Megmutatni a szakrális fényt az embereknek – Bészabó András festőművész kiállítása

Kultúra – 2016. április 2., szombat | 15:00

Április 1-jén este a Párbeszéd Házában került sor Bészabó András festőművész „Párbeszéd a megszentelt fénnyel” című kiállításának megnyitójára. A tárlatot Horváth Árpád SJ nyitotta meg.


KÉPGALÉRIA – klikk a képre!

Horváth Árpád a kiállítás címével kapcsolatban emlékeztetett rá: húsvét nyolcadában vagyunk, ezt a hetet fényes hétnek is nevezzük, ezért valódi ünnep, hogy éppen most nyílik meg ez a tárlat. A Párbeszéd Házának célja, hogy teret adjon minden olyan dialógusnak, amely fényt hoz ebbe a világba. A keresztény hitben a világosság, a fény alapvetően fontos kifejező eszköz. A karácsonyt egy fényjelenség jelzi, a betlehemi csillag, a nagyszombati húsvéti szertartást pedig a tűz megszentelésével kezdjük, a templomon kívül, a szabad ég alatt, amikor már lemegy a nap és sötét van.

Horváth Árpád megemlítette Bészabó András egyik, a tárlaton látható festményét, melynek címe: Mikor pedig eljött az időnek teljessége. Ez a festmény Jézus születésének hírüladását ábrázolja, de Gábriel angyal nem látható rajta, csak a térdeplő Szűz Mária, és az ablakon beömlő fény.

A hit fénye azt világítja meg, ami van – mondta Horváth Árpád. – A keresztény vallás nem telepszik ránk, nem úgy kér magának teret, hogy korlátozza az életünket, hanem megvilágítja Isten fényével azt, ami van, hogy a szeretet, a hit, a reménység fényében ne csak a felületet lássuk, hanem a mélységet is, az összefüggéseket, a lényeget.

Horváth Árpád leszögezte: Bészabó András festményeinek mondanivalója nem a semmiből építkezik, hanem jól ismert szimbólumokra, értékekre épül. A művészet attól hiteles, hogy az alkotó képes rávilágítani, megjeleníteni mindazt, ami közös bennünk, amit közösen keresünk. A képek központi eleme a fény, ennek forrása pedig az alkotások többségénél belülről áramlik kifelé.


A jezsuita szerzetes felhívta a figyelmet Bészabó András képeinek dinamizmusára. Rámutatott: ott van bennük a korunkat jellemző bizonytalanság, ingoványosság, de az elrendeződés reménye is. Mintha iránya lenne a dinamizmusnak, a mozgásnak. A képek által megjelenített szimbólumok – például a kereszt, a Szent Korona, a palást – támpontok, amelyeket értünk, mert közös a sorsunk, él bennünk ezeknek a jelképeknek a fénye, melyeket megjelenítenek. A képeket nézve szinte testvérekké, sorstársakká válunk. A festmények nem diszharmóniát fejeznek ki, hanem megbékélt feszültséget.

Horváth Árpád kiemelte a Saulból Szent Pál című festményt, hangsúlyozva: nem Saul, nem is Pál az, aki világít, hanem a fény jön át rajta, áramlik egy civilizációra, egy központi elrendezésből mindenre, ami van. A jezsuita szerzetes egyúttal rámutatott: a keresztény művészet a keresztény szimbólumokat, értékrendet hozza elő, mutatja meg. Bészabó András művészete nemcsak azért sorolható be a keresztény művészet világába, mert ezeket a szimbólumokat, értékrendeket villantja fel a képek többsége, hanem mert reményt fakaszt ingoványos világunkban, előremutat, azt sugallva, hogy van Gazdája a világnak, aki rávilágít a támpontokra, rendet tesz a sokszor összekuszálódott valóságban. Létezik az a rejtelmes gondviselés, amely a művészet által is meg akar szólítani minket, hogy legyen bátorságunk egyrészt magunkba, másrészt messzebbre tekinteni. Engedjük, hogy a fény áthatolhasson rajtunk is, mint ahogy Szent Pálnál látjuk, vagy több más képnél is, melyeknél szintén a belső fény világít. Keresztény ember számára ezek a festmények nagyon sokat jelentenek. Felismerhetjük bennük azt a dinamizmust, vágyat, közös értéket, ami ott lappang mindnyájunkban, és amelyek révén sorstársakká, közösséggé válhatunk. 

A kiállítást megnyitó szerzetes felhívta a hallgatóság figyelmét arra, hogy Bészabó András festményein a fény mintha nem férne el a keretben, mintha ki akarna onnan törni.

A keresztény hit és művészet lényege, hogy nem tarthatjuk meg a hitünket magunknak, meg kell világítanunk azt, ami van, nem rejthetjük ágy alá a mécsest, a lámpást, a hegyre épült várost mindenki látja, ahogy azt az evangélium is írja. A fény élni akar, nem önmagáért van, hanem, hogy életet fakasszon – mondta Horváth Árpád.


A kiállítás megnyitóján a művész, Bészabó András is felszólalt, megosztva súlyos aggodalmait a napjainkban tapasztalható lelki és szellemi hanyatlással kapcsolatban. Elmondta: az utóbbi időben perlekedik önmagával, a világgal és bizonyos értelemben a Jóistennel is, hogy miért torzult el ennyire a világ?

Ez a torzulás folyamatos, mintha egy kilencven fokos szakadék szélén állnánk – szögezte le a művész. – Emiatt egyre többször apokaliptikus hangulat kerít hatalmába, a tárlaton is láthatók az Apokalipszis és A hét pecsét értelmezése című festmények.

A Labirintus című képére utalva pedig kifejtette: jelenleg az egész világot – benne természetesen Európát is – egy hatalmas labirintusnak látja. Önmagában az nem baj, ha valaki betéved a labirintusba, a lényeg, hogy a benne lévő elágazásokban legyen ott a szellemi fény, amely a kiutat mutatja. Ám elsősorban Európában nagyon sok elágazásnál kialudtak a fények. Az emberek tapogatóznak, de nem találnak ki, és ez borzalmas dolog. Egyre kevesebb az a fény, amely az értéket, az utat mutatja.

Bészabó András soha nem érezte jobban szükségét annak, hogy megpróbáljunk együtt gondolkodni és cselekedni, hogy megtaláljuk a labirintusból kivezető utat, és rátaláljunk újra a fényre. A művész figyelmeztetett: a hit akkor ér valamit, ha cselekvő. Ő a festményeivel megpróbálja azokra az irányjelző pontokra felhívni a figyelmet, amelyek fontosak. Felidézte: a közelmúltban egyházi vezetőkkel beszélgetve feltárta előttük az aggodalmait, ők pedig így reagáltak: nincs mit csodálkozni azon, hogy idáig jutottunk, egyes nyugati országokban – Belgiumban, Nagy-Britanniában, Hollandiában, Franciaországban – egyre nagyobb számban adják el a templomokat, és a szent helyekre bútorgyárakat, diszkókat telepítenek. Párizsban például az egyik középkori templomot Tescóvá alakították át. 

A festőművész hangsúlyozta: sokan félnek attól, hogy idegen kultúrák népei szállnak meg bennünket, de lehet, sőt biztos, hogy a baj bennünk van. Ha ugyanis elhanyagoljuk a saját kultúránkat, értékeinket, nem tartjuk meg a nemzeti és keresztény gyökereinket, akkor a fa elszárad. Európa és benne Magyarország efelé halad. Ugyanakkor reménykeltő, hogy nálunk – szemben a nyugatiak templomokat más célokra felhasználó valóságával – számtalan romokban heverő templomot újítanak fel.

A művész szerint az a legnagyobb baj, hogy napainkra a pénz lett az isten, és a mammon bűvöletében élők nem látják meg azt az isteni fényt, amely mindenki számára megmutatja a valóságot. Ezért lenne fontos, hogy mindenkibe beleköltözzön Szent Pál Krisztustól megérintett lelke, hogy egy váratlan fordulatot véve rátaláljon a helyes irányra, az isteni fényességre.

Bészabó András leszögezte: a szakrális fényt szeretné megmutatni képeivel az embereknek, és amíg képes rá, festményeivel mindvégig harcolni fog a szent igazság mellett.

Az esten közreműködött Vázsonyi János szaxofonművész.

A kiállítás április 28-ig látogatható, hétköznaponként 15 és 18 óra között.

Bészabó András Nagybörzsönyben született 1949-ben. A főiskola elvégzése után a népművészetből merítette formavilágát, majd az organikus tér és az abban elhelyezkedő organikus formák (növények, faágak, levelek) művészi értelmezése kezdte foglalkoztatni. Eddig több mint harminc egyéni és csoportos kiállítása volt. Köztéri munkája: Cselka Nándor címzetes püspök, a főváros I. Érseki helynökének domborműve (vörösréz dombormű márványon) a vámosmikolai római katolikus templom falán. Honlapja: beszaboandras.wordpress.com

Fotó: Lambert Attila

Bodnár Dániel/Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria