Ablak a mennyországra – Tűzzománc ikonokból nyílt tárlat Hajdúböszörményben

Kultúra – 2024. december 30., hétfő | 10:24

Anastasia Vdovkina orosz kortárs tűzzománcművész ikonjaiból nyílt kiállítás a hajdúböszörményi Torony Galériában december 1-jén.

Bodogán László parókus nyitotta meg a Szentek fényében című tárlatot. Bemutatta a művésznőt, és elismerő szavakkal illette művészetét, alkotásait. Anastasia Vdovkina a nyáron megrendezett Hajdúsági Nemzetközi Művésztelepnek volt az alkotója, ott találkoztak Sőrésné Molnár Marikával, akinek köszönhetően a kiállítás létrejött. Bodogán László hozzátette: A templom egy szakrális tér, így a lehető legméltóbb környezet arra, hogy ikonokat helyezzenek el benne.

A művésznőnek nem ez az első kiállítása. Hajdúböszörményben is meglehetősen ismert, hiszen már több éve a művésztelep résztvevője. Több díjat is kapott, tavaly Káplár Miklós-díjjal tüntették ki.

Bodogán László beszédében hangsúlyozta, hogy alapvetően az ikonoknak, az ikonábrázolásnak, a színek használatának az ősi, klasszikus, kánoni szabályait követi a művésznő. El lehet mondani, hogy ő egy valódi ikonfestő, aki figyelembe veszi és alázattal alkalmazkodik az ikonográfia szabályaihoz.

Az ikonkészítő legnehezebb feladata az, hogy egy láthatatlan, nem anyagi világot kell anyagiakkal ábrázolni, anyagi eszközökkel, technikákkal jelenvalóvá tenni.

Hogy lehet a végtelent véges eszközökkel megjeleníteni? Nem lehet… Mégis az ember kísérletet tesz arra, hogy a végtelen Istent saját maga számára láthatóvá tegye.

Amikor ikonokról beszélünk, akkor mindig az Isten világáról beszélünk. Az ikont úgy is lehet nevezni: ablak a mennyországra, az üdvösségre. Ha ránézünk egy ikonra, láthatjuk a jellegzetes, nem megszokott kéz-, fej- és testtartásokat. Normál esetben ami közel van, azt nagyobbnak, ami távol van, kisebbnek ábrázoljuk; az ikonokon ez pontosan fordítva van. Azért, mert nem a földi világot akarja ábrázolni, hanem a lényegre akarja irányítani figyelmünket. Ugyanakkor van egy másfajta értelmezése is: mit akar elmondani a kép, egy mozdulat, egy-egy apró részlet az ikonon. A művésznő képein nagyon jól kijönnek ezek a vonások, szépek és aprólékosan vannak kidolgozva. A tűzzománc más élményt, más érzést közvetít az embernek, mint egy fatáblára festett ikon.

Az alkotó 1993 óta foglalkozik ikonfestészettel, tűzzománc technikával, amit az édesapjától, Nyikoláj Vdovkin képzőművésztől sajátított el, aki ennek nagymestere. Folyamatosan képezte magát Oroszországban, illetve Ukrajnában. Számtalan nemzetközi kiállításon vett részt Európában és Magyarországon is. A művésznő vallását tekintve ortodox, nemzetisége orosz, és Erdélyben él magyar alkotóművész férjével.

Anastasia Vdovkina magyarul mondott köszönetet a kiállítás megrendezéséért, és elmondta, olyan térhatású zománcos technikát is alkalmaz, mellyel kifejezhetővé válik az ikonok legmélyebb jelentése.

A rendhagyó tárlat megnyitóján az egyházközség kórusa is szolgált. Előadásukban a Szent Isten kezdetű ének hangzott el, ószláv nyelven. 

A megnyitóról szóló bővebb beszámoló ITT olvasható.

Szöveg: Debreceniné Erdős Ibolya

Forrás és fotó: Hajdúdorogi Főegyházmegye

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria