Elindult az animátorképzés a Váci Egyházmegyében

Hazai – 2022. október 17., hétfő | 9:52

Az egyházközségek életének megszervezésében és irányításában egyre fontosabb az, hogy civilek is részt vegyenek benne. Ezért indították el az idei tanévtől – az országban elsőként – a Váci Egyházmegyében az animátorképzést. A kétéves képzés során havonta egy-egy alkalmon vesznek részt a leendő animátorok. Az első alkalomra október 7–8-án, a MotiVÁCió Képzési Központban került sor.

Jelenleg 21 fő vesz részt az animátorképzésben, 18 évestől egészen 50 éves korig. Vannak közöttük, akik rendelkeznek teológiai végzettséggel, de ez nem feltétele a képzésnek; többen előképzettség nélkül kerültek az animátorok csapatába. Ami fontos, hogy mély elhivatottságot, felelősséget és elszánt küldetéstudatot érezzenek saját egyházközségük, valamint az egyházmegye jövőjét illetően.

Az első évfolyamokra a központi plébániákról érkeztek azok, akikben plébánosuk lehetőséget, elhivatottságot látott, a képzésre való jelentkezés a jövő évtől azonban már nyitott lesz.

„Engem papként hihetetlen reménységgel tölt el, hogy olyan emberekkel dolgozhatok együtt, akikre aztán őszintén rá merem bízni az egyházközségemet. Azt tapasztaltam meg az első képzési alkalommal, hogy tudunk együtt gondolkodni. Nemcsak munkatársakat kapunk az animátorok személyében, hanem lelki segítőket is” – véli Balogh László, akit az animátorképzés kidolgozásával, szervezésével és lebonyolításával bízott meg Marton Zsolt váci püspök.

A program vezetői, Balogh László atya mentálhigiénés lelkigondozó és Jakobszen-Tátrai Zsófia mentálhigiénés és családterápiás szakember elsősorban azoknak ajánlják az animátorképzést, akik szeretnének aktívabban és mélyebben szerepet vállalni az egyházi szolgálatban. Az animátor elsődleges feladata, hogy a helyi egyházközség vezetőjével, plébánosával szoros együttműködésben szervezze a plébánia életét: segédkezzen új közösségek alapításában, a meglévőket támogassa, vegyen részt lelkigyakorlatok, zarándoklatok, táborok, imaalkalmak szervezésében, az egyházi év liturgikus eseményeinek előkészítésében. Az animátor feladata továbbá, hogy a plébános és az egyházközség tagjai közötti együttműködést és kapcsolattartást segítse.

A képzés első évében egy teológiai modult végeznek el mindazok, aki nem rendelkeznek előzetes hitéleti tanulmányokkal. Ezen modul során betekintést nyernek a bibliaismeret, a liturgia, az egyháztörténelem és morálteológia tudományába. A képzés második évében az elméleti megalapozást konkrét gyakorlati oktatás követi, mely során az animátorok a hiteles szolgálatukhoz szükséges készségeket sajátíthatják és mélyíthetik el a kommunikáció, a konfliktuskezelés, a vezetéselmélet, a csoportdinamika, az egyházi élet specifikus kérdéseinek területén.

Az első alkalom a spirituális önismeretről szólt. Balogh László szerint fontos, hogy az animátorjelöltek rátekintsenek jelenükre bármiféle szakmai irány vagy gyakorlat meghatározása előtt, hogy lássák, hogyan állnak magukkal, Istennel, az Egyházzal, egyházközségükkel. A csoportfoglalkozások interaktívak, a képzési alkalmakon szakmai előadásokra is sor fog kerülni. „Képzésvezetőként fontosnak tartom, hogy az alkalmak nagyon személyesek legyenek, hogy a lelki és szakmai élet egyensúlya meglegyen. Nemcsak havi egy alkalomból áll a képzés, mert a résztvevők mindig kapnak olyan feladatokat, amelyekkel otthon egyénileg is foglalkozhatnak” – mondta.

Az animátorjelöltek is elégedetten zárták az első alkalmat, örültek, hogy nem frontális oktatásban, hanem gyakorlati feladatokban vehettek részt. Többen arról számoltak be, hogy meglepődtek, amikor plébánosuk felkérte őket, hogy vegyenek részt a képzésen.

„A személyes meghívásban erő van – mondta Balogh László. – Megerősödött bennem, hogy szükség van animátorokra. Animátornak lenni nem munka, nem kötelesség, hanem hivatás. Ez a képzés nagy lehetőség, tulajdonképpen a szinodális Egyház gyakorlati megvalósulása.”

Forrás: Váci Egyházmegye

Szöveg és fotó: Fekete Ágnes

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria