A kiállítást megelőzően a délvidéki intézmény ajándékaként újulhatott meg a pécsi szeminárium 1747-ben festett hatméteres Csodálatos kenyérszaporítás című refektóriumi képe, valamint a siklósi, egykor ferences Szentháromság-templom négy mellékoltárképe (Segítőszentek, Krisztus-arc, Páduai Szent Antal és Portiunkulai búcsú).
Paulus Antonius Senser egyike azon mestereknek, akik a török alól felszabadult, újjáépülő országban a jobb megélhetés reményében telepedtek le. A 18. század első felében az itáliai mesterek és az Itáliában tanult bécsi nagymesterek művei szolgáltak példaként a vidéki, céhes vagy céhen kívül működő, polgárjoggal rendelkező úgynevezett másodvonalbeli festők számára.
Senser 1716 táján született feltehetően délnémet területen, mesterségét családi műhelyben sajátíthatta el. Az eszéki levéltári források 1735-ben jegyzik először, míg Pécsett 1742-ben említik legkorábban. A pécsi városi polgárjogot 1747-ben kapta meg. E mára elfeledett festő alkotásaival a pécsi püspökség egész egykori területén és szomszédságában is találkozhatunk: Baranya (Pécs, Siklós, Máriagyűd, Lakócsa), Szlavónia (Eszék, Vukovár, Đakovo, Szlavónbrod), Bácska (Bács, Szelencse) és Bosznia (Kraljeva Sutjeska, Visoko) ferences és plébániatemplomaiban. A pécsi Püspöki Kincstár állandó kiállításában látható portréja, amely Berényi Zsigmond pécsi püspököt ábrázolja (1745). Az egyházi megrendeléseken kívül Senser polgári és nemesi családoknál is készített arcképeket.
A Senserhez és pécsi műhelyéhez köthető több tucatnyi oltárképet a jellegzetes alakok különlegessé és könnyen felismerhetővé teszik. Barokkosan komponált, csupa kavargó drapériát és gomolygó felhőt láthatunk, melyeket bevon a mennyei sugarak fénye. A szürkés, semleges hátterek jól kiemelik az élénk, tiszta, vörös, sárga és kék színek ragyogását. A festmények alapvetően világos koloritúak, a törékeny testalkatú, bájos arcú szentek halványkék tónusú, okkersárga fényekkel élénkített háttereken jelennek meg. Kézmozdulataik kecsesek, anatómiai felépítésük azonban olykor hagy némi kívánnivalót. A geometriai szerkesztés s az építészeti terek megjelenítése az akadémiai képzés hiányát mutatja. A szemlélőt e ritkán előforduló hiányosságokért kárpótolja az oltárképek jó kompozíciója és harmonikus színösszeállítása.
A P. A. Senser, barokk festő című kiállítás 2020. szeptember 3-ig látogatható a Szabadkai Városi Múzeumban. A tárlat képei az Ars Sacra Fesztivál keretében Pécsett is láthatók lesznek 2020 szeptemberében.
Szöveg: Korhecz Papp Zsuzsanna–Bodnár Boglárka/Pécsi Egyházmegye
Fotó: Pécsi Egyházmegye; Kolović Svetlana
Magyar Kurír
Kapcsolódó fotógaléria