Életet menthet a Máltai Szeretetszolgálat hajléktalanoknak indított telemedicinális ellátása

Hazai – 2024. március 22., péntek | 14:32

Cukorbetegséget, magas vérnyomást és hepatitiszt is diagnosztizáltak már a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egészségügyi Kutatási Programja, a DocRoom keretében indított online orvosi rendeléseken. Hatékony, gyors, helyben van és csökkenti a párhuzamos ellátások gyakoriságát – röviden így jellemezték a telemedicinális ellátást biztosító programban résztvevők az egy éve indult szolgáltatást.

Kísérleti programként három, hajléktalan embereket segítő intézményben (a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Miklós utcai Integrált Hajléktalanellátó Központ, a Baptista Szeretetszolgálat REVIP Hajléktalanok Átmeneti Szállója és a Menedékház Alapítvány Éjjeli Menedékhelye – ez utóbbi intézmény 2023 augusztusában forráshiány miatt sajnos bezárni kényszerült) indították el az online háziorvosi ellátást, amelyet több mint száz ember vett igénybe ez idáig. Nemcsak a krónikus betegek folyamatos kontrollját segíti a telemedicina, életet is mentett már.

A számítógép egyik oldalán Belopotoczky Gábor várja a betegeket, aki egy online rendelés alatt 15–20 emberrel tud foglalkozni. „Újra kialakul a bizalom az egészségügy és a saját egészségük felé – mondta a programról. – Hátránya a kontaktus hiánya és a diagnózisok megállapításának bizonyos pontatlansága, de a telemedicina még mindig sokkal jobb, mintha egyáltalán nem kapnának ellátást.”

A DocRoom telemedicina programjának egyik legfontosabb része a leletek értelmezése. Ez két esetben is segített már olyan májgyulladásban szenvedő betegnek, akik nem tudták, hogy betegségük halálos kimenetelű is lehet. „A krónikus betegek kísérésében, a leletek elemzésében, az egészségügybe vetett bizalom visszaállításában és a párhuzamos gyógyszerszedések megelőzésében segít a legtöbbet a program” – foglalta össze a belgyógyász, gasztroenterológus szakorvos az eddigi tapasztalatokat.

Munkáját a telemedicina-asszisztensek segítik, akik szociális munkások és egészségügyi-segítők egyben, és a számítógép másik oldalán ülnek a hajléktalan intézményekben a páciensekkel együtt. A Máltai Szeretetszolgálat a DocRoom program keretében számukra külön képzést hozott létre.

„Jó, hogy mi is halljuk, hogy mint mond az orvos a klienseinknek, egyrészt tudjuk, hogy mire kell nekünk is figyelni, változott-e a gyógyszeradagolás, vagy kapott-e beutalót szakrendelésre. Ezek az információk gyakran elvesznek, ha egyedül mennek el orvosi rendelésre. Másrészt az ügyfeleinket is tudjuk segíteni, ha valamit nem értettek, vagy nem pontosan értették, amit az orvos mondott nekik” – mondta Ozsváth Tímea, aki a rendelésen jelenlétével, technikai segítségnyújtással, időpontfoglalással és nyomon követéssel, a kliensek szervezésével segíti a rendszer működését.

„Sokszor van az, hogy nem értem, mit mond a doktor, és akkor Timire nézek, aki elmagyarázza nekem, mit kell csinálnom” – teszi hozzá József, aki a kezdetektől részt vesz a programban. Akkor állapították meg, hogy tüdődaganata van, amikor a hajléktalanszállóra való felvételekor tüdőszűrésre kellett mennie. Azóta kezelésre jár, és kéthetente telemedicinális ellátásban vesz részt.

Nem csak a krónikus betegek ellátását segíti a program. Volt, hogy cukorbetegséget, magas vérnyomást, sőt hepatitiszt is diagnosztizáltak az online rendelésen. „A májgyulladásos kliensünk diagnosztizálása és gyógyulása egy sikertörténet. Ha nem vett volna részt a programban, ma már biztosan nem élne” – mondta el Scatragli Silvia telemedicina-asszisztens, aki szerint a program másik nagy érdeme, hogy a párhuzamos ellátásokat, például a felesleges gyógyszerfelírásokat és -kiváltásokat is csökkenti.

Forrás és fotó: Magyar Máltai Szeretetszolgálat

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria