Hitoktatói továbbképzést tartottak Székesfehérváron

Hazai – 2016. október 26., szerda | 12:47

Továbbképzést tartottak a Székesfehérvári Egyházmegye hitoktatóinak a Szent István Hitoktatási és Művelődési Házban október 22-én, szombaton.

A szakmai nap az óralátogatások során felmerülő aktuális kérdésekről, a Bellarmin rendszer tapasztalatairól, valamint a fegyelmezésről, a figyelemlekötésről és a magatartási problémák kezeléséről szólt.

Elsőként Ugrits Tamás püspöki irodaigazgató köszöntötte a mintegy kétszáz hitoktatót, akik az egyházmegye területén több száz intézményben tartanak hit- és erkölcstanórát, összesen 1575 csoportban, valamint fakultatív hittant 4695 csoportban. Majd Szalma István, a hitoktatási felügyelőség elnöke emelt ki néhány rendelkezést az egyházmegye hitoktatási szabályzatából, értékelte a 2015/16-os tanév óralátogatásait, és az ehhez kapcsolódó aktuális kérdésekre adott válaszokat. Ilyen volt az átiratkozás kérdése, az adatszolgáltatás pontosítása, az e-naplók vezetésének előírásai, az osztályozás lehetőségei. Emellet szó esett arról is, mi számíthat fakultatív hittannak.

Hamarosan a Székesfehérvári Egyházmegyében is bevezetik a központosított adatszolgáltatást, ennek kapcsán Visiné Farkas Katalin részletes tájékoztatást adott a Bellarmin Hitoktatási Nyilvántartó Rendszerről és az e-napló használatáról. Gyakorlati példákkal mutatta be, kik és hogyan léphetnek be a rendszerbe, hogyan kezelhetik a hittannaplót vagy küldhetnek el jelenléti íveket.

Csáky-Pallavicini Zsófia klinikai és mentálhigiénés gyermek- és ifjúsági szakpszichológus a hittanórán előforduló fegyelmezési gondokról, a nehéz helyzetekről és a problémás gyerekekről beszélt, valamint a jó megoldásokról a figyelem lekötésére, az orvosolható magatartási problémákra.

Egyre több olyan gyermekkel találkozik a hitoktató, aki tanulási nehézségekkel küzd, sajátos nevelést igényel, esetleg fejlődésében elakadt, vagy egyszerűen egy aktuális probléma billentette ki egyensúlyából. A szakember a bemutatott eseteken keresztül arra biztatta a hitoktatókat, hogy a megélt kihívások és kudarcok után ne a saját alkalmatlanságukat éljék meg mint katekéták, hanem állítsanak fel megfelelő diagnózist a gyermekekről.

Hangsúlyozta, ismeretekre és szakember segítségére van szükség, hogy az ADHD (figyelemhiány, hiperaktivitás-zavar) vagy ASD (autisztikus spektrumzavar) szindrómával élő, vagy egyszerűen csak a családi konfliktusok miatt figyelni nem tudó gyermekeket a hitoktató jól tudja kezelni. Meg kell találni szerepüket a csoportban, és ismerni kell „működésüket”, például mi nyugtatja meg őket, mikor és meddig tudnak figyelni, mi kelti fel érdeklődésüket – mutatott rá Csáky-Pallavicini Zsófia, aki beszélt a pozitív fegyelmezésről, valamint a hitoktató önismeretéről is, amely világossá teszi reakcióit egy-egy nehéz helyzet megértésében, feloldásában. 

Spányi Antal megyéspüspök zárszavában a hitoktatók missziós küldetését kiemelve hangsúlyozta, nagyon sok múlik azon, hogy akik otthon semmiféle benyomást nem szereztek a hitről, integrálódjanak egy hívő közösségbe.

Nagy súlya van mindannak, amit mondunk, hiszen sok gyermeket azért iratnak be hozzánk, hogy itt majd nem tanul rosszat. Fontos, hogy mit hall meg a diák arról a boldogságról, amit csak a hit tud megadni neki. Számos gondot okozhat, hogy a hitéleti nevelést az iskolai keretek között végezzük, de örüljünk, hogy taníthatunk az oktatási intézményekben – fogalmazott a főpásztor. – Sokan nem hallanak másképpen a szeretetről, az elfogadásról. Szívvel-lélekkel oktassuk erre őket, és lelkesítsünk a hitre. Mindent meg kell tennünk azért, hogy ne csak a gyermekeket, hanem családtagjaikat is közel vigyük Krisztushoz. Okosnak és Lélekkel átitatottnak kell lennünk.

A hitoktatók szakmai napja csoportmegbeszéléssel zárult. Az espereskerületek katekétái megosztották egymással tapasztalataikat, és az előadásokra reflektálva megbeszélték, hogyan alkalmazzák a megszerzett ismereteket saját pedagógusi munkájuk során.

Forrás, fotó és videó: Székesfehérvári Egyházmegye

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria