A nevelés társadalmi felelősségéről tartanak konferenciát a Vatikánban

Kitekintő – 2015. február 5., csütörtök | 10:04

„Társadalmi felelősség a nevelésben: feladat minden szereplő számára” címmel rendezik meg a Scholas Occurrentes iskolai hálózat IV. oktatási világkongresszusát február 2–5. között a vatikáni új szinódusi aulában – számol be a Vatikáni Rádió.

Február 5-én, csütörtökön délután négy órától kezdődik a konferenciát lezáró ceremónia Ferenc pápa részvételével. Különböző kontinensekről tanárok és diákok is bekapcsolódnak a programba videokonferencia keretében.

Buenos Aires-i kezdeményezés

A Scholas Occurrentes Buenos Airesben jött létre Jorge Mario Bergoglio érsek (a mai Ferenc pápa) kezdeményezésére. Iskolák nemzetközi hálózatáról van szó – amelyek nem csak felekezeti vagy katolikus intézmények –, és diákok ezreit kapcsolja össze a világ minden részéről olyan nevelési programot felkínálva, amely a művészeten, a sporton és a technológián alapszik. José María del Corral, a Scholas Occurrentes igazgatója nyilatkozott a világkongresszus kapcsán a Vatikáni Rádiónak.

A kezdeményezés célja az volt, hogy a különböző vallásokhoz tartozó – zsidó, katolikus, muzulmán – fiatalokat egyesítse, és ezzel megvalósítsa az úgynevezett „szomszédos iskola” tapasztalatát, amely a program alapja. Hetven fiatallal kezdték, de egy év múlva már ezer, négy év múlva pedig már hétezer középiskolással dolgoztak. Különböző nézőpontok, hitek, projektek találkoztak, és adott nehézségekre – alkohol, drogok, bizonytalanság, félelem – igyekeztek megoldásokat találni. Ahogy focizni a focizás során tanulunk meg, úgy együtt élni az együttélés által – fogalmazott a kezdeményezés igazgatója.

A Scholas programjának négy pillére

Négy pilléren nyugszik a nevelési program. Az első „az olajfa útja”, mert az olajfa a béke kultúráját jelképezi. Jorge Bergoglio bíboros más vallási vezetőkkel és zsidó barátjával Buenos Aires történelmi jelentőségű terén, a Plaza de Mayón egykor elültetett egy olajfát, és elkötelezte magát a békére nevelés mellett. A második az „állampolgárság iskolája”, amelynek célja, hogy a fiatalok lakosokból állampolgárokká váljanak. Másfél hónapos képzés keretében megosztják egymással problémáikat, hiteles állampolgárokká válnak, akik képesek problémáikat megosztani egy közösségben. A harmadik pillér az, hogy megismerjük a világban létező elszigetelt projekteket, ezeket egyesítsük, megosszuk egymással, és megerősítsük az összhangot. A negyedik elem pedig az, hogy elkezdünk egy „aulát” építeni, ahol mindannyiunknak van helye. A „befogadás aulája” ez, amely a technológián keresztül jön létre. Jelenleg már 400 ezer iskola kapcsolódott be a programba különböző felekezetekből az öt kontinensről.

A pápa meggyőződése, hogy a nevelés megváltoztathatja a világot

Ferenc pápa biztos abban, hogy a világ megváltoztatható, de nem a fegyverekkel, hanem a nevelés által. A nevelés legyen egy „nyitott aula”, amely az utcán és az interneten működik, ott, ahol a fiatalok valóban jelen vannak. Az iskolák a www.scholasoccurrentes.org honlapon csatlakozhatnak  a kezdeményezéshez. Az intézmény igazgatója regisztrálja az iskolát a rendszerben, és attól a perctől kezdve megnyitja kapuit, elkezdi megosztani terveiket, vágyaikat, és elindul a többiekkel a közös úton, ami a nevelés. A projektek együtt egy nagy tervet alkotnak! Fontos, hogy összekapcsolódjunk egy hálózatban, mert így erősebbek vagyunk, többen kísérnek bennünket, a fiatalok pedig koherensebb világban élhetnek – mutatott rá a Scholas Occurrentes kezdeményezés igazgatója. A kongresszuson egy asztalhoz ültetik a nevelés folyamatának minden szereplőjét felelősöktől kezdve, politikusokon keresztül a családokig, hogy megvalósítsák azt, amit „nevelési paktumnak” nevez a pápa. A társadalomban előfordul, hogy a nevelés fontos funkcióját kevesek kezébe helyezik, pedig a nevelés mindenki kezébe kell, hogy kerüljön – hangsúlyozta José María del Corral.

Forrás és fotó: Vatikáni Rádió

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria