„A mi igazi főszervezőnk a Jóisten” – Budai László és Budai András, apa és fia a Misszió Toursról

Nézőpont – 2016. február 4., csütörtök | 9:01

A Szigetszentmiklóson működő, de az utasok igénye alapján hamarosan Budapesten is irodát nyitó, zarándokvonatok, zarándoklatok, körutazások szervezését irányító Misszió Tours Utazási Irodát Budai László művelődésszervező alapította 2007-ben. Az irodát 2015 nyarától fia, Budai András vezeti.

KÉPGALÉRIA – klikk a képre!

– Milyen célból hozta létre a vállalkozást?

Budai László: Már középiskolásként érdekelt a határon túli magyarság sorsa, tizenhat éves koromtól kezdve, hátizsákkal a vállamon felkerestem Erdélyt, majd a többi határon túli területet is. A Misszió Tours is ebből az elkötelezettségből nőtt ki, kezdetben arról szólt, ismerjük meg jobban a magyarságot. Nem zarándoklatok szervezésével foglalkozó irodaként jöttünk létre, noha ma már az útjaink többsége valóban zarándoklat.

Az igazán lényeges változás 2010-ben következett be, amikor Székely János püspök atya javaslatára elkezdtük szervezni az első (2011-es) lengyelországi Fekete Madonna Zarándokvonatot Częstochowába, amelyet azóta már tíz vonat követett. Ezek között van a négy Boldogasszony Zarándokvonat, amelyek célja a csíksomlyói búcsú volt. A tavalyi évben indult az ötödik lengyelországi zarándokvonat nemzeti zarándoklatként, melynek keretében a częstochowai kegyhelyen az ünnepi szentmisét Erdő Péter bíboros úr mutatta be. Emellett Mariazellbe is indítottunk vonatot Veres András püspök atya lelki vezetésével.

Ezeken a zarándoklatokon több ezren vettek részt, és az utazások lelki jellegét tovább erősítette, hogy sok pap, szerzetes is velünk utazott. A vonatokon közösen imádkoznak, énekelnek, elmélkednek a zarándokok. A célunk, hogy minél több embernek nyújtsunk lelki feltöltődést, adjuk meg nekik a lehetőséget a lelki megújulásra, hogy közösségben éljék meg ezt az élményt. Természetesen nélkülözhetetlen az idegenvezető jelenléte is. Ugyanakkor lehetőség van gyónásra, lelki beszélgetésekre is, a vonatok így vannak kialakítva.

Sokan jöttek már velünk püspökök, főpásztorok is, Magyarországról, de Erdélyből is. Tamás József gyulafehérvári segédpüspök atya például mind az ötször ott volt velünk Lengyelországban, valamint lelkivezetők voltak Bábel Balázs érsek atya, Beer Miklós és Majnek Antal püspök atyák is.

2011-től kezdve egyre többen keresték nálunk a zarándokvonatokat, és mára elmondhatjuk, hogy az útjainknak több mint kilencven százaléka zarándoklat vagy zarándok jellegű kirándulás, program.

Idén már belföldre is szervezünk zarándokvonatokat: a Szent Márton-év keretében július 9-én Szombathelyre, szeptember 4-én pedig Mátraverebély-Szentkútra megy az Angyalos Boldogasszony Vonat. Előbbinek, a Szent Márton-év keretében Veres András szombathelyi megyéspüspök, a püspöki konferencia elnöke lesz a fővédnöke, lelkivezetője pedig Bábel Balázs kalocsai érsek atya, az utóbbinak pedig Böjte Csaba ferences testvér. A Boldogasszony Zarándokvonat május 12-én idén már ötödször indul Csíksomlyóra, és nagy megtiszteltetés számunkra, hogy Veres András lesz az egyik fővédnöke a zarándoklatnak, világi részről pedig Kövér László házelnök. A lelkivezetők között a hagyományoknak megfelelően három szerzetest találunk, Burbela Gergely verbita, Görbe László piarista és Timár Asztrik ferences szerzetest.

Az idei esztendő különlegessége, hogy a Boldogasszony Zarándokvonat legfőbb lelkivezetője először lesz püspök, Bíró László püspök atya személyében. Nagyon örülünk ennek, mert éppen tavaly, a hazafelé tartó úton a három szerzetes arról beszélgetett, megérett ez a zarándoklat arra, hogy legyen egy püspök lelkivezetője is. Megígérték, hogy imádkozni fognak érte. Pünkösdre nagyon nehéz püspököt találni a bérmálások és más, aktuális szertartások miatt. Bíró László püspök atya azonban már szeptemberben elfogadta a felkérést. Ezt követően néhány héttel ezelőtt egy másik püspök is felhívott, és megkérdezte, van-e már püspök lelkivezetőnk? Igen, van, válaszoltam, mire azt mondta: „A későbbiekben én is szívesen részt veszek ezen a zarándoklaton.” Úgy érzem, a Szentlélek dolgozik. Az utakat természetesen mindig lelkiismeretesen megszervezzük, de a mi igazi főszervezőnk a Jóisten. Ennek igyekszünk is megfelelni, a magunk módján, a Kazinczy által megfogalmazott jelmondatunk, a „Jót s jól” jegyében. Katolikus alapokon állunk, de sokan jönnek velünk protestánsok is, és számukra is nagy élmény a hit megélése a közösségben.

– Idén nem indítanak zarándokvonatot Częstochowába. Összefügg ez Ferenc pápa lengyelországi apostoli látogatásával?

Budai László: Igen. Mivel hagyományosan június utolsó hetében ment mind az öt lengyelországi zarándokvonat, ezért úgy gondoltuk, hogy egy hónappal a pápalátogatás előtt, amelyre hárommillió embert várnak a szervezők, nem igazán jó ötlet megszerezni a zarándokvonatunkat. Mi is hét buszt szervezünk a Kárpát-medence területéről érkező zarándokoknak, de nem vonattal megyünk a Szentatya látogatásra. A hatodik Fekete Madonna Zarándokvonat így csak jövőre indul majd.

– Budai László fia, a Misszió Tours új vezetője, Budai András utazásszervező szinte beleszületett az utazásba, a zarándoklatokba, hiszen mindössze nyolc hónapos volt, amikor szülei elvitték az első erdélyi kirándulásra, akkor még magánúton. Tervez-e változásokat a vállalkozás életében?

Budai András: Lényeges változásokat nem. A Misszió Tours ugyanis komoly alapokon áll, tulajdonképpen csak tovább kell építkezni. Nemcsak jó utazásokat szeretnénk szervezni, hanem olyanokat, amelyek mögött lelki tartalom van. Nem sokan foglalkoznak ezzel a területtel, és akik igen, azok sem mindig igazán jól. Mi próbálunk a legjobbak lenni, és minőségi, lelki tartalommal megtöltött zarándokutakat szervezni. Ugyanakkor használjuk a turizmus eszközeit is, hiszen ha ezek az alapok hibásak, akkor nem tud a zarándok önmagára figyelni. Turisztikai szolgáltatásokat nyújtunk az autóbusztól kezdve a szálláshelyekig. A mi többletünk abban áll, hogy lelkivezető atyákat kérünk fel a zarándokútjainkra, és innentől kezdve velük együttműködve megtöltődik hitbeli, katolikus lelkiséggel az utazás.

Kereszténységünk és magyarságunk az alap, melyekre minden esetben odafigyelünk. A zarándoklataink során mindennap szentmisén veszünk részt. Ha megnézünk valamit, nemcsak az idegenvezetés a lényeges, hanem ugyanúgy része a napi programnak a reggeli ima, a közös rózsafüzér-imádkozás és az említett szentmisék is. Bár az én korosztályomra nem jellemző, én nagyon szeretek zarándokutakra járni. Időnként persze csalódom is. A közelmúltban voltam a Szentföldön, nem a mi irodánk szervezte az utat. A kereszténység bölcsőjének emlékeit, kegyhelyeit kerestük fel, de úgy éreztem, hiányzik ebből az útból a lényeg, a lelkiség. Egy zarándokutat nagyon jól meg kell szervezni, hiszen általában hatalmas tömeg gyűlik össze a kegyhelyeken, és ahhoz, hogy elmélyedhessünk a hitben, nyugalomra, összeszedettségre van szükség. A leglényegesebb pedig a lelkiség, az, hogy a másokkal közösen megélt hitünk személyiségformáló élménnyé váljon.