A Szentatya beszédében megerősítette a nevelőket a küldetésükben, vagyis hogy kifejezésre juttassák a sajátos elkötelezettségük igazságát, melyet szabadon vállalnak, hogy az Isten és az egyház szíve szerinti nevelők legyenek.
Ahogy Ferenc pápa a Katolikus Nevelésügyi Kongregáció által a közelmúltban szervezett világkongresszuson is leszögezte, most „újból hangsúlyozta az emberiség egészét szolgáló nevelés előmozdítását, mert a katolikus nevelésről beszélni annyit tesz, mint az emberiről, a humanizmusról szólni”.
Akkor is a befogadó jellegű nevelésre buzdítottam – mondta a pápa –, mely mindenkinek helyet ad, és nem egy elit szem előtt tartásával válogatja meg a megszólítottakat. A ti társulatotok az iskola és a család szolgálatában áll, és így járul hozzá ahhoz a feladathoz, hogy hidat verjen az iskola és a környező terület, az iskola és a család, az iskola és a polgári intézmények közé. Megromlott ugyanis a kettő között a szövetség, állítsátok helyre azt!
Egyházi intézményként merítsétek az egyház szívéből az irgalmasság bőségét, mely a munkátokat mindennapi szolgálattá teszi. Mint szülők, ti vagytok a gyermekek nevelésének kötelességbeli és elsődleges letéteményesei, amiről soha nem mondhattok le! – fogalmazott Ferenc pápa.
Titeket illet a jog, hogy megfelelő nevelést kérjetek a gyermekeitek számára, átfogó és nyitott nevelést a legalapvetőbb emberi és keresztény értékek iránt. Álljatok ezért a nevelésben a helyzet magaslatán, és ne értékeljétek le sohasem a katolikus jelzőt, mert a nevelésben ez minősít benneteket – szögezte le a Szentatya.
De mitől is igazán katolikus egy iskola? – tette fel a kérdést a pápa. – Végezzétek jól először is a társulat munkáját. Aztán tudjátok, hogy a katolikus iskolának az átfogó, teljes kultúrát kell közvetítenie, és nem pedig egy ideológiai kultúrát. Meggyőződésünk, hogy a különbségek harmóniáját kell előnyben részesíteni.
Ferenc pápa utalt Szent II. János Pál tanítására, aki szintén leszögezte a „hídépítés” fontosságát az iskola és a társadalom között, továbbá arra buzdított, hogy a nevelők legyenek a nevelési folyamat főszereplői.
Ne maradjatok a világon kívül, legyetek kovász a tésztában, tudjatok különbséget tenni a nevelői minőséggel. Forduljatok figyelemmel a személy felé, különös tekintettel az utolsókra, a peremre szorultakra – biztatott a pápa.
Végül a „jelenkori nehézségekre, a magániskolákra nehezedő gazdasági nyomásra és az ennek következtében bezáró intézmények sorára” utalva a pápa megjegyezte, hogy az egyházi iskolák a problémákat először minőségi megkülönböztetéssel és ne pedig a források mennyiségi szempontjaival oldják meg.
Forrás és fotó: Vatikáni Rádió
Magyar Kurír
Kapcsolódó fotógaléria
