A vendégeket a Békási Barokk Műhely – Kovács-Sebestény Csilla barokk cselló, Herman Benedek colascione, Handler Ákos barokk gitár – zenei válogatása hangolta az ünnepi alkalomhoz.
A megnyitón Fucskó Miklós előadásában elhangzott Ady Endre Az Úr érkezése című verse. Mint mondta, sokáig esélyes volt, hogy e vers címe lesz egyben a kiállítás címadója is.
Visszaemlékezett az advent történetére: már a negyedik században ez volt az egyik legjelentősebb hitéleti időszak, ami az egyházi év kezdete is egyben, de akkoriban még hat hétig tartott, s a vízkeresztkor esedékes felnőttkeresztelésre felkészítő időszak volt. Később, az ötödik században VII. Gergely pápa döntött az advent négy hétre korlátozásáról. ám a görögkatolikusoknál az adventi időszak a mai napig hathetes. Az időszak része Mária szeplőtelen fogantatásának ünnepe is december 8-án, amikor a kiállítás nyílt.
A szomszédunkban zajló orosz–ukrán, valamint a Szentföldön dúló palesztin–izraeli háborúra utalva elhangzott, hogy Ady verse azért is aktuális: „Nem jött szép, tüzes nappalon / De háborús éjjel”. A békére vágyakozást, a megbékélés idejét beárnyékolják ezek a súlyos, ártatlan emberáldozatok százezreit követelő események, amely ellentétek nem újkeletűek, hiszen a Szentföldről már az ószövetségi időkből is leírások őrzik a zsidó–filiszteus háborúságot.
Fucskó Miklós felidézte áprilisi szentföldi útját, s elmondta, hogy a születés helyét (Betlehem) és a sírba tétel helyét (Jeruzsálem) a mai napig egy kilenc plusz négy méter magas (beton és drót) fal választja el egymástól, s a falon a világhírű-ismeretlen Banksy nevű graffitifestő egyik képe azt ábrázolja, hogy ha József és Mária ma akarna eljutni Betlehembe, nem sikerülne nekik, mert útjukat állná a fal és az izraeli gépfegyveres katonák.
A kiállítás nyitóképe is a szüléshez szállást kereső Szent Családot ábrázolja, akik nem találtak méltóbb helyet az Isten Fiának megszületéséhez, mint egy istállót. Ezzel szemben Magyar Krisztina adventi lelkületű képei és kiállított szobrai, valamint a Szent Margit Gimnáziumban harminc négyzetméteren megvalósult – Irgalmas Jézust ábrázoló – üvegablakai (aminek fotóit is láthatjuk Leányfalun) a békére vágyakozás lenyomatai; örömhír arról, hogy megszületett, reményt ad és felemel magához az a csoda, ami a világba érkezett, s ami az alkotó minden alkotásán átsugárzik.
A kiállítás 2024. január 6-ig, vízkereszt napjáig tekinthető meg.
Forrás és fotó: Szspress
Magyar Kurír
Kapcsolódó fotógaléria