Látogatóközpontot nyitottak a borjai spanyol kápolnában, ahol a „bundás Jézus”-freskó látható

Kultúra – 2016. március 20., vasárnap | 13:00

A turisták óriási érdeklődése miatt látogatóközpontot nyitottak március 16-án, szerdán abban a spanyol kápolnában, ahol négy éve egy nyugdíjas asszony átfestette a Jézus Krisztust ábrázoló freskót, amely „bundás Jézus” néven lett világszerte ismert.

Borjába 2012 óta 175 ezren érkeztek csak azért, hogy megnézzék a faliképet – mondta Eduardo Arilla az észak-spanyolországi városka polgármestere, megmagyarázva, hogy miért döntöttek úgy, kihasználják a hirtelen jött népszerűséget.

A körülbelül 80 négyzetméteres látogatóközpontban összegyűjtöttek minden újságcikket, fotót, video- és hanganyagot, amelyet csak találtak a freskóval kapcsolatban, és ezeken mutatják be keletkezésének és sikerének történetét.

Elías García Martinez: Ecce Homo, 1930, Borja

Emellett külön részt szentelnek az Ecce Homo nevet viselő Jézus Krisztust ábrázoló kép eredeti alkotójának, Elias García Martíneznek is.

A freskó „botcsinálta” restaurátora, a 85 éves Cecilia Giménez örül műve sikerének. Az Europapress hírügynökségnek adott interjújában elmondta: először nagyon rosszul élte meg, hogy a kép olyan lett, amilyen. Ezt egyébként annak tudja be, hogy a nedves falon megfolyt a festék. Utólag viszont már elégedett, mert azzal, hogy sokan kíváncsiak a képre, úgy érzi, ő is tett valamit a városkáért – mondta.

A látogatói központban mindenki kipróbálhatja, neki hogyan sikerülne ugyanez a munka, bár nem élesben, hanem csak papíron, amelyet erre a célra nyomtattak a turistáknak.

Nem csak ezt, a saját alkotást lehet emlékként hazavinni, a központhoz tartozó üzletben a „bundás Jézus” képével ellátott bögrék, pólók, hűtőmágnesek is kaphatók.

Elías García Martínez (1858–1934), a Zaragozai Művészeti Iskola tanára 1930 körül készítette Borjában a freskót, ahol rendszerint nyári szabadságát töltötte. Elmondása szerint az alkotás az Irgalmasság Szentanyja (Madonna della Misericordia) előtti imádkozásból fakadt.

A művész leszármazottai tisztában voltak a freskó állagának romlásával, de mielőtt még intézkedhettek volna a restaurálást illetően, Cecilia Giménez már beavatkozott a felújításba. Az idős hölgy a spanyol televízióban elmondta, hogy a freskót szerette volna megmenteni a pusztulástól, ezért vállalkozott a munkára. 2012 augusztusában terjedt el az elrontott freskóról készült fotó az interneten és a közmédiában, ahol a festmény eredeti címére utalva az Ecce Mono (Íme a majom) megnevezéssel vált ismertté. Florencio Garces, az Irgalmasság-templom plébánosa akkoriban úgy nyilatkozott, hogy a festményt le kell takarni.

A sajtóban olyan hangok is felütötték a fejüket, miszerint az idős hölgy saját elképzelése szerint festette át a Megváltót, azaz: a Megváltó Cecilia  Giménez látásmódja szerint így néz ki. 

2012 szeptemberében a Wallpeople elnevezésű művészcsoport a barcelonai Kortárs Kulturális Központ (Centre de Cultura Contemporània de Barcelona) melletti falfelületen száznál is több, a Cecilia Giménez által „újjávarázsolt” Krisztus-kép változatát helyezte el. A megmozdulás szervezője úgy nyilatkozott, hogy Cecilia Giménez kulturális pop-ikont teremtett. (A projektről készült képek megtekinthetők itt.)

A kép hatástörténetéről a Parókia Portálon megjelent Bölcsföldi András írása, aki a következő kérdést teszi fel a képpel kapcsolatban: „Milyen Jézus-képünk van? Menyire torz? Mennyit torzított rajta a kultúránk, az egyházunk, a családunk, mi magunk? Maga a Jézus-kép képszerűen van bennünk rajzok, filmek, életünk első Jézus-ábrázolásai alapján.” 

Forrás: Wikipédia

Forrás: MTI

Fotó: Cultura.elpais.com; Cbc.ca

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria