Elindult a Pécsi és Székesfehérvári Egyházmegyék közös köznevelési projektje

Hazai – 2015. május 29., péntek | 17:03

Május 29-én délelőtt a székesfehérvári Szent Gellért Hotelben tartották „A Pécsi és Székesfehérvári Egyházmegye köznevelési feladatainak minőségorientált fejlesztése” című projekt nyitórendezvényét – tájékoztat a Székesfehérvári Egyházmegye.

KÉPGALÉRIA – klikk a képre!

A Székesfehérvári és a Pécsi Egyházmegyék egy konzorciumban együttműködve 130 749 995 Ft támogatásban részesültek az Új Széchenyi Terv Társadalmi Megújulás Operatív Program támogatási rendszeréhez benyújtott A Pécsi és a Székesfehérvári Egyházmegye köznevelési feladatainak minőségorientált fejlesztése című, TÁMOP-3.1.17-15-2015-0008 azonosító számú pályázata révén.

A projektnyitó rendezvényen Spányi Antal megyéspüspök reményét fejezte ki, hogy a pályázattal megvalósulhat az az összehangolt szakmai, pedagógiai munka, amelyre a két egyházmegye lehetőséget kapott.

Az országban is egyedülálló konzorciumi együttműködés olyan minőségi oktatásfejlesztést eredményez a köznevelési intézményekben, amellyel magasabb színvonalú, eredményesebb munka folyhat az iskolákban, óvodákban, és amelynek gyümölcseit a gyermekek és a szülők megtapasztalhatják majd – fogalmazott a főpásztor.

Udvardy György pécsi püspök köszöntőjében kifejtette: az egyház fontos szerepet töltött be az oktatásban és a nevelésben az elmúlt 2000 évben. Nyilván azért, mert a nevelés-oktatás az evangélium hirdetésének hatékony eszköze, ahol az emberi fejlődéssel együtt, a hitben való növekedés, a világ megismerése és önmagunk megismerése egészen komplex módon és a végső célra irányultan valósulhat meg.

Úgy tudjuk definiálni a világot, úgy tudjuk nézni a megismerés folyamatát, hogy az ember végső célját tekintő nevelést tartjuk szem előtt. Ennek nagyon szép és hatékony eszköze a katolikus iskola – mutatott rá Udvardy György.

Dózsa István, a Székesfehérvári Egyházmegye vagyonkezelője ismertette a pályázatban vállaltakat és a projektben rejlő lehetőségeket. Mint elmondta, a minőségorientált fejlesztés arra ad lehetőséget, hogy az intézményfenntartásban, a finanszírozásban mutatkozó nehézségek mellett nívós munka folyhasson az intézményekben. Kiemelte: lehetőség lesz arra, hogy a problémákra közösen keressék a válaszokat, egységes számviteli rendszert alakítsanak ki, közös stratégiai elképzelést dolgozzanak ki azt illetően, mitől katolikus az iskola, és az egyes intézmények jó gyakorlatait megosztva egymással, új pedagógia módszereket vezethessenek be az iskolarendszerbe.

* * *

A száz százalékos támogatási intenzitású projekt általános célja a Székesfehérvári és a Pécsi Egyházmegyék fenntartásában álló köznevelési intézmények pedagógiai alapdokumentumaival, valamint a köznevelési célokkal összhangban egyrészt az egyházi intézményfenntartói szerepkör erősítése, másrészt az egyházak által fenntartott köznevelési intézmények pedagógiai módszertanának felülvizsgálata és a jó gyakorlatok alapján történő egységesítése a fenntartóváltásból eredő többletfeladatok hatékony ellátása érdekében.

Az egyházmegyék közötti konzorciumi együttműködés pályázat megvalósításához kapcsolódó formája egyedülálló Magyarországon.

A konzorciumi tagok összesen 32 feladatellátási helyen rendelkeznek köznevelési intézményekkel. Jelen projekt egyik fő célja, hogy az intézmények között olyan együttműködést és együttgondolkodást indítson el, mely révén megteremthetőek az egységes katolikus nevelés alapjai. További cél, hogy integrálhatóvá váljanak olyan nevelési módszertanok, melyek a katolikus értékek elmélyítése mellett a színvonalas óvodai, általános- és középiskolai oktatás szilárd alapjainak lefektetését is lehetővé teszik.

A katolikus közoktatási intézmények diákjainak összetétele igen változatos, a gyermekek a társadalom legkülönfélébb rétegeiből érkeznek az egyházi létesítményekbe, testi-lelki-szellemi fejlettségük is különböző, ezért további cél a különféle háttérrel rendelkező tanulók esélyeinek kiegyenlítése is. A projekt révén lehetővé válhat az értelmi képességek és testi-lelki adottságok arányos fejlesztése a katolikus vallás erkölcsi alapjain. A pályázat megvalósítása során a speciális körülmények, adottságok figyelembevételével módszertani megoldások felkutatása, összegyűjtése történik az oktatás szakmai minőségének és hatékonyságának növelése (a továbbtanulás segítése, a tehetséggondozás támogatása, a katolikus intézményi értékek elmélyítése, a felzárkóztatás támogatása, a lemorzsolódás arányának csökkentése) érdekében.

A projekt további fontos célkitűzése, hogy a konzorciumi partnerek által fenntartott köznevelési intézményekben azonos integrált fenntartói és irányítási rendszer alakuljon ki, különösen minőségirányítás, adminisztráció, humánerőforrás-gazdálkodás, vezetői információs rendszerek és egyéb informatikai rendszerek tekintetében. Az integrált rendszer bevezetését megelőzi az intézmények helyzetelemzése, melynek mentén célirányosan indítható el a fejlesztés.

A projektnek köszönhetően megtörténik az új pedagógiai módszertanok bevezetése, a legjobb gyakorlatok implementálása, valamint az iskolai vezetők és pedagógusok továbbképzése.

A pályázat eredményeinek bemutatását és elterjesztését az intézmények közötti aktív kapcsolattartás megteremtése és a kommunikációs felület kialakítása segíti elő.

A projekt hosszú távú célja a minőségi oktatás és az ehhez mindenki számára szabad hozzáférés biztosítása az egyházi fenntartású köznevelési intézményekben.

Fotó: Lakata Pál

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria