De mi is az az allée vert? Ez egy francia kertépítészeti műszó, amely alatt olyan fasorokat értenek, melynek sorközei nem egyforma méretűek, hanem két szélén van két kisebb sétány a gyalogosoknak, középen pedig egy szélesebb (Nagycenken 20 méter széles) sorköz, mely között kényelmesen el lehet lovagolni. Az allée vert szimmetrikus, hiszen a két gyalogút egyforma szélességű. A fák közötti tér- és sorközök be vannak füvesítve, így a keskeny sorok közti sétálókat nem zavarja a lódobogás annyira, mintha az kemény talajon történne. A befüvesítés miatt nevezik allée vertnek ezt a kertépítészeti megoldást, melyet magyarra zöld allé néven lehet lefordítani.

A nagycenki zöld allé a Széchenyi-kastélytól indul és Erdődy Hanna sírjánál ér véget (egyes leírások szerint eltartott a fertőbozi dombsor gerincéig is).
Nemcsak testi szemünk, de lelki szemünk számára is van látnivaló. A nagycenki hársfasoron végig sétálva a kastélytól indulunk (a világi pompától), majd elhaladunk a sorjázó hársak között (az idők múlása, ahogy a napok sorjáznak egymás után az életünkben), és eljutunk a síremlékig (a földi életünk végét jelentő halálig). A szarkofágban – saját végakaratából – Erdődy Hanna grófnő nyugszik, aki az egyik legősibb és legtekintélyesebb magyar főnemesi család sarja, aki második gyermeke szülését követően gyermekágyi lázban halt meg mindössze 26 éves korában 1872-ben. Fiatal felesége halála megrázta az özvegyen maradt Széchenyi Béla grófot (1837–1918), aki nem nősült meg soha többé. 1877–1880 között távol-keleti expedícióra vállalkozott és onnan hozott magokat – többek közt 34 darab kaukázusi fenyőét – vetett el a vörös svéd gránitból készült szarkofág közelében.

A szarkofágot és annak bronz domborműveit – amely 1878-ban készült el – Karl Kundmann bécsi szobrász (1838–1919) készítette. A szarkofág felirata – „Legyenek olyan boldogok a túlvilágon, amint egymást az életben hőn és hűn szerették!” –összecseng a hársfák virágnyelvével. A magyar – és az egész európai – szimbolikában a hársfa a szeretet, hűség és közösség kifejezője. A szarkofág nőalakjai is a Hűséget és a Szeretetet testesítik meg. A koszorúk és a virágmotívumok pedig azt szimbolizálják, hogy a szeretet tovább él a halál után is. A kaukázusi fenyők és más ázsiai fák ittléte pedig a gyász és az utazás fogalmait kapcsolják össze.

Az indiai Tadzs Mahalt szokták úgy emlegetni, mint egy könnycseppet az örökkévalóság arcán. Nem lehet nem észrevenni a párhuzamot. Nemcsak Erdődy Hanna grófnő sorsa hasonlítható Mumtáz Mahaléhoz, aki 1631-ben szintén gyermekágyi lázban halt meg, de az ő özvegyének, Sah Dzsahán mogul császárnak (1592–1666) a gyásza és szeretete is ugyanolyan, amilyen Széchenyi Béla grófé volt. Mindez csak fokozza e barokk kertépítészeti alkotás romantikus atmoszféráját.
Az idők folyamán a nagycenki hársak is pusztultak, folyamatos utánpótlásukról gondoskodni kellett. 1930 körül már Kaán Károly gazdaságpolitikus (1867–1940) és más természetvédők is sürgették a fokozatosan romló hársfasor védelmét. 1942-ben a Magyar Királyi Földművelésügyi Minisztérium rendelete természetvédelmi területnek kijáró védettséget adott a nagycenki hársfasornak – az elsők között az országban. 2001-től kezdve mint a Fertő-Hanság kultúrtáj része szerepel az UNESCO Világörökség-listáján. Ma a Fertő-Hanság Nemzeti Park, illetve az illetékes erdőhatóság gondozza és pótolja a hársakat.
Ami magát a hársfát illeti, a kislevelű hárs mellett többféle hársfaj is él Magyarországon, így a nagylevelű hárs, az ezüsthárs. A klasszikus értelemben vett hársfateának a kis- és a nagylevelű hárs az alapanyaga, az ezüsthárs inkább csak díszfaként ajánlott. Érdekesség, hogy a hársok nemzetsége az egyetlen a hársfélék rendszertani családjából, amely a mérsékelt égövön él, a rokon fajok (gyapot, kakaó) mind trópusiak.

Nagycenkről mindenkinek a „legnagyobb magyar”, gróf Széchenyi István jut eszébe. Felsorolni is nehéz, mennyi mindent tette azért, hogy Magyarország felzárkózzon az akkori Európához. Nagycenken a Széchenyi Múzeumvasút, a mozdonyskanzen, a – Csúcsos-dűlőn magasodó – Gloriett nevű emlékcsarnok őrzi az emlékét, valamint a családi kripta, a Széchényi Mauzóleum is látogatható.
Szerző: Bors Imre
Fotó: nagycenkkirándulás.hu, konyvutca.hu; elmenynektek.hu
Forrás: Győri Egyházmegye
Magyar Kurír
Kapcsolódó fotógaléria





