A veszprémi Feltámadt Üdvözítő- (Károly-) templom – Érsekségi ékességek (31.)

Kultúra – 2021. december 11., szombat | 12:01

A Veszprémi Főegyházmegye kiemelt feladatának tekinti a hitből fakadó kultúra, kulturális értékek gondozását, méltó bemutatását, ezért Érsekségi ékességek címmel sorozat indult a főegyházmegye honlapján. Ezúttal a veszprémi Feltámadt Üdvözítő-, ismertebb nevén Károly-templomot ismerhetjük meg.

A Károly-templomként ismert templom 1903 és 1907 között épült az alsóvárosi temető városközpont felőli részén. Építtetője Hornig Károly püspök (1888–1917) a maga és családja temetkezési helyének szánta, innen származik a kápolna közkeletű elnevezése. Az építtető személyére utaló jelek – monogram, családi címer, egyházi jelvény – az épület több kiemelt jelentőségű pontján megjelennek.

A kápolna ugyanakkor nemcsak a püspök földi maradványainak őrzési helye, egyúttal pasztorációs célokat is szolgált: a közvetlen közelében működő kórház kápolnájaként, valamint a 19. század végén egyre népesebbé váló településrész templomaként működött. Építéséhez a város a telek átengedésével, a hívek pedig adományokkal járultak hozzá.

A templom alaprajzi kiterjedését, elrendezését részben a telekadottság, a város felőli megközelítés iránya határozta meg. Másrészt a centrális elrendezésű templomforma azért is indokolt, mivel az ókeresztény mauzóleumokra emlékeztet. A hosszanti tengelyt a megközelítési irányára fűződő bejárat, az előcsarnok és a szentély alkotja. Ezek az adottságok indokolják az épület szokásos, kelet–nyugati fekvéstől való eltérést is.

A püspök szándéknyilatkozata szerint „egy román stílusú, egyszerű, de csinos kápolna vagy kis templom” építését határozta el. A korszak művészetére jellemzően a historizmus jegyében tervezett épületen így a legkülönbözőbb középkori formák jelennek meg: a kapuzat érett románkori palmettadíszes, szalagfonatos faragványaitól a gótikus boltozatszerkezetig, mérművek, támívek és kis fiatornyok alkalmazásáig. A középkori templomról alkotott korabeli képzethez hozzátartozott a hangsúlyos torony, amely itt a sok, kissé elaprózott bővítmény fölött, a szentély jobb oldalán magasodik az épület tömege fölé. Szintén középkorias jelleget sugall a látszó kőfelület. Az alsóörsi vörös homokkő használatával a helyi hagyományokhoz való kapcsolódást is kifejezték. Jellemző azonban, hogy a küklopsz falazás (nagyméretű, szabálytalan kövekből rakott fal) csak mint burkolat jelentkezik a struktúrán. Szabályosan faragott kváderköveket alkalmaztak a sarkok, tagozatok, nyílások mentén.

A kápolna építését helyi mesterek végezték. A munka irányításával Kesselbauer Ágoston városi építészt bízták meg, amit távozása után Horváth Sándor városi építőmester vett át. Az egyes munkanemekben veszprémi vállalkozók dolgoztak: az ácsmunkát a Bognár család tagjai, a kőfaragást Velty Ferenc, a bádogozást Wolfram János, a kerítésépítést és a lakatosmunkát Kiss Sándor, a padlóburkolást Walla József végezték. A négy harangot Tóth Árpád harangöntőmester, a padokat Trum Antal asztalos veszprémi műhelyében készítették.

A kápolnát díszítő műalkotásokat neves mesterektől rendelték meg: a falképeket a fehérvári és veszprémi püspökség által egyaránt sokat foglalkoztatott Steiner Rudolf festette, a színes üvegablakok a korszak legkiemelkedőbb üvegművésze, Róth Miksa, az oltár a bécsi Franz Leimert neves műhelyéből került ki.

A temetőkápolnát a funkciójához illően a halál felett győzedelmeskedő Feltámadt Üdvözítőnek szentelték. Az épület elrendezése, falképei is ezt a teológiai gondolatkört bontják ki. Az oldalfalakon egy-egy bibliai jelenetben Krisztus halottat támaszt fel, a szentély felé a diadalív homlokoldalán adoráló angyalok kíséretében a Regina Mundi látható. A boltozaton egy-egy őrt álló angyal között Hornig Károly családi címere kapott helyet. Kétoldalt a nagy körablakokban a püspök monogramja, illetve a feltámadás-szimbólum, a hamvaiból újjáéledő, fiait vérével tápláló pelikán látható.

Ahogy a diadalív támaszkodik a két vaskos pillérre a szentélyhatáron, úgy támaszkodik az Egyház az itt életnagyságban megfestett Szent Péter és Szent Pál apostolokra. A szentélyt körüljáró veszi körül, az arra nyíló ívek alján passiójelvények láthatók. Az árkádívek felett, az evangélistákat jelző szimbólumok közt az áldozati bárányt, az Agnus Deit ábrázolták, felette színes üvegablakon pedig a Feltámadt Üdvözítő képe látható.

A kápolnát később több kár érte, illetve átalakították. Harangjait az első világháborúban rekvirálták. Az épület a második világháború során és 1956-ban is megsérült. Kétszínű eternit pala tetőhéjazatát egyszerűbbre cserélték. A színes üvegablakok nagy része tönkrement, a szentélyben az ornamentális díszű és a Feltámadott Krisztust ábrázolók modern pótlások. 1985-ben megújították a belső festést, az oldalfalak egy-egy nagyméretű bibliai jelenetét átfestették (Csonka J. szignóval). A márványmintás, kváderdíszes falfelületeket durván átfestették. Szerencsére ez a felújítás a finom, részletgazdag századfordulós figurális kifestést nem érintette.

A közelmúltban a főoltár előoldalát leválasztva új szembemiséző oltárt alakítottak ki. Feltárták a kriptát, és a padsor átalakításával az itt eltemetett Hornig Károlyra emlékező sírkövet helyeztek el padozatban.

A templom nem áll országos műemléki védelem alatt.

Forrás: Veszprémi Főegyházmegye

Fotó: Miserend.hu

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria

  • Kultúra
    Calepinus 1605-ben kiadott tizenegy nyelvű szótára – Érsekségi ékességek (30.)
  • Kultúra
    A veszprémi káptalan püspökválasztó oklevele – Érsekségi ékességek (29.)
  • Kultúra
    A veszprémi Margit-rom – Érsekségi ékességek (28.)
  • Kultúra
    A veszprémi székesegyház énekkarának története az 1700-as évek végén – Érsekségi ékességek (27.)
  • Kultúra
    A Veszprémi Hírlap – Érsekségi ékességek (26.)
  • Kultúra
    A veszprémi „egyetem” első említése – Érsekségi ékességek (25.)
  • Kultúra
    A városlődi Szent Mihály-templom – Érsekségi ékességek (24.)
  • Kultúra
    Az éjjeli őrök éneke – Érsekségi ékességek (23.)
  • Kultúra
    Fényképalbum a székesegyház 1910-es újraszenteléséről – Érsekségi ékességek (22.)
  • Kultúra
    A Veszprém város középkori egyházas helyeit említő oklevél – Érsekségi ékességek (21.)
  • Kultúra
    A veszprémi Szent István- (ferences) templom – Érsekségi ékességek (20.)
  • Kultúra
    Elenchus, a veszprémi székesegyház kottatára – Érsekségi ékességek (19.)
  • Kultúra
    Kéziratgyűjtemény közel 1800 Miatyánkkal – Érsekségi ékességek (18.)
  • Kultúra
    A veszprémi püspök királyné koronázó jogát biztosító oklevél – Érsekségi ékességek (17.)
  • Kultúra
    A veszprémi Szent Imre-templom – Érsekségi ékességek (16.)
  • Kultúra
    A veszprémi székesegyház zenei élete a 18–19. században – Érsekségi ékességek (15.)
  • Kultúra
    A veszprémi főszékesegyház történelmi kottatára – Érsekségi ékességek (14.)
  • Kultúra
    A veszprémi székeskáptalan birtokainak 1082-re keltezett összeírása – Érsekségi ékességek (13.)
  • Kultúra
    A veszprémi Szent Anna-kápolna – Érsekségi ékességek (12.)
  • Kultúra
    A veszprémi székesegyház ének- és zenekarának megszervezése – Érsekségi ékességek (11.)
  • Kultúra
    Marcus Annaeus Lucanus: Pharsalia – Érsekségi ékességek (10.)
  • Kultúra
    Guden vitéz adománylevele – Érsekségi ékességek (9.)
  • Kultúra
    A veszprémi Gizella-kápolna – Érsekségi ékességek (8.)
  • Kultúra
    A veszprémi székesegyház zenei élete a 17–18. században – Érsekségi ékességek (7.)
  • Kultúra
    A veszprémi érseki palota barokk könyvtárterme – Érsekségi ékességek (6.)
  • Kultúra
    Gizella királyné koronája – Érsekségi ékességek (5.)
  • Kultúra
    A veszprémi Szent György-kápolna – Érsekségi ékességek (4.)
  • Kultúra
    A veszprémi templomok harangjai – Érsekségi ékességek (3.)
  • Kultúra
    Veszprémi Érseki Könyvtár – Érsekségi ékességek (2.)
  • Kultúra
    Szent István adománylevele a veszprémi püspökség számára – Érsekségi ékességek (1.)