Ferenc pápa vesperással zárta le az ökumenikus imahetet

Ferenc pápa – 2015. január 26., hétfő | 17:30

Pálfordulás napján, január 25-én vasárnap este fél hat órakor kezdődött a falakon kívüli Szent Pál-bazilikában a vesperás, amelyen részt vettek az ortodox egyházak és a protestáns keresztény felekezetek képviselői.

                                          Képgaléria – klikk a képre!

Ferenc pápa az ökumenikus imahét mottójához, az „Adj innom!” jézusi kéréséhez fűzte gondolatait: „…az egység útközben születik meg, a találkozás, a befogadás és meghallgatás révén, a Lélek által, aki kiengeszteli a különbözőségeket”.

A tőlünk különbözővel való szembesülés gyarapíthat bennünket

„Júdeából Galilea felé tartva Jézus keresztülhalad Szamarián. Neki nem okoz gondot a szamaritánusokkal való találkozás, akiket eretneknek, szakadároknak és a zsidóktól elzárkózott népnek tartottak. Magatartása megérteti, hogy a tőlünk különbözővel való szembesülés gyarapíthat bennünket. Jézus fáradt a megtett úttól, nem riad vissza attól, hogy inni kérjen egy szamariai asszonytól. Szomjúsága, amint azt jól tudjuk, messze túlmegy a fizikai szomjúságon, hiszen találkozásra szomjas, és szeretne beszédbe elegyedni azzal az asszonnyal, fölajánlva neki a lehetőséget a belső megtérésre” – mutatott rá a Szentatya.


Az egység útközben születik

Jézus türelmes, tiszteli a személyt, aki előtte áll, és fokozatosan nyílik meg előtte. Példája arra bátorít, hogy nyugodt, békés szembesülésekre törekedjünk. Ahhoz, hogy megértsük egymást, és a szeretetben növekedjünk, meg kell állni, be kell fogadni és meg kell hallgatni. Ezen a módon már így elkezdődik az egység megtapasztalása. Az egységet útközben teremtjük, az soha nem mozdulatlan. Az egység útközben születik.

Tegyünk félre minden ellenséges és apologetikus magatartást

A Szichár városából való asszony megkérdezi Jézust az Isten igaz imádásának helyéről. Ő nem áll sem a hegy, sem a templom oldalára, hanem továbbmegy, a lényeges felé, lebontva minden válaszfalat. Az imádás igazsága felé irányít: „Az Isten lélek, és akik imádják őt, lélekben és igazságban kell imádniuk.” (Jn 4,24) A keresztények közötti, a múltból megörökölt rengeteg ellentéten csak úgy tudunk túllépni, ha félreteszünk minden ellenséges és apologetikus magatartást, és együtt próbáljuk megérteni a mélységben azt, ami egyesít minket. Ez pedig egy meghívás arra, hogy részt vegyünk a Fiú által számunkra feltárt Atya szeretetében, a Szentlélek révén. A keresztények egysége – és erről meg vagyunk győződve, hangsúlyozta a pápa – nem kifinomult elméleti viták gyümölcse lesz, amelyekben mindenki megpróbálja meggyőzni a másikat saját véleménye megalapozottságáról. Eljön majd az Emberfia, és még a viták közepén talál bennünket! El kell ismernünk: ahhoz, hogy Isten titkainak a mélységébe jussunk, szükségünk van egymásra, hogy találkozzunk egymással és szembesüljünk egymással a Szentlélek vezetése alatt, aki harmonizálja a különbözőségeket, túllép a konfliktusokon, és kiengeszteli a különbözőségeket.


Amilyen mértékben alázattal közeledünk az Úrhoz, olyan mértékben közelebb kerülünk egymáshoz

A szamariai asszony fokozatosan megérti, hogy aki inni kért tőle, képes az ő szomját oltani. Jézus úgy mutatkozik meg neki, mint a forrás, melyből élő víz fakad, és mindenféle szomjat csillapít. Az emberi létezés végtelen vágyakat hordoz: az igazság keresését, a szeretet, az igazság és a szabadság szomjazását. Ezek a vágyak csak részben elégülnek ki, mert az ember a lénye legmélyéről valami „több”, egy abszolútum felé irányul, aki képes kielégíteni az ő szomjúságát végleges módon. A válasz ezekre a vágyakozásokra az Istentől jön Jézus Krisztusban, húsvéti titka által. Jézus átszúrt oldalából vér és víz fakad (Jn 19,34). Ő a forrás, amiből a Szentlélek vize fakad, vagyis a „szeretet, amit Isten a szívünkbe árasztott” (Róm 5,5) a keresztségben. A Szentlélek műve által egy teremtménnyé lettünk Krisztussal, fiúk a Fiúban, az Atya igaz imádói. A szeretetnek ez a titka az egység legmélyebb értelme, mely összekapcsolja a keresztényeket, ami pedig sokkal nagyobb azoknál a megosztottságoknál, melyek a történelem során kialakultak. Ennélfogva amilyen mértékben alázattal közeledünk az Úrhoz, olyan mértékben közelebb kerülünk egymáshoz.


Mindannyian az egy és ugyanazon evangélium szolgálatában állunk

A Jézussal való találkozás a szamaritánus asszonyt misszionáriussá alakítja. Miután a kút vizénél nagyobb és fontosabb ajándékot kapott, az asszony otthagyja a vedrét, és elsiet, hogy elmondja a városbélieknek, hogy találkozott a Fölkenttel. A vele való találkozás visszaadta neki az élet értelmét és örömét, és vágyat érez arra, hogy ezt továbbadja. Manapság rengeteg fáradt és szomjas férfi és nő van, akik tőlünk kérik, hogy adjunk nekik inni. Olyan kérés ez, ami alól nem vonhatjuk ki magunkat. Az evangelizálásra szóló hivatásban az összes egyház és egyházi közösség lényegi teret talál a legszorosabb együttműködésre. Ennek hatékony működtetéséhez el kell kerülni a részrehajlást és a kizárólagosságot. „Az evangélium hirdetésének közös elkötelezettsége lehetővé teszi, hogy túllépjünk mindenfajta prozelitizmuson és versengésen. Mindannyian az egy és ugyanazon evangélium szolgálatában állunk” – hangsúlyozta Ferenc pápa.

A vér-ökumenizmus erejében

Az egységért mondott imádság eme pillanatában szeretnék emlékeztetni a mai mártírokra – zárta homíliáját a pápa: „Ők tanúságot tesznek Jézus Krisztusról, miközben üldöztetést szenvednek és megölik őket, pusztán csak azért, mert keresztények, különbségtétel nélkül. Keresztények, és ezért üldözik őket. Kedves Fivéreim és Nővéreim! Ez a vér-ökumenizmus!”

Végül a pápa a keresztény egyházak és felekezetek vezetőit köszöntötte, elsőként Gennadiosz szaszimai metropolitát, az ökumenikus pátriárka személyes képviselőjét és David Moxon canterburyi érseket.

Forrás: Vatikáni Rádió

Fotó: Famiglia Cristiana

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria