A szatmári egyházmegyei karitász is küzd az iskolaelhagyás ellen

Külhoni – 2017. november 27., hétfő | 13:22

A Szatmár Megyei Tanfelügyelőség, a Babeș–Bolyai Tudományegyetem szatmárnémeti kihelyezett tagozata és a szatmári egyházmegyei karitász együtt keresnek megoldást a gyermekek iskolaelhagyásának problémájára.

Nemrégiben közzétett felmérések szerint Romániában az iskolaelhagyások száma növekvő tendenciát mutat. A korai iskolaelhagyás leginkább a vidékre, valamint a roma közösségekre jellemző. Szatmár megyében a 2016/17-es tanévben 256 diákot vettek nyilvántartásba mint érintettet. Az uniós elvárásoknak megfelelően 2020-ig minden tagországban 10 százalék alá szorítanák az iskolaelhagyás mértékét, ami nem könnyű feladat.

A szatmári egyházmegyei karitász a svájci karitász kezdeményezésére, a kolozsvári Roma Közösségek Erőforrásközpontjával együtt 2014-ben svájci alapokból társfinanszírozott projektet indított. A szatmári és máramarosi régióban élő romák és más szociálisan hátrányos helyzetű csoportok életkörülményeinek javítása elnevezésű projekt célja a hátrányos helyzetű közösségekben élők felzárkóztatása nevelési, közösségfejlesztési és egészségügyi programok által.

Az Erdődön, Túrterebesen és Nagybányán megvalósított projekt eredményei már körvonalazódnak, hiszen a program hároméves időtartama alatt hatékonyan sikerült visszaszorítani többek között az iskolaelhagyás jelenségét is. A három településen élő hátrányos helyzetű közösséggel való munka során bebizonyosodott a feltevés, miszerint az iskolaelhagyás meghatározó tényezője az, hogy sok gyermek már az előkészítő osztályt sem egyenlő eséllyel kezdi. Ezért a karitász szakemberei nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy minél több gyermek járjon óvodába, és ott olyan nevelést kapjon, készségeit olyan módon fejlesszék, hogy iskolába kerülésekor azonos szinten legyen a többi gyermekkel. A projekt keretében különböző alternatív nevelési-oktatási módszereket ötvöznek, amelyek a gyermeket helyezik a középpontba.

Idén vetődött fel az ötlet, hogy az eddig három községet érintő projektet terjesszék ki további településkre is, ahol nagyobb hátrányos helyzetű közösségek élnek. Ennek érdekében fogott össze a Szatmár Megyei Tanfelügyelőség, a Babeș–Bolyai Tudományegyetem szatmárnémeti kihelyezett tagozata és a szatmári egyházmegyei karitász. Az együttműködés a Szatmár megyei óvodák helyzetének felmérésével kezdődött, az óvónőknek szóló akkreditált képzéssel folytatódik, a képzés keretében elsajátított módszerek megfelelő gyakorlatba ültetését pedig mentorprogram segíti.

A Szatmár Megyei Tanfelügyelőség által kijelölt, a projektben részt vevő húsz település egyike Magyargéres. A 724 főt számláló faluban mindössze két óvodai csoport működik: egy kis- és egy nagycsoport, mindkettő magyar nyelven. Hátrányos és nem hátrányos helyzetű családból származó gyerekek egyaránt járnak az intézménybe. „Itt nincs különbség gyerek és gyerek között, mindegyiket egyformán szeretem, ugyanúgy nevelem” – mondja Oláh Magdolna, a kiscsoport óvónője. A 35 éves tapasztalattal rendelkező pedagógus szerint azok a gyerekek, akik rendszeresen járnak óvodába, sokkal valószínűbb, hogy megmaradnak az iskolapadban.

Sajnos azonban sok hátrányos helyzetű gyermek nem jár óvodába. A Magyargéresen is beinduló projekt révén az óvoda nemrégiben új játékokat és taneszközöket kapott. „Bízunk benne, hogy az óvoda korszerűbb felszereltségének híre motiváló tényezőként hat azokra a szülőkre is, akik eddig nem járatták óvodába gyermeküket, hogy elhozzák ide, és a többi gyerekkel együtt legyenek, tanuljanak, fejlődjenek” – mondta Végh Halász Irma, a nagycsoport óvónője.

Forrás és fotó: Romkat.ro

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria