Dankos Attila – Udvardy György érsek megbízásából – február 1-jén kezdte meg zeneigazgatói és orgonaművészi működését a veszprémi főszékesegyházban.
A templom 20. századi eleji Rieger-orgonáját a Pécsi Orgonaépítő Manufaktúra újította fel és bővítette. Az immár négymanuálos hangszerbe beépítették a régiből átmenthető, jó állapotban megmaradt, illetve restaurálható 1908-as Rieger-sípokat is.
Az orgona jelenleg 36 regiszteres, de „átfedésekkel” (transzmissziókkal), azaz bizonyos sípsorok több regiszterbe lehetséges bevonásával valójában 55 regiszteres lett.
A zeneigazgató – aki végigkísérte az új hangszer pécsi születését, a helyszínen zajló felépítését, majd hangolását – az első billentyűsor megszólaltatásával érzékeltette, milyen volt a korábbi hangszer alaphangszíne, majd felvillantotta a lehetőségeket, hogy az összes sípsor bekapcsolásával most milyen árnyalatok, stílusok, regisztrációk keverhetők ki.
A felújítás legfőbb célkitűzése az volt, hogy az orgona ezután ne csak az énekek kíséretét szolgáló „hétköznapi” templomi hangszer legyen, hanem váljék belőle a főszékesegyházhoz, rangjához, illetve az ünnepekhez méltó, világszínvonalú liturgikus és koncertorgona.
A négy billentyűsorból a negyedik manuál az a pár regiszteres „ládaorgona”, amely oldalt, az oratórium magasában elhelyezve afféle finom „echo effektusként” szolgál. Újdonságai közé tartozik a vízszintesen elhelyezett, kifelé álló sípokkal az úgynevezett spanyol trombiták sora.
Az elektronikus vezérlésű orgonához két játszóasztal készült, így a hangszer nemcsak hagyományos helyéről, a karzatról szólaltatható meg, hanem egy azonos kivitelű mobil játszóasztalnak köszönhetően a templomtérből is. (Egyébként az említett ládaorgona ugyancsak rendelkezik önálló billentyűsorral.)
A hangszert visszajátszóval is ellátták, vagyis a rendszer beállítható úgy, hogy digitálisan rögzítse az elhangzó darabokat, ily módon jó minőségben „reprodukálható” az orgonisták által előadott program.
Mielőtt a székesegyházban összegyűlt érdeklődők közelről is megtekintették a gyönyörű, renovált orgonaszekrényt, illetve bepillantottak a hangszer lelkébe, valamint hangolásának rejtelmeibe, Dankos Attila Louis Vierne első orgonaszimfóniájának grandiózus, bravúros fináléjával igazolta művészi kvalitásait és a kibővített orgonában rejlő kivételes lehetőségeket.
Szerző: Pallós Tamás
Fotó: Merényi Zita
Magyar Kurír
Kapcsolódó fotógaléria