Dióhéjban a Mindenséget – Peter Gabriel új lemezéről

Kultúra – 2024. június 3., hétfő | 9:00

Két évtizednyi hallgatás után új stúdióalbumot megjelentetni kockázatos dolog, hiszen a felfokozott várakozások még egy kiváló lemezanyagot is lehúznak a középszerbe. Peter Gabriel huszonegy év után kiadott friss albuma egyáltalán nem ilyen.

Megismételhetetlenül egyedi példány, miközben minden egyes taktusával illeszkedik az eddigi, ritkásan bővülő életműbe. Már az első hallgatáskor feltűnik, hogy az I/O-nak jót tett a hosszas érlelés: ha majd végül úgy alakul, a lemez nemcsak mérföld-, hanem zárókőnek is tökéletes lesz.

Ha pályafutását tekintjük, Peter Gabriel nem arról ismerszik meg, hogy biztonsági játékot űzne: sikerei csúcsán hagyta ott a Genesist, cím nélkül kiadott első négy albuma mind-mind alaposan kicsiszolt mestermunka, közben filmzenét írt, és világzenei fesztivált rendezett. A komoly drámai érzékű, ifjúkorában maszkok és arcfestés mögül pantomimozó énekes-dalszerző az ezredfordulóra lenyugodott: ma már csak érzékeny orgánumával közvetíti a benne dúló érzelmeket. Legutóbbi, új dalokat tartalmazó munkája (Up, 2002) bánattal, gyásszal és megküzdéssel foglalkozó, meglehetősen sötét hangulatú dalcsokor volt; azóta szimfonikus feldolgozásban kiadta személyes kedvenceit (Scratch My Back, 2010), majd legnagyobb slágereit (New Blood, 2011). Az új anyag azonban, amelynek bizonyos dalkezdeményei Gabriel elmondása szerint egészen 1995-ig nyúlnak vissza, csak nem akart megszületni. Egészen idáig: szokatlan promócióként az énekes tavaly tizenkét holdtölte alkalmával csepegtette a leendő album tételeit kortárs képzőművészek képeivel társítva, majd még karácsony előtt egyben is megjelent az I/O.

A lemezcím kíván egy kis magyarázatot: amellett, hogy utal a Jupiter egyik holdjának elnevezésére, a létezés egyik legalapvetőbb folyamatát jelöli: In and Out, vagyis be és ki. Az atomok rezgésétől a csillagok pulzálásán át az élet működéséig terjed a ránk nyíló horizont, s Gabriel ezt jelzi is dalszövegeiben. Szavai egyszerre kétféle végtelent fognak át: a szédítően távolit és a szorosan ölelő személyest. Hatásos zenei pillanatképpel indul az album (Panopticom), s a jelenkorkritika megmarad a következő számra is (The Court), majd egy csodálatos, részben spirituáléhatásokat mutató balladát kapunk (Playing for Time). Így vagy úgy, de mindannyian szeretnénk kicsit meglopni az egykedvűen tovaballagó időt: boldogságunkat meghosszabbítanánk, a szenvedést lerövidítenénk. A címadó tétel ezután vidám középtempóban foglalja össze az album fő üzenetét, majd a Four Kinds of Horses és a Road to Joy dalokkal kicsit sötétebb vizekre evezünk. A So Much csendes melankóliája éppúgy azonnal megragad minket, mint a rákövetkező, friss energiákat mozgósító Olive Tree. Az utóbbi finoman ironikus, ugyanakkor mélységesen őszinte visszakacsintás Gabriel korábbi világzenei törekvéseire – mint ahogy az egész albumot is belengi egyfajta bölcsességgel vértezett számvetés igénye. A Love Can Heal címéhez illően csöndes gyógyírt kínál a zaklatott szívnek, majd a záró dalhármas újra kísérletezőbb irányba mozdítja az albumot. A This is Home a rémisztő nagyvilágban bolyongó ember hazatalálásáról mesél, az And Still egy szelídségében megrendítő erejű sirató, a Live and Let Live pedig egy önmagával megbékélt lélek csöndes vallomása. Elengedni a terheket, szól a refrén, és szemhatárunkat az egyetemes felé fordítani, ajánlja Peter Gabriel.

Az album zenéje összetéveszthetetlenül „gabrieles”: szilaj egzotikus ritmusok frissítik a jórészt hagyományos dalszerkezeteket, néhol elektronikus zörejek valóságos hálójában vergődik az énekhang, több ponton finom vonóskar melegíti a hangzásképet, a középpontban azonban mindvégig énekes-dalszerzőnk éneke áll. Gabriel orgánumában mindig van valami visszafogottsággal vegyes megtörtség, amit tulajdonosa ezúttal is kiválóan használ belső törékenységének megmutatására. Akár a hókristály: védtelen mikrokozmosz, melynek piciny csodáját érintésünk azonnal lerombolja. Óvatos, érzékeny fül szükséges tehát az I/O-hoz, s legfőképpen nyitott szív: zenéje nagy utakat jár be ugyan, gondolatvilága mégis félénk, csendes rezdülésekkel közelít felénk. S ha elég türelmesek vagyunk, dióhéjban feltárja számunkra a Mindenséget.

Peter Gabriel: I/O, Real World/EMI, 68 perc, 2023.

Fotó: petergabriel.com

Paksa Balázs/Magyar Kurír

Az írás nyomtatott változata az Új Ember 2024. május 26-i számában, a Mértékadó kulturális mellékletben jelent meg.

Kapcsolódó fotógaléria