A Fekete-fehér színesben (1976) Oscar-díjas rendezője, aki A tűz háborúja, A rózsa neve és a Hét év Tibetben című filmekkel is több díjat nyert, jegyzi az első filmet a 2019. április 15-i katasztrófáról, amikor Párizsban majdnem összeomlott a lángok martalékává vált gótikus katedrális.
A thriller és a hollywoodi katasztrófafilm elemeit elegyítő film az első füstcsík megjelenésétől a tűz tizenöt órával későbbi teljes eloltásáig tartó történetet meséli el. „Amikor a tűz után belenéztem a dokumentációba, és kiderült, mi történt, nem hittem el, hogy minden igaz…” – nyilatkozta az AFP francia hírügynökségnek Jean-Jacques Annaud. A rendező hozzáférhetett a nyomozati anyagokhoz és interjút készített a főbb érintettekkel is.
„Az elejétől a végéig zavarok, kudarcok és egészen hihetetlen akadályok sorozata volt…” – mondta el az interjúban a rendező, aki a film készítésekor a párizsi tűzoltóság technikai és tudományos tanácsaira is támaszkodott.
A Notre-Dame leégésének ügyében még tart a nyomozás, a bíróságok egyelőre két lehetséges okot vizsgálnak: a feltételezések szerint cigarettacsikk vagy rövidzárlat okozhatta a tüzet. A film mindkét lehetséges okot megmutatja: az egyik munkás a restaurálás helyszínén a tilalom ellenére dohányzik az ezeréves gerendák mellett, miközben galambok csipegetik a harangok elektromos kábeleit. Kicsit odébb egy hegesztő a munkája közben lángokat vet egy elhagyott, gyúlékony folyadékot tartalmazó palack mellett…
„Nem én végzem a nyomozást. A filmem nem erről szól. Én a meglévő nyomokról beszélek. Újságírói munkát végeztem az információk és vallomások felidézésével. Találkoztam a legtöbb érintett személlyel, a párizsi tűzoltóság tábornoki rangú parancsnokaival, a Notre-Dame igazgatójával” – tette hozzá Annaud. A rendező az Editions Gründ kiadónál megjelenteti a film naplóját.
A filmes a hihetetlen tények közül megemlítette a tűzjelzők ellenőrzésének elmulasztását, a felügyelet hiányát vagy a párizsi közlekedési dugókat, amelyek lassították a mentési munkálatokat. A közlekedési dugók ugyanis hozzájárultak ahhoz, hogy a katedrális igazgatója nem tudott gyorsan visszatérni, holott ő volt az egyetlen, akinek kulcsa volt a szentélyhez. „Ilyen akadályt jelentett a tűz megfékezésében az is, hogy az őr, akinek az volt a feladata, hogy meggyőződjék a helyzetről, a templomhajó padlása helyett a sekrestye padlására indult” – jegyezte meg a rendező.
A film ajánlója francia nyelven:
Forrás: MTI; Híradó.hu
Fotó és video: Pathé
Magyar Kurír
Kapcsolódó fotógaléria