Beszámoló a ferences tehetséggondozó ösztöndíjprogram működéséről

Megszentelt élet – 2015. július 20., hétfő | 16:01

A tanév során a három ferences gimnáziumból 54 diák kapcsolódott be a tehetséggondozó munkába. A pályázó tanulók kiválasztása után a diákok 1-3 fős tehetséggondozó kiscsoportokban dolgoztak legnagyobbrészt az általuk javasolt tanárkollégák mentorálásával – tájékoztat a Ferences Rendtartomány.


A tizedik-tizenegyedik évfolyamosok saját maguk által választott témából projektmunkát készítettek, amelyet a Szent Angéla Gimnáziumban 2015. május 28-án, szerdán rendezett ferences tehetségnapon mutattak be. Ezek a projektmunkák hamarosan olvashatóak lesznek a Ferences Rendtartomány honlapján. Jelentős eseménye volt az ösztöndíjprogramnak a kommunikációstréning-hétvége, melynek során öt tréner bevonásával fejleszthették képességeiket a résztvevők. Ez a hétvége alkalmat adott a három ferences iskola diákjainak a találkozásra, ismerkedésre is. A program keretében sor került városnéző sétára, sportolásra, Berecz András előadóművész műsorára, táncházra, valamint „A fény nemzetközi éve” rendezvénysorozathoz kapcsolódóan Szabó Gyula csillagász tartott előadást a fiataloknak.

A pályázati programot a Ferences Alapítványt támogató jótevők adományaiból, valamint a Nemzeti Tehetségprogram pályázati támogatásából tudták megvalósítani.

A tehetséggondozásban részt vevő diákok a program részeként igyekeztek segíteni a saját iskolájukban tanulási nehézségekkel küzdő kisebb diákoknak is. A tanév során több mint 600 órát foglalkoztak korrepetálással, a tanulásmódszertan területén való segítségnyújtással.

Az alábbiakban a részt vevő tehetséges diákok a programot értékelő gondolataiból következik néhány mondat:

„Mindezen sikerek mellett mást is kaptam az ösztöndíjprogramtól: nem gondoltam volna például, hogy a kötelező korrepetálás ilyen hasznos lesz nekem is. Nagyon sok hiányosságra fényt deríthet, ha valamit az alapoktól, egyszerű szavakkal, érthetően kell elmagyaráznunk valakinek, akinek ismeretei hiányosak ezen a téren. Volt, hogy az értelmes magyarázathoz nekem is utána kellett néznem valaminek, vagy pedig felismertem, hogy ezt a részt fel kell elevenítenem. Ezért javaslom, hogy a közösségi munkák között jövőre is legyen korrepetálás. A programban való részvétellel járó kötelezettségek teljesíthetőek voltak, de azért meg kellett dolgozni velük. Ez szerintem jó hatással volt a programban részt vevőkre, így rám is. A kommunikációs hétvége összességében sokkal pozitívabb élmény volt, mint amire számítottam. Jó volt megismerni a többi pályázót, és a foglalkozásokon is sok érdekeset és hasznosat tanultunk.”

„Én a korrepetálásból és a kommunikációs tréningből együtt tanultam, előadói és magyarázói képességeim szerintem sokat fejlődtek, nem volt hozzá sok kedvem, de közben megszerettem, és már sajnálom, hogy nem kezdtem el időben a korrepetálást.”

„A projektmunka elkészítése és az ehhez kapcsolódó kísérletezés ráébresztett arra, hogy ez engem tényleg érdekel, és a jövőben majd valami ilyesmivel szeretnék foglalkozni. A projektmunkához kapcsolódó bemutatót ugyan nem vártam annyira, mert nem szeretek előadni, de most úgy érzem, ez is egy jó tapasztalat volt, és örülök, hogy lehetőséget kaptam önmagam kipróbálására ilyen téren is. Az erre felkészítő kommunikációs tréninget szintén nem vártam kitörő örömmel, de minél jobban közeledett az időpontja, annál jobban vártam én is a tréninget. Szerintem jó, hogy kötelező volt, mert különben lehet, hogy nem mentem volna el, de akkor sok élményből maradtam volna ki. Jók voltak a tréningek és kedvesek voltak a trénerek. Nagyon sok jó gyakorlatot csináltunk, amikből sokat hasznosítottam is később. Tetszett, hogy volt lehetőségem megismerni a többi iskolába járó ösztöndíjas diákokat is.

„A pályázat kommunikációs tréningje is rendkívül sokat segített. Az elvárások teljesíthetőek voltak, mégis végig oda kellett figyelni, hogy kellőképpen fel tudjunk készülni az előadásainkra. Jól éreztem magam a közösségben is, remek volt a hangulat.

A korrepetálásból is sokat tanulhattam. Nem elég, hogy én értettem az anyagot, a kihívás az volt, hogy elérjem, hogy az, akinek segítek, maga is rájöjjön a megoldások menetére. A projektmunkámra és a prezentációmra is sokat készültem egyénileg. Végeztem kutatómunkákat, interjút készítettem, s később tanáraimmal is sokat gyakoroltam. Úgy érzem, hogy jól sikerült, s az előadásom is nagy sikernek örvendett.”

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria