A főegyházmegye egész területéről, de a Temesvári Egyházmegyéből is érkeztek kántorok a továbbképzésre, melynek lelkivezetője Bátor Botond pálos szerzetes volt. Tekintettel arra, hogy a gyulafehérvári érsekségben 2018 adventjétől a hivatások éve van, elmélkedését a hivatás, küldetés fogalmának magyarázatával indította, s arra is rámutatott: „aki a Szűzanyával bensőségesebb kapcsolatot ápol, tisztábban látja az utat, jobban ellátja szolgálatát”. Kitért arra, hogy bár a nyitottság néha teher, sebezhetőséget is jelent, de az igazi keresztény élet velejárója. Ezzel szemben a zárkózott (néha túlzásba vitt) munka egyfajta menekülést, közösségtől, kommunikációtól való tartózkodást is takarhat. Nem elszigetelődött, bezárkózott, magányos, hanem ellenkezőleg: nyitott, közösséget építő vallásosságra van szükség, és ennek az istendicsőítő vallásosságnak nemcsak a templomban, szolgálati időben, hanem azontúl is, otthon, a családban és a tágabb értelemben vett közösségben is meg kell valósulnia.
A továbbképzés szakmai vezetője Windhager-Geréd Erzsébet, Bécsben élő orgonaművész, karnagy volt. A Székelyföldön született művész Kolozsváron, Budapesten, Bécsben és Párizsban végzett felsőfokú tanulmányokat, majd európai koncertturnéi során szerzett gazdag tapasztalatot. Bár a programban karvezetés és énektechnika szerepelt, az előadásai során Windhager-Geréd Erzsébet ennél jóval gazdagabb palettán tárta a kántorok elé a jó kórushangzáshoz szükséges „kellékeket”.
A továbbképzés során részletesen kidolgozott négy kórusmű közül kettőt koncertszerűen is előadtak a kegytemplomban: Anton Bruckner Locus iste című vegyes kari művét, valamint Franz Xaver Biebl Ave Maria című kétkórusos férfikari művét Windhager-Geréd Erzsébet vezényletével.
Nagy érdeklődés kísérte az orgonaimprovizációs előadásokat is. A művésznő szerint nem az a lényeg, hogy azonnal kidolgozott, többtételes improvizációt produkáljanak az arra vállalkozók, hanem hogy a pályakezdő, esetleg félénkebb, bátortalanabb orgonisták is merjenek elindulni, kísérletezni.
A szakmai napokat vezető művész édesapja, Geréd Vilmos tanár, karnagy volt a továbbképzés-sorozat elindítója és több mint két és fél évtizeden át fáradhatatlan motorja.
Forrás: Fórika Balázs /Romkat.ro
Fotó: Balla László
Magyar Kurír
Kapcsolódó fotógaléria