Vedd és olvasd.
Az író Laci atya. Püspök, ő tudja, hogy aki nagyobb akar lenni, legyen mindenki szolgája. Az ifjúság köréje gyűlik: nem beszél, hanem tanúságot tesz a hitéről. Tudósok közé hívják előadást tartani. Megy, és a tudás forrásából szól hozzá a gazdasági, a társadalmi kérdésekhez.
Nem az izmusokat dicséri vagy ítéli el, hanem megmutatja az igazság forrásának, a Teremtőnek üzenetét. A búza és a konkoly együtt növekszik; nem kell kiirtani, hanem a Teremtő Isten szerető ajándékait felismerni és munkálkodni, de csak az ő tervei szerint. Plébánossága idején éveken keresztül fogyatékos betegeket ápolt, mert ezt várta tőle a Mester. Ismeri a Bibliát, nemcsak az eszével, hanem a hitével. Ahol az ember azt hiszi, hogy jó úton jár, ő a szívével előhoz még egy idézetet, és így mindent jobban kell értenünk és tennünk. Mindig emlegeti, hogy az Oltáriszentségben Jézussal naponta egy órát beszélget. Itt érti meg Őt, és kap eligazítást életére, tanítására. Lelkisége már a szegedi papnevelő intézetben, növendék korában formálódott, Jézusra hallgatva fejlődött, s lett alkalmas szolgája Mesterének. Mint akkori spirituális, talán egy téglányit letehettem az alapokba.
Öt része van e könyvnek. De összefoglalva egy hosszú mondat:
igazi istenképünk Istene a végtelen Szeretet, és nekünk bizalommal és az égő tüzes szeretettel kell Őt szeretnünk.
Részleteiben kell elmélyednünk, nyitott szívvel, értelemmel és hittel kell olvasnunk, lelkileg alakulnunk, megköszönve a fényt.
A jó boltos fogpiszkálóra tűz egy falatnyi kóstolót, és általa kínálja vételre és fogyasztásra az árut. Íme az áru, fogyasszák életük jobbítására.
*
1. Félelmünk: a bűntől, magánytól, jövőnktől, büntetéstől...
Miért? Milyen az istenképünk? Büntető nagyúr? Ajándékozó nagyúr, aki ajándékkal halmoz el? De a szenvedés, a napi bajok… Lehet benne bízni? Igen, de életünk Ura legyen! Jézus engedelmes, példát ad a születéstől a keresztig. Az apostolok bizalma a keresztnél elfogy. Mást vártak, a feltámadás hozza rendbe bizalmukat. Félelmünket eloszlathatja az irgalom, a gondviselés, Isten szeretete.
Az ima segít szabaddá lenni, ha elmarad, megnövekszik az önzés, s vele a félelem.
Milyen az én istenképem?
2. Szemléletváltozás szükséges életünkben
A prédikáció, az ima és a többi csak eszköz. Az Ige testé lett és közöttünk lakozik. Hisszük, hogy az Eucharisztiában jelen van. Íme, hitünk szent titka.
Isten és ember. Titokzatos teste az Egyház. Minden tagja Jézus.
A szentek? Nem csak. A bűnösök is, a papok, a püspökök, az eretnekek… Igen. Felismerni Őt! Konkoly is nő a búzával az aratásig, együtt. Nem kell kitépdesni. Felismerem-e? Szeretem-e az Egyház Krisztus tagjaiban Krisztust?
3. Igazság a szeretetben
Globális erkölcs. Mindent szabad, nincs örök igazság. Magam választom meg nememet, a házasságtörés nem bűn, szeretet. Hazugság az egész világ. Az önzés irányít. Szabadság, magam szabom meg a szeretetem tárgyát, módját.
Két mise közt mutat egy „életmisét”. Rendezi az igazsággal szabályozott szeretethez a megvalósítás útját.
A mai világban élő ember sem csaphatja be magát az Igazság nélküli szeretet boldogságával.
4. Anyagimádó, Istent semmibe vevő világban a spiritualitás? Mi is az?
Ima, mise, tökéletességre törekvés? Nem, istenkeresés, istenszeretetünk. Ösztönök világa. Valaki vagyok, gazdag vagyok, ÉN vagyok. Az erosz is. Nincs törvény, szerelem van.
Az istenkeresés az istenszeretetben teljesedik be és e tüzes szeretet kész a vértanúságig is nőni.
5. Megmaradni a spiritualitásban, azaz megmaradni egy életen át a megtéréstől a helyes istenképen át az Isten jelenlétében élésig
Isten szeret engem, és én Őt. A személyes hit és az élet összekapcsolása. A csodálkozás, a mindenre választ adni helyett felfedezni az igazság másik oldalát, elfogadni a másként látót és szeretni is.
Elfogadni, hogy Isten szólt: teremtsünk embert képmásunkra, magunkhoz hasonlóvá. (Ter 1,26)
Gyulay Endre nyugalmazott püspök
A kiadvány IDE kattintva rendelhető meg.
Forrás és fotó: Kaposvári Egyházmegye
Magyar Kurír
Kapcsolódó fotógaléria