Négyéves restaurálás után leleplezték „A Bárány imádása” oltárképet a belgiumi Gentben

Kultúra – 2016. október 14., péntek | 19:55

Restaurálása után, október 13-án a genti Szent Bavo-templomban leleplezték a világhírű „A Bárány imádása” című oltárképet, mely Hubert (Huybrecht) és Jan van Eyck testvérek, a németalföldi táblaképfestészet megteremtőinek műve.

„A Jan és Hubert van Eyck testvérpáros által a 15. század első felében festett A Bárány imádása című oltárkép nemcsak magas színvonalával, elképesztő részleteivel hívja fel magára a figyelmet, hanem máig megoldatlan rejtélyei folyamatos kihívást jelentenek mind a művészettel foglalkozó kutatók, mind a rendőrség számára” – írja Mecsi Beatrix művészettörténész az Új Művészet folyóiratban.

Az oltárt Vyd Jodocus előkelő genti polgár és neje, Burlut Lisbet rendelték meg 1426-ban, eredetileg Hubertnél, akinek halála után a megrendelő kérésére Jan fejezte be a művet 1432-ben. A világhírű poliptichon, többszárnyas oltár húsz tábláját kétszázötven alak népesíti be.

Hétköznapokon, mikor be volt csukva az oltár, a felső négy szakaszban az angyali üdvözlet jelenete volt látható, a két alsó szárnyon középen Keresztelő Szent János és János apostol alakjai, szoborként megfestve, szélről az ajándékozónak és feleségének térdelő alakjai, legfelül pedig a körívekben két próféta és két Szibülla képe.

Ünnepnapokon az oltár mindig nyitva volt. A belső részen alul, középen van a fő kép, mely az apokalipszis nyomán az isteni bárány lábainál fakadó élet forrása képében szimbolikusan a megváltás művét és a szentek azt imádó seregét ábrázolja.

Az oltárképből 1934-ben néhány táblát elloptak, melyek egyike azóta sem került elő, csak másolat pótolja az eredetit.

Forrás: Catholic Herald; Új Művészet

Fotó: Wikipédia

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria