Bemutatták a bérmálásról szóló YOUCAT-könyveket a Sapientián

Hazai – 2017. május 30., kedd | 16:50

Május 29-én, hétfőn a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola dísztermében Lukács László piarista szerzetes és Nobilis Márió római katolikus pap, a főiskola tanárai mutatták be a „YOUCAT – Bérmakönyv” és a „YOUCAT – Kézikönyv a bérmakurzushoz” című kötetet.


KÉPGALÉRIA – klikk a képre!

A Bernhard Meuser és Nils Baer által jegyzett két könyvet a Vigilia Kiadó jelentette meg.

Könyvismertetésében Nobilis Márió kifejtette: a YOUCAT-jelenség valójában egy kateketikai és ifjúságpasztorációs koncepció, amelynek a gyökerei egyrészt Németországba és Ausztriába vezetnek, másrészt pedig XVI. Benedekhez, aki kezdettől fogva támogatta a kezdeményezést. A 2011-es madridi ifjúsági világtalálkozón minden zarándok kapott egyet az elkészült YOUCAT-ből (A Katolikus Egyház Ifjúsági Katekizmusa) a világnyelvek valamelyikén, amelyet korábban fiatalokból, katekétákból és teológusokból álló csapat állított össze, Christoph Schönborn bécsi bíboros támogatásával. A YOUCAT-koncepció egyik legfőbb erénye az egységesség, külsejüket és tartalmukat tekintve egyaránt. A Bérmakönyv egyes fejezeteinek felépítése a következő: a kérdések a klasszikus katekizmus kérdéseire emlékeztetnek, illetve részben azonosak ezekkel, az Egyház katekizmusának rövid foglalatú vázlatát adják, amelyeket egy-egy kifejtés követ. A Bérmakönyv sokszor kis nyilakkal jelzi, hogy az egyes kérdések és válaszok hol találhatóak a katekizmusban.

A Bérmakönyvről Nobilis Márió elmondta: lehetne hagyományos értelemben vett katekizmus is, a YOUCAT-csapat azonban nem ezt a koncepciót követte. Arról, hogy kiknek szól a kötet, a főiskola tanára elmondta: elsősorban az ifjúságnak szánták, de megfogalmazását tekintve felnőtt bérmálkozók is használhatják. Lényeges kérdés a nyelvezet is, az a megközelítés, amellyel a Bérmakönyv feltárja a hit titkait. Nobilis Márió idézte a kiadvány azon részét, amelynek fő címe: Miért kellett Jézusnak meghalnia? Az egyik pont arról szól, hogyan értelmezte Jézus a halálát: „Sokat lehet tűnődni Jézus halálán. A legjobb, ha a Bibliához tartjuk magunkat. Jézus ugyanis maga elmagyarázta halálának értelmét. Az evangélisták pedig leírták – biztosan nem szó szerint, mégis, egészében véve, megbízhatóan. Mindig újra el kell olvasni ezeket a szent szövegeket (és hívnunk kell a Szentlelket, hogy segítsen értelmezni), hogy egyre mélyebben megértsük, mi és hogyan történt” – idézett Nobilis Márió a Bérmakönyvből. Hozzátette: ez a rész arra törekszik, hogy bevezessen, megalapozzon egy témát, és az ember – különösen a fiatalok – alaptapasztalatából induljon ki. Nem felülről, a teológiai igazságoktól, hanem onnan, ahol egy fiatal már feltehetően áll, amikor részt vesz a bérmálási felkészítésen. A másik oldalt, a gonosz lélek tevékenységét – amelynek következtében Jézust keresztre feszítették – is plasztikusan fejezi ki a cím: A halálos ökölcsapás. Az ökölvívás fogalomtárában szereplő kifejezést veszi alapul, érzékeltetve, hogyan próbálja a gonosz kiütni Jézust. Ez a megközelítés egyrészt egyszerű, másrészt tudatos, a hétköznapi fogalomhasználatból merít.

A Bérmakönyvhöz mellékelt Kézikönyvről Nobilis Márió ugyancsak elmondta: az kifejezetten a katekézis vezetőjéhez szól. Ezt is elsősorban a fiatalos megközelítés jellemzi, magát a Bérmakönyvet a Kézikönyv úgy tárja fel, hogy magával a katekétával is szeretne közvetlen kapcsolatba kerülni. Megszólítja, példákat ajánl neki, hogy milyen feladatokat adjon a bérmálkozóknak; a módszereket is megmutatja. Emellett feladatokat ad a bérmálkozóknak. Mindezt rendkívül alapos teológiai háttérrel, elkerülve azonban a belső, kifelé érthetetlen nyelvezetnek a csapdáit. A két kiadvány komoly kísérlet arra, hogy a teológia állításait megújult nyelvezettel magyarázzák meg. Jézus kereszthalálánál nagy hangsúlyt kap az a viszonylag újszerű, kifejtésében egyre fontosabb teológiai gondolat, hogy Jézus a halálában azt a semmivé válást élte meg, ami nem idegen a Szentháromság belső lényegétől, de nem a tagadás, hanem az önmaga kiüresítésének értelmében, vagyis, hogy Jézus szándékosan, az emberért és az ember helyett szeretetből és szeretetként vállalta a kereszthalált.

