Miként VI. Pál első enciklikájában, az Ecclesiam suam kezdetűben fogalmazott: „Az Egyház szó, az Egyház üzenet, az Egyház párbeszéd”. Ferenc pápa Evangelii gaudium kezdetű apostoli buzdításában részletesen megvizsgálja, miként valósul meg az Egyháznak ez a párbeszédessége a társadalom, az állammal való kapcsolattartás szintjén. Mint minden dialógusnak, úgy ennek is a kölcsönös tisztelet lehet az alapja: „Az államra vár a társadalom közjavának a gondozása és előmozdítása. A szubszidiaritás és szolidaritás elveinek alapján, s a politikai párbeszéd és konszenzusteremtés jelentős erőfeszítése révén alapvető szerepet játszik minden ember teljes értékű fejlődése terén, amelyet nem lehet másra ruházni. Ez a szerep korunk viszonyai közepette mélységes társadalmi alázatot kíván meg” (nr. 240). Egy állam, egy kormányzat, amely „mélységes társadalmi alázattal” látja el a feladatát – napjainkban mennyire utópisztikusnak tűnik ez! Pedig éppen napjaink társadalmi válsága mutatja meg, hogy ha a politikum nem alakul át így, képtelen lesz betölteni hivatását. Az Egyház segítséget nyújthat ezen a téren, de „nincsenek megoldásai minden részletkérdésre” (nr. 241). Mi tehát a járható út? A párbeszéd, az együttműködés, az elköteleződés a közjó és a minden egyes ember érdekében.
A párbeszédnek természetesen vannak további szintjei is. Mindenképpen említést érdemel a hit, az ész és a tudományok közötti dialógus, amely oly kedves témája volt II. János Pál (Fides et ratio enciklika) és XVI. Benedek pápaságának. Ferenc is leszögezi: „Az Egyház nem akarja feltartóztatni a tudományok csodálatos fejlődését (…) Azonban egyes esetekben, egyes tudósok túllépik tudományáguk obiectum formale-jának [értsd: módszertanának, vizsgálódási szempontjának] kereteit, s elveszítik egyensúlyukat olyan kijelentések vagy következtetések által, amelyek kívül esnek a tulajdonképpeni tudomány területén. Ebben az esetben nem az észt hirdetik, hanem egy meghatározott ideológiát, amely elzárja egy hiteles, békés és gyümölcsöző párbeszéd útját” (nr. 243).
A pápa emellett megemlíti a hívő párbeszéd három igen fontos szintjét is: az ökumenét a keresztények között, a zsidósággal ápolt kapcsolatokat, illetve a vallásközi dialógust. Ezekben mindannyiszor a Szentlélek segítségére és közreműködésére van szükség, valamint a barátság és bizalom, egymás jobb megismerésének a légkörére. Ferenc pápa mintegy megerősíti korábbi, már érseksége idején tett kijelentéseit (pl. „Egy keresztény nem lehet antiszemita”), s az ezekből forrásozó személyes (de az egész Egyház számára szükségszerű) gyakorlatát is. A párbeszéd során persze soha nem szabad elhomályosítani „a párbeszéd és az igehirdetés közötti lényegi kapcsolatot” (nr. 251), hiszen ha katolikusként, hívőként folytatok dialógust, annak során soha nem tekinthetek el a Jézus Krisztusban a Szentlélek által megismert igazság valóságától. A pápa külön szól az iszlámmal folytatott párbeszédről is (nr. 253–253), hiszen ez napjainkban már társadalmi szintű kérdéseket is felvet. Fontos tudatában lenni annak, hogy a vallási fundamentalizmus (akármelyik oldalon jelenjen is meg) végül épp azt rombolja le, amit védeni akar: a kinyilatkoztatáshoz, az Istenhez való hűséget. Ez felelősséget ró ránk. „A fundamentalizmus megnyilatkozásaival szemközt, amelyek aggodalommal töltenek el minket, az iszlám hiteles hívői iránti szeretetnek el kell vezetni minket arra, hogy elkerüljük a gyűlöletes általánosításokat, mivel az igazi iszlám és a Korán megfelelő értelmezése szembehelyezkedik mindenfajta erőszakkal” (nr. 253).
A társadalmi szintű párbeszéd azonban csakis a vallásszabadság szövegkörnyezetében valósulhat meg. Ezt azt is jelenti, hogy nem csak a vallások követőihez, de azokhoz is közel érezzük magunkat, akik „őszintén keresik az igazságot, a jóságot és a szépséget, hogy általunk megtalálják ezek legmagasabb szintű kifejeződéseit s Istenben való forrásukat” (nr. 257).
(A dokumentum ismertetését holnap folytatjuk)
Török Csaba/Magyar Kurír
Az Evangelii gaudium teljes szövege a Vatikán hivatalos honlapján különféle nyelveken elérhető:
angol
olasz
spanyol (ezen a nyelven, anyanyelvén írta meg buzdítását a pápa)
német
francia
portugál