A gyorsaság, mint lassú méreg hatotta át az élet egyre több és egyre bensőbb szféráját.
Talán észre sem vettük, mikor történt: egyszer csak ritkulni kezdtek a ráérős olvasások, levélírások és beszélgetések. Először még véletlennek tűnt, hogy egyes zeneműveket gyorsabban játszanak le, mint korábban.
A gyorsaság lassan, észrevétlenül csaknem mindenkin fogást talált. Valakit a helyváltoztatás csábított el, másokat az azonnali kommunikáció és visszajelzés, megint másokat az információk és frissítések „üres áramlata”. Persze az igazi alkotó folyamatokhoz továbbra is idő kellett. Aztán hirtelen berobbant a gépi kreativitás korszaka.
Hogyan lehet e szirének vetélytársa az, aki anakronisztikus módon a lassúság és a csend dicséretét zengi? Mit kínál cserébe azoknak, akik felismerik sebességfüggőségüket, s akik már látják ennek végállomását is: a teljes kiégést? Mivel a szerző filozófus, elsősorban eszmefuttatásokat várunk tőle, jó sok hivatkozással. Ezt is megkapjuk, de mindvégig ellenpontozva: hol a saját személyéről, hol az idézett gondolkodókéról tudunk meg ellenállhatatlanul érdekes adalékokat. Akárcsak az esszé legnagyobbjainál.
Etela Farkašová
A Nagyszombati (Trnavai) Egyetem pedagógiai karán matematika-fizika szakon szerzett diplomát, majd középiskolai matematika-fizika tanárként dolgozott. Ezzel párhuzamosan filozófiát és szociológiát tanult a pozsonyi Comenius Egyetem bölcsészkarán. 1972 óta az egyetem filozófia tanszékének oktatója, 1998 óta vezetője. Tudósként a filozófiai és a tudományos gondolkodás, illetve a művészet kapcsolatait, továbbá a feminista ismeretelméletet kutatja. Nagy tisztelet övezi, gyakran kérik nyilatkozatokra fontos kortárs témákról a médiában.
Farkašová széles körű hatását nemcsak számos díj (mint például az Ivan Krasek-díj, a Szlovák Írószövetség díja, a Közgazdasági Egyetem Aranyérme, az Osztrák Köztársaság Arany Érdemjelvénye, a Bibliotheca-díj, a Szlovák Irodalmi Alap díja, az Anasoft Litera-díj, a Kristályszárny-díj stb.) mutatja, de az is, hogy műveit sok európai nyelv mellett (pl. német, lengyel, cseh, orosz, szerb, magyar, román) japánra, arabra és hindire is lefordították.
Az írónő sokszor hivatkozik magyar kortársára, Földényi F. László filozófusra, akivel stílusa talán a leginkább rokonítható. Földényi ugyanis, aki főként a Melankólia-monográfiákról ismert, külön esszét szentelt a lassúság dicséretének, amellyel Farkašová szlovák fordításban találkozott egy gyűjteményben. Földényi kiemeli, hogy jelen korunkban a lassúságot hirdetni és élni szinte forradalmi tett, amely kivételesen bátor kiállást kíván.
Annak ellenére tehát, amit a csend és lassúság szavak elsőre sugallnak, szó sincs visszavonultságról. Sőt, a szerzőnő kifejezetten a cselekvésre helyezi a hangsúlyt, nemcsak privát, hanem társadalmi szinten is.
A csendnek ma, paradox módon, hallatnia kell a hangját – hogyan máshogy szerezhetne magának érvényt a zaj világában?
Nem elég, ha néha kicsit elcsendesedünk. Még az sem, ha naponta meditálunk. Sőt, mint vizsgálatokból kiderült, a meditáció azt erősíti fel, ami eleve bennünk lapul. Adott esetben az indulatokat, az egoizmust – vagy éppen a hatékonyság iránti megszállottságot. Utóbbi kultúrtörténeti gyökereiig is leás a könyv: az első mechanikus órák, protestantizmus és prosperitás, Benjamin Franklin diktátuma… valahol innen indul az ember időélményének maradandó megváltozása. Az elvesztegetett napok (sőt: órák, percek) bűntudatot keltenek, a túl sok szabadidő szégyent; egy fontos embert mindig halaszthatatlan feladatok várnak. De ez még nem minden! A hatékonyságmánia nem korlátozódik a hivatástudatra, hanem tovább terjed. Ennek tünete a szüntelen fejlődés hajszolása: jobbá és még jobbá válni. Hát nem jó ez? Jelen korunk legmélyebb kritikusai szerint nagyon nem. Kivéve talán, ha a tendencia végül elvezet saját maga tagadásához – ahogy ez az írónő esetében is történt. Egykor éjt nappallá téve tevékenykedett a tudomány élvonalában – manapság pedig, a „lassú írás” művészetét gyakorolva, megírta a Forgatókönyv című regényét, amely stílszerűen „zajos” sikert aratott: elnyerte a szlovák irodalmi élet legrangosabb díját, az Anasoft Literát.
Hogy milyen drámai fordulatok vezettek a radikális személyes és társadalmi változás igényének felismeréséhez, megtudjuk a könyvből, miközben a szerzővel együtt eljutunk egy japán zen-kertbe és egy gyógyszanatóriumba is. Emellett életre kelnek ismert filozófusok – Rousseau-tól Kanton át Nietzschéig és Schopenhauerig –, akiket az köt össze, hogy bensőséges kapcsolatban álltak a csenddel. Az anekdoták még a filozófiatörténetben jártas olvasónak is mondhatnak újat, miközben a „zöldfülűekhez” közel hozzák az elérhetetlennek hitt nagyságokat.
Igazi ínyencségeket kínál a könyv a zene szerelmeseinek – nem véletlenül, hisz a szerző is közülük való. Miféle tévedés folytán kezdték egyre gyorsabban és gyorsabban játszani a darabokat? Melyik a világ leglassabban játszódó zeneműve, és találkozhatunk-e vele valahol? Mikor ér véget?
Utóbbit kérdés érvényes a „gyorsaság és a zaj” korszakára is. Mi vethet véget neki? A lassúság-trend, az írónő által felvetett „anti-programok”: bóklászás a természetben, elidőzés a kedvenc fánál, lassú olvasás, lassú írás, lassú zenélés, lassú evés? Együtt a mindent átható szemléletváltással: a hasznosság és hatékonyság bálványainak ledöntésével? Vagy éppen a „mesterséges lassúság”?
(Eredeti cím: O tichu, pomalosti a iných hodnotách. Kiadó: Vydavateľstvo Spolku slovenských spisovateľov; a Szlovák Írók Szövetségének kiadója, 2022.)
Illusztráció: Pixabay
Magyar Kurír
Az írás nyomtatott változata az Új Ember 2023. október 1-jei számában, a Mértékadó kulturális mellékletben jelent meg.
Kapcsolódó fotógaléria