Lukács László, a Vigilia Kiadó igazgató-főszerkesztője elmondta: a Bérmakönyv célközönsége a 12–17 éves korosztály. A fő témák teljesen hagyományosak: a bevezetés után következik a teremtés, az ősbűn, Jézus élete, halála, feltámadása; a Szentlélek eljövetele, az imádság, az Egyház, Eucharisztia, gyónás, bérmálás. Segédkönyvnek egyrészt a YOUCAT-et ajánlja, másrészt a Szentírást. Az igazi újdonsága, hogy nem felülről, deduktíve közöl teológiai igazságokat, hanem alulról, induktíve, a fiatalok gondolat- és képzeletvilágából indul el, az ő megértési horizontjukhoz és nyelvükhöz igazodik – hangsúlyozta Nobilis Márió mellett a főszerkesztő is, majd utalt arra, hogy mindehhez fényképeket, pálcikafigurákat használ, így a két kiadvány áttekintése is szórakoztatóvá válik. 

Lukács László a Bérmakönyvet bemutatva kiemelte: Jézus halálával kapcsolatban a kiadvány beszél a helyettesítő áldozatról. A hétköznapi életből hoz három példát, három személyt, akik mások helyett szenvedtek: a lengyel röplabda-válogatott, Agata Mróz, akit 2008 júniusában legyőzött a rosszindulatú rákbetegség, miután lánya születéséig, 2008 áprilisáig minden kezelést elutasított, amely veszélyeztette volna a magzat egészségét; Maximilian Kolbe lengyel minorita pap 1943-ban Auschwitzban önként vállalta a halált egyik fogolytársa, Franciszek Gajowniczek helyett, akinek felesége és gyermekei voltak; 1945 áprilisában pedig Apor Vilmos győri megyéspüspök megakadályozta, hogy a várost elfoglaló orosz katonák egy csoportja nőket gyalázzon meg, ezért lelőtték. Húsvéthétfőn hunyt el. Az 1997-ben boldoggá avatott Apor Vilmos esetében a magyar kiadás eltért az eredetitől: a Bérmakönyv egy koncentrációs táborban vértanúhalált szenvedett német pap áldozatát idézi fel, aki Lukács László számára is ismeretlen volt. Ő vetette fel, hogy tegyék be Apor Vilmost, aki életét adta másokért, és akit sokan ismernek. Erre külön engedélyt kellett kérni.

A Vigilia főszerkesztője arra is kitért, hogy a Bérmakönyv tele van érdekes trükkökkel, ilyet találunk a misehallgatással kapcsolatban is. A felirat: „Tíz ok, amiért nem megyek templomba”. De a mondat végét áthúzza, és föléje írja: „Tíz ok, amiért nem mosakszom”. A mosakodás a kisgyermek számára, kezdve a fogmosással, mindig gondot jelent. A könyv ilyen kifogásokat ír le: „Amikor kisgyerek voltam, kényszerítettek a mosakodásra”. „Akik állandóan mosakszanak, képmutatók.” „Sokféle szappan van, melyik jó nekem?” „A fürdőszobában mindig hideg van, nem szívesen vagyok ott.” „Karácsonykor és húsvétkor megmosakszom, ennek elégnek kell lennie.” „Nincs időm mosakodni.”

Egyértelmű az összeállításból, hogy mindegyik érv párhuzamba állítható azokkal az érvekkel, melyekkel a gyerek vagy fiatal azt próbálja igazolni, hogy miért nem jár szentmisére. Egyúttal meg is cáfolja azokat: ha a testedet meg kell mosni, akkor a lelkedet ápolnod kell, rendszeres kapcsolatban kell maradnod Istennel – mondta Lukács László, megemlítve, hogy a Kézikönyv ehhez kapcsolódva hozza Jézus levelét, amely kiváló példa a kiadvány közvetlen hangvételére: „Kedves…! Szeretettel meghívlak a vasárnapi összejövetelemre. Már egy ideje nem láttalak, hidd el, tényleg örülnék, ha találkoznánk. Gondolom, beszélgethetnénk egy jót, nem? Be kell vallanom, a zene nem lesz éppen a Te kedvedre való, de megígértem Johann Sebastiannak, hogy most ő lehet a DJ. Ismered a stílusát. De valahogy majd talán kibírod. Egyébként Marci is jön. Tudom, hogy Marcit ki nem állhatod, de én tényleg szeretem. Nehéz eset, ezt jól tudjuk mindketten. De vele nem kell foglalkoznod. Mindenesetre nagyon-nagyon fogok örülni, ha eljössz. Barátod: Jézus. P.S.: Egyébként valami fontosat el akarok mondani neked!... Vasárnap!”

Lukács László végül leszögezte: a YOUCAT Bérmakönyv és YOUCAT Kézikönyv a bérmakurzushoz kiváló lehetőség arra, hogy újszerű módon, közérthetően ismerhessék meg a fiatalok a dogmatika, az erkölcstan, az egyháztörténelem és a liturgia alapigazságait.

Fotó: Lambert Attila

Bodnár Dániel/Magyar Kurír 

Kapcsolódó fotógaléria