Személyiségfejlesztő tehetséggondozó programot dolgoztak ki a szegedi Karolina-gimnáziumban

Hazai – 2016. június 19., vasárnap | 12:04

A személyiségfejlesztés a tehetséggondozás egyik fontos és elengedhetetlen összetevője. Ennek fényében dolgozott ki pályázati programot a szegedi Karolina Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium, amelynek zárását június 9-én és 10-én tartották.

KÉPGALÉRIA – klikk a képre!

Az iskola által benyújtott pályázat 2015 novemberében kedvező elbírálásban részesült, és ennek megfelelően 2016 februárjában megkezdődhetett a program megvalósítása, amelynek zárására június 9–10-én került sor. A fő téma a személyiségfejlesztés egyik fontos területére, a diákok önismeretének fejlődésére és fejlesztésére fókuszált.

A pályázatba az első nyolc évfolyamos tehetséggondozó gimnáziumi osztályt – a jelenlegi 7. A osztály diákjait – vonták be, akik a 2015–2016-os tanévben kezdték meg oktatásuk második, úgynevezett tehetségfelismerő szakaszát. A program egy kétnapos lelkigyakorlattal vette kezdetét a Szeged-Csanádi Egyházmegye Zöldfás Lelkigyakorlatos Házában.

A délutáni foglalkozások keretében három különböző műhelyben dolgoztak a diákok. Az első műhelyt Kiss Ágnes bábszínész, a Barboncás Egyesület elnöke vezette. Segítségével az árnyjáték különböző technikáiból és titkaiból kaphattak ízelítőt a diákok. Kipróbálhatták, hogyan kell mozogni árnyékként, kísérletezhettek, mi mindent tudnak néhány egyszerű hétköznapi tárgy segítségével megjeleníteni. Üvegfestékekkel figurákat, alakokat rajzoltak, amelyekkel kipróbálhatták, hogyan mutatna saját előadásuk a vásznon.

A második műhely vezetésére Horváth Annamária művészetterapeutát, a pécsi Brummogda vezetőjét kérték fel. Az ő közreműködésével a mackók világába utazhattak a résztvevők. A kötetlen alkotás, vagyis a macivarrás során beszélgető párok, csoportok alakultak ki, akik a munka közben szabadon, az időt figyelmen kívül hagyva tudtak egymással beszélgetni. A rohanó és feszített tempójú hétköznapok során alig akad a diákoknak idejük arra, hogy félre tudják tenni az iskolai problémákat, gondokat és „csak úgy” beszélgessenek, ezáltal is jobban megismerjék egymást azok, akik esetleg kevésbé állnak közel egymáshoz. Ezen a műhelyen épp ilyen eszmecserékre került sor, és nem egy esetben mélyebb dolgok is felszínre tudtak kerülni.

A harmadik műhelyben a gyerekek játékos feladatokon keresztül figyelhették meg saját magukat és társaikat: milyen a helyzetfelismerő képességük, mi motiválja a cselekedetüket, hogyan kommunikálnak, milyen az együttműködő képességük. Létrehoztak egy közös normarendszert, amiben szívesen és eredményesen tudnak együttműködni.

Az összesen 60 órás tevékenységsorozat célja tehát az volt, hogy a résztvevők összetettebb és reálisabb képet kaphassanak magukról, ezáltal képesek legyenek mélyebben látni saját magukat, felmérni saját erősségeiket és hiányosságaikat. Mindezen ismeretek birtokában tudatosabban lesznek képesek előre haladni és fejlődni.

Az elmúlt félévben elsajátított alapokra az elkövetkezendő években folyamatosan építkezni fognak, a diákok személyiségét folyamatosan alakítják. Hiszen többek között erre buzdít a Boldogasszony Iskolanővérek szabályzata is: számukra a nevelés azt jelenti, hogy az embereket – mint Isten teremtményeit és képmásait – teljes kibontakozásukhoz segítik.

Forrás és fotó: Karolina Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium 

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria