A Kett-pedagógiába nyújtottak bevezetést Nagyváradon

Külhoni – 2018. február 22., csütörtök | 9:45

Bevezető szemináriumot szerveztek a Kett-pedagógiából hitoktatók és egyházi iskolában tanító pedagógusok részére a nagyváradi Posticumban február 16. és 18. között. A képzést Sipos Edit pécsi tanársegéd tartotta.

A Nagyváradi Római Katolikus Egyházmegye Kateketikai Központja és a Romániai Magyar Pedagógusok Szövetsége valláspedagógiai továbbképzést szervezett a nagyváradi, szatmári és a temesvári egyházmegyék, illetve a gyulafehérvári főegyházmegye római katolikus hitoktatói és egyházi iskolában tanító pedagógusai számára a Posticum Ifjúsági és Kulturális Központban. A képzést Sipos Edit, a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola Pedagógia és Katekétikai Tanszékének tanársegédje tartotta, jelen volt még Ozsváth Judit, a kolozsvári Babeş–Bolyai Tudományegyetem adjunktusa és Demeter Emőke, a Partiumi Oktatási és Módszertani Központ vezetője is. A továbbképzés – a tantervi és tankönyvi megújuláshoz kapcsolódóan – a hitoktatás terén nélkülözhetetlen pedagógiai és tartalmi szemléletváltás jegyében zajlott. Az esemény házigazdája Böcskei László megyéspüspök volt, aki péntek délután mutatott be szentmisét a Posticum kápolnájában.

Az értelemorientált, egységes pedagógia útjának lényegét ennek kidolgozója, Franz Kett úgy határozza meg: ez a fajta valláspedagógia az egész ember nevelésére irányul. A gyermekre egészként tekint és egészként szólítja meg: az értelmét, az érzelmeit és a képességeit, azaz a fejét, a szívét és a kezét. A beszéd mellett a képalkotást is felhasználja, és arra fekteti a hangsúlyt, hogy az élmények az érzékszerveket is bevonják a tanulás folyamatába. Ez a módszer pozitív képekkel dolgozik, amelyek reményteljes jövőképet sugallnak és gyógyító erőket mozgatnak.

Benedek Ramóna szervező, a nagyváradi Szent László Római Katolikus Teológiai Líceum hitoktatója szerint gyakorlatorientált foglalkozásokat rendeztek, amelyekben a Kett-pedagógia történetéről, alapfogalmairól, pedagógiai és teológiai szókincséről is ismereteket szereztek a résztvevők.

A foglalkozáson négy témakört dolgoztak fel. Az első az „itt vagyok”, a közösségi tanulás alapjai, a közösségi élet keretei, az egyén és a közösség kapcsolata, valamint közösségben lenni egymással és Istennel. A második témakör a szimbólumok, amelyek az életre tanítanak: jelképes gondolkodás kialakulása, vallási fejlődés a gyermekkorban, szimbólumok értelmezése a közösségben, a csodálkozás/csodálat és a vallásos érzék kapcsolata. A harmadik a történetekről szól, amelyek az életre tanítanak. A gyermekek és a mesék elválaszthatatlanok egymástól: a mesék minden korban és kultúrában az értékek átadására szolgáltak. Belőlük tanulta meg a következő generáció, hogy mit jelent hősnek, bátornak, nagylelkűnek lenni, mit jelent keresni a boldogságot, küzdeni a rossz ellen. A negyedik témakörbe a Jézusról szóló történetek tartoznak.

Forrás: Erdon.ro

Fotó: OJ/Hírek.Várad.org

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria