Nem gondoltam volna, hogy a harmadik osztályom érettségijekor megint keményen meg kell tanulnom valamit.
Az első osztályomnak – nagyon fiatal osztályfőnök voltam – igyekeztem nagyon sok választási lehetőséget kínálni a Pannonhalmán töltött éveik során. Mindazt, ami a közösségi alakulásunkat befolyásolja, csinálhatjuk így is, de lehet másként is. És volt, ami működött, volt, ami nem.
Ami nem működött, azt elég könnyen elengedtük. Amire viszont rátaláltunk, az a miénk lett, beíródott a közös emlékeinkbe.
Ilyen volt egyébként a ballagás sok-sok apró mozzanata is. Annyira rátaláltunk dolgokra, hogy most már tizennegyedik alkalommal én szervezem a gimnázium ballagását. Igen, ezzel az első osztállyal keletkeztek az én hagyományaim.
A meglepetés akkor ért, amikor a jól működő dolgok nem működtek a második osztályomnál. Ezek a fiúk nem olyan különlegesek, mint az elsők? Én veszítettem el a lelkesedésemet?
Egy szülővel beszélgettem, amikor megértettem: a második osztályomba járó gyerekek éppen annyira különlegesek, mint az elsőbe járók – de nem ugyanazok.
Nekik nem arra van szükségük, amit az első osztályomnál kikísérleteztünk, ami ott működött. Nekik arra van szükségük, hogy ugyanúgy felkínáljam nekik a választás lehetőségét, hogy ők is kiválaszthassák, mi az övék, és elvethessék, ami nem. Nekik is ki kell alakítaniuk a saját hagyományaikat, és ezek nem azok lesznek, mint az elsőké voltak. Egy csapásra megváltozott ekkor a kapcsolatunk. Azt hiszem, ilyen lehet a családban az első és a második gyerek helyzete. Keményen megtanultam, hogy az elsők hagyományai nem lesznek a másodikak hagyományai. Még akkor sem, ha én őrzöm a sajátjaimat is, az elsőkét is.
Aztán most itt van a harmadik osztályom. A koronavírus-járvány gyökerestül felforgat mindent. A hagyományok átadhatatlanok.
Ezek a fiúk nem kapják meg mindazt a különleges dolgot a búcsúzáskor, mint az elsők? Fognak még visszajárni Pannonhalmára, ha nem járjuk velük végig a búcsúzás hagyományos és megrendítő pannonhalmi rítusait?
Egy barátommal beszélgettem, amikor megértettem: a harmadik osztályomba járó fiúknak különleges búcsúzásban kell hogy részük legyen – de ez nem ugyanaz lesz, mint ami korábban valaha is volt. El kell engednem a saját hagyományaimat, tizennégy év rituális toposzait, hogy a 2020-as érettségiző fiúkkal együtt megtaláljuk, milyen lesz az ő búcsújuk. Amely az enyém is lesz.
Ezért idén végül úgy döntöttünk, hogy nem lesz virtuális ballagás Pannonhalmán.
Pedig nagyszerű ötlet. Mégis, a szívünk valahogy afelé húz most, hogy várjunk még egy kicsit. Még ne mi, prefektusok, osztályfőnökök, tanárok járjuk végig a diákok helyett az iskola folyosóit. Végigjárjuk persze, nap mint nap, átélve a hiányt: a fiúknak itt kellene lenniük, itt kellene állniuk, itt szoktunk velük találkozni. Nem fogjuk a fiúk helyett letenni a hagyományos egy szál fehér pannonhalmi szegfűt a bazilika oltárára: azt majd ők.
A búcsú az személyes, a fiúké. És a miénk is.
Nem lesz hagyományos ballagás Pannonhalmán. De kell, hogy legyen búcsú, elköszönés. Olyannyira személyes, amelyről majd mi együtt döntjük el, hogyan alakítjuk. Alighanem a koronavírus-járvány miatt ez a búcsú későbbre tolódik Pannonhalmán. De hát ez egy ezerhuszonnégy éves hely. Május 2. vagy augusztus 30.? Ha két hónappal későbbre tolódik is az elköszönés a hegytől, iskolától, oltártól, ha az érettségi után szólal is meg a Boellmann-toccata, mi az sub specie aeternitatis?
Lehet, hogy idén a 2020-as végzősök Te Deuma a Pannonhalmán maradók Veni Sanctéja lesz. S egyben az elbúcsúzók Veni Sanctéja.
Tanúi leszünk, ahogy az elbúcsúzók másnap már egy teljesen új életbe vágnak, és ehhez kérjük a Lélek ajándékait.
Egyetlenegy dolgot sajnálok. Azt, hogy a ballagás nem a húsvéti időben lesz. Annyira szerettem azt, hogy a ballagási liturgiában a húsvéti gyertya ott áll az oltár előtt a bazilika közepén. Egyetlen világító pont. És a fiúk, akik lejönnek a Szent Hegy legmagasabb pontjáról, az emelt szentélyből társaik közül, a húsvéti gyertya mellett mennek el, hogy folytassák útjukat kifelé a bazilika nagykapuján, ki a napfényes, Pannonhalmán túli életbe.
A húsvéti gyertya az iránymutató, amely összeköt múltat és jövőt, búcsúzást és új kezdetet. Krisztus az.
De hát miért ne tehetnénk oda a húsvéti gyertyát augusztus végén, vagy bármikor, amikor a ballagásra sor kerül, oda, az oltár mellé? Miért ne tehetnénk a 2020-as évfolyam elköszönését Pannonhalmától, egymástól – ezt a hagyomány nélküli, kreatív búcsút – húsvétivá, sőt húsvéttá? Ha mi ott leszünk, hogyan ne lenne ott Krisztus is?
Az idei rendkívüli tavasz rendkívüli, ballagási ünnepségek és szóbeli vizsgák nélküli érettségi időszakot hoz. Szeretnénk közel hozni olvasóinkhoz az életük fontos állomásához érkező diákokat. Kérjük, küldjék el nekünk az anyaországi és külhoni katolikus intézményekből a végzős osztályok csoportképeit és/vagy tablóképeit az mk@katolikus.hu e-mail-címre. Felhívásunk ITT olvashó.
Fotó: Horváth Tamás
Magyar Kurír
Kapcsolódó fotógaléria