„Isten mindenkiből tud szentet alkotni” – Tanévet zárt a Szent Miklós Roma Szakkollégium

Hazai – 2023. július 6., csütörtök | 11:13

Debrecenben, az Attila téri látogatóközpontban tartotta tanévzáró ünnepségét a szakkollégium. Kocsis Fülöp metropolita köszöntötte a nyári szünetre készülő diákokat. A főpásztor június 29-én, Péter és Pál főapostolok ünnepén a két szentről beszélt röviden, akik szöges ellentétei voltak egymásnak.

A változások éve volt a 2022/23-as tanév a debreceni Szent Miklós Görögkatolikus Roma Szakkollégiumban. Új vezetőség irányítása alá került ugyanis az intézmény, melynek célkitűzése azonban változatlan: minél több roma származású fiatalt hozzásegíteni a diploma megszerzéséhez.

Huszonnyolc diák búcsúzott Péter és Pál főapostolok ünnepén a tanévtől.

Kocsis Fülöp érsek elmondta: Péter írástudatlan, heves természetű ember volt; Pál nagy műveltségű férfi, aki az egyik legnagyobb keresztényüldözőből lett Krisztus követője. A főpásztor azért hozta őket példa gyanánt – utalva ezzel a főszékesegyházban elmondott prédikációjára –, hogy rámutasson:

Isten mindenkiből tud szentet alkotni, akármilyen adottságokkal is rendelkezik.

A szentté válástól talán kicsit félünk, és talán túlzott elvárásnak tűnhet, de nem kell ettől megijedni. A szent ugyanis nem az az ember, aki rengeteget imádkozik és böjtöl, hanem az, aki megtalálta hivatását, aki tudja, hogy mire szólítja őt az Úr, és ezen dolgozik – mondta metropolita. – Ennek lehetősége mindenki előtt ott áll. Azok az emberek boldogok, akik ezt megtalálják.

Ezt a folyamatot segítik a Szent Miklós Roma Szakkollégiumban is, ahol elsődleges feladat, hogy az ideérkező diákból – bárki is ő, és bárhonnan jött – kihozzák a legtöbbet. Azt, ami ő maga, amire gondolt Isten, amikor megalkotta őt – világított rá Kocsis Fülöp.

A 2022/23 tanév eredményeiről az új igazgató, Mező-Halász Krisztina beszélt. Mint mondta, kihívásokkal teli időszakot zár a szakkollégium az új vezetőség érkezése miatt, ám a személyi változások ellenére sikerült a szakmai programot folytonosságában és teljességében biztosítani, így a szakkollégisták zökkenőmentesen hozzáférhettek az őket célzó támogatásokhoz.

Komoly minőségfejlesztési folyamat kezdődött el 2022 nyarán: „a szakkollégium meglévő szakmai programjával összhangban, valamint a roma szakkollégiumok által követendő szakmai iránymutatásokat szem előtt tartva egyebek mellett megújult az ösztöndíjrendszer, sűrítettük a hitéleti alkalmakat, elégedettségmérést végezünk a diákok körében, és a mentori programot is megreformáltuk” – részletezte az igazgató. Értékelte a különféle modulokat is. A keresztény roma szakkollégiumok, így a Szent Miklós Görögkatolikus Roma Szakkollégium egyik sajátossága az, hogy tanulmányi rendszere kulturális, közismereti és spirituális modulokra épül, ezekből idén 54 óra valósult meg.

Az évértékelő legfontosabb pontja mégis talán az volt, amikor Mező-Halász Krisztina a hallgatói eredményekről szólva elmondta: hárman szereztek idén diplomát, OTDK és TDK munkában vesznek részt többen is, de büszkélkedhet a szakkollégium PHD-hallgatóval és Erasmus-ösztöndíjassal is.

A kiemelkedő szakkollégiumi teljesítményt nyújtó hallgatókat és az elballagó diákokat díjazták is. Az oklevelek átadásában közreműködött a korábbi igazgató, Rózsahegyiné Juhász Éva.

A tanévzáró Szilágyi Eszter tanulmányi vezető előadásával folytatódott, aki az újragondolt mentorrendszerről számolt be. Huszonnégy mentor – köztük dékánhelyettesek, adjunktusok, docensek – havi kétórányi konzultáció keretében segítik a szakkollégistákat az eredményes tanulmányi előrehaladásban. „Olyan egyetemi oktatók ők, akik azokon a karokon tanítanak, ahol az egyetemisták tanulnak. Tíz karról van szó, ami nagyon sok, így a szakkollégium vezetői nem látják át a szakos követelményeket, ezért szükségszerű a mentori segítség – részletezte a mentorok szerepét a tanulmányi vezető. – A célok megvalósulása igencsak szerteágazó, így fontos, hogy valaki irányt mutasson a hallgatóknak az egyetem útvesztőiben.” Míg 30-40 évvel ezelőtt személyes kapcsolat volt az oktatók és diákok között, addig mostanra tömegesedett a felsőoktatás, nincs idő az egyéni konzultációra. A mentorok azonban az egyéni fejlesztési tervek alapján, amelyek rövid, közép és hosszú távú célokat tartalmaznak, hatékonyan tudnak segíteni.

Szilágyi Eszter előadását azzal zárta, hogy a jövőben megteremtik az egyéni mentálhigiénés tanácsadás feltételeit is.

A tanévzáró egy esetversennyel zárult, amelynek célja az volt, hogy a hallgatók egy valós problémára dolgozzanak ki megoldásokat. A verseny témája az energiaszegénység volt, ami ma Magyarországon minden tizedik háztartást érinti valamilyen formában. Tiszabő az egyik leghátrányosabb település az országban, ott ez a probléma hatványozottan van jelen. A kérdés az volt, hogyan lehet az ott mélyszegénységben élők energiaszegénységét csökkenteni, ezzel összefüggésben hogyan lehet őket támogatni abban, hogy tudatos energiafogyasztók legyenek. A szakkollégisták ötfős csapatokban prezentálták a probléma felvetésére megoldásaikat, amelyeket szakmai zsűri értékelt.

A verseny végére érkezett meg Radomszki Lászlóné társadalmi felzárkózásért felelős helyettes államtitkár, aki zárszóként örömét fejezte ki azt illetően, hogy milyen életszerű megoldásokat találtak a hallgatók egy valós problémára. Szerinte az energiszegénység csak összefogással oldható meg, amiben egyaránt szerepe van a Belügyminisztériumnak, az egyházaknak és civilszervezeteknek. Méltatta a keresztény roma szakkollégiumok munkáját, és azt mondta a diákoknak, legyen büszkék arra, hogy a Szent Miklós Roma Szakkollégium falai között tanulnak, hogy szakkollégisták lehetnek, mert ezzel az építkezéssel teremtik meg a jövőjüket.

A

Keresztény Roma Szakkollégiumi Hálózat (KRSZH) 2011-ben alakult a görögkatolikus, római katolikus, református és evangélikus egyház részvételével azzal a céllal, hogy a tanulás és a közösségi élet útján segítse elő a cigányság felemelkedését és a társadalmi megbékélést.

A mentorálási és szakmai programok mellett lelki támogatást is nyújtó egyházi szakkollégiumokhoz néhány világi is csatlakozott, 2017-ben létrehozva a tizenegy intézményt összefogó Roma Szakkollégiumi Egyesületet (RSZE). Évente átlagosan 350 hallgató folytat tanulmányokat a tizenegy a szakkollégiumban. Támogató programokban, személyre szabott mentorálásban részesülnek. Ma már több mint 500, diplomát szerzett egykori szakkollégista segíti a romák felzárkóztatását Magyarországon.

Szerző: H. Varga Eszter

Forrás és fotó: Hajdúdorogi Főegyházmegye

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria