki lefoglalt tulajdona vagyunk, ami annyira fontos, hogy az elsőszülött Fiú, maga az Isten Fia figyel rá. Ráadásul ő ismeri nyájának minden tagját. A hívő ember valódi vigasza a nehézségekben nem az, hogy Isten beavatkozik a világ sorsába, és egyszerre megszüntet minden rosszat, hanem hogy az első zsoltár szavaival élve „ismeri az Úr az igazak útját,” azaz életünkben semmi sem történik nélküle.
Az evangélium tanúsága szerint a mi pásztorunk úgy lett a nyáj gazdája, hogy odaadta érte az életét, hogy azután újra visszavegye: Jézus az Atya iránti és a juhok – azaz irántunk – való szeretetéből mindent odaadott, s éppen a halál, önmaga látszólagos elvesztése lett a már elveszíthetetlen életre vezető úttá. Ez tette lehetővé, hogy bevezessen, befogadjon minket az ismeretnek és a szeretetnek abba az egységébe, amely őt az Atyához kapcsolja. A juhok lehetősége, hogy kövessék a pásztort oda, ahol Élet van: a Szentháromság belső életébe. A földön pedig ez az élet ott növekszik, ahol az ember képes önmagát elveszítve kapcsolódni: Istenhez, a másikhoz, önmagához. Engedjük, hogy a halállal, fásultsággal és elszigeteltséggel teli világ pusztaságában a jó Pásztor hangja vezessen minket az ő húsvéti útján az Élet, az újra megtalált kapcsolódás dús füvű legelőire!
Baán Izsák OSB
Kapcsolódó fotógaléria