A konferencián az egyházmegye fenntartásában működő köznevelési intézmények képviselői, lelkipásztorok, szociális szakemberek, pszichológusok és fiatalok vettek részt.
Napjainkban egyre nagyobb figyelmet kell fordítani az online térre a fiatalok hatékonyabb elérése érdekében. Szükséges, hogy az Egyház is közvetítsen üzeneteket, értékeket a társadalom számára ezen a felületen. A műhely-konferencia bemutatta, hogy a marketing eszközei hogyan szolgálhatják az értékalapú üzenetek közvetítését a fiatalok számára. A program során bemutatkoztak az online térben működő egyházi fenntartású szolgáltatások is.
A konferencia résztvevőit Palánki Ferenc debrecen-nyíregyházi megyéspüspök köszöntötte. A főpásztor a 2018-ban Rómában megrendezett ifjúságról szóló szinódusra tekintett vissza, amelyen ő maga is részt vett. A szinódus után kiadott Christus vivit (Krisztus él) kezdetű enciklika az ifjúságnak és az ifjúságról szól azok számára, akik a fiatalokkal foglalkoznak. Ferenc pápa ebben az üzenetében arról ír, hogy az üdvösség nem egy felhőben, virtuális térben található, hanem életünk része. Az emberi élet üdvösségtörténet kell hogy legyen, és ebben mindenkinek megvan a saját szerepe, feladata, hivatása.
Palánki Ferenc elmondta: a szinóduson is felvetődött, hogy a hivatáskultúrát kell megerősíteni, hogy minél több fiatal döbbenjen rá arra, hogy ő is meghívott. Nem egy virtuális térben kell élni – ahogy Ferenc pápa fogalmaz: ez nem valami új, felfedezendő alkalmazás, hanem meghívás arra, hogy legyünk részese a szeretet történetének.
Ha az ember válaszol a meghívásra, akkor meg tudja élni a meghívottságát, és ahogyan megéli azt, másokat is meg tud hívni. Ez a hivatáskultúra.
A Szentatya arra is felhívja a figyelmet: a fiatal kor nyújt lehetőséget arra, hogy a fiatalok egzisztenciális kérdéseket tegyenek fel maguknak. Ezeket a kérdéseket mindannyian újra meg újra feltesszük, de igazán a fiatal kor a nagy kérdéseknek és a nagy válaszoknak az ideje. Vagyis ahogyan az enciklika fogalmaz: a fiatalság vágyai és aggodalmai két nagy téma köré csoportosulnak, ez pedig a családalapítás, valamint a munka vagy a hivatás választása – zárta köszöntő gondolatait a megyéspüspök, majd jó munkát kívánt a konferenciához és örömet, hozzétéve, hogy a fiatalság nagy-nagy ajándék mindannyiunk számára, de nagy feladat is mindazoknak, akik a fiatalokkal, vagyis a jövővel foglalkoznak.
Oláh Bertold, a FutureManagement vezetője a Digitalizáció és érték alapú szemlélet az online térben a fiatalok körében címmel tartott előadást. Ebben a következő főbb témákat érintette: médiafogyasztás a fiatalok körében; mely felületek a népszerűek; melyek azok az üzenetek, amelyekkel a fiatalok azonosulni tudnak és felkeltik az érdeklődésüket; hogyan kell jól sáfárkodni ezekkel a lehetőségekkel; mit keresnek a fiatalok egy-egy márkában; milyen online marketingeszköz áll a rendelkezésünkre ahhoz, hogy őket elérjük; milyen szemlélet szükséges ahhoz, hogy egy stabil és jól működő online rendszert tudjunk felépíteni.
Az előadó hangsúlyozta, hogy a fiatalok körében a hagyományos – a televízió, rádió és korábban hatékonyabb médiafogyasztási – felületekről mára eltolódott a hangsúly. Ez a generáció már azért is fizet, hogy zavartalanul tudjon böngészni és reklámmentes felületeket elérni. Minden egyes olyan platform háttérbe szorul, amely ezt gátolja, így például a televízió is.
Az emberek hétvégén átlagosan 10 órát online térben töltenek, ez a másik kulcsfontosságú változás a fogyasztási szokásokban. A fiatalok 98 százaléka használ valamilyen közösségi oldalt, videomegosztót. A 2020-21-es adatok szerint a legnépszerűbb oldalak a Facebook, YouTube, Instagram, TikTok, Pinterest. De 2023-ra pl. a YouTube már háttérbe is szorult a túl sok reklám miatt.
A legnépszerűbb tartalmak videoalapúak, és egyre értékesebb valutává válik a figyelem, mert ha a videónak csak egy másodpercre is unalmas, akkor a felhasználó továbblép. Nagyon magasan van az ingerküszöb, ami alapvetően meghatározza a médiafogyasztási trendeket. Szeretjük a podcastot, ott azt hallgathatjuk, amit szeretnénk. Nagyon érdekesen alakul a fiatalok körében keresettebb témák kérdése is. A legfontosabb a személyre szabottság. Főként oyan típusú tartalmakat keresnek, ahol megértésre találnak, ahol meg vannak szólítva.
A Katolikus Szeretetszolgálat munkatársai, Geriné Bajzak Eszter szakmai koordinátor és Szlávik Bence szakmai csoportvezető, projektmenedzser a www.uspace.hu fiataloknak szóló online közösségi felületet mutatták be, ahol a 10-20 éves korú fiatalok érezhetik otthon magukat, választ kaphatnak az őket érdeklő kérdésekre, találkozhatnak hasonlóan gondolkodó fiatalokkal.
Az előadók elmondták: a honlap készítésekor kiderült, hogy az oldal akkor lesz sikeres, ha 2-3 elkötelezett felnőtt stabil irányítása mellett a fiatalokkal együtt készítik azt, megkérdezik őket. Jó csapatra, vezetőre volt szükségük, akik ugyanazt akarják. Továbbá olyan szerzőket kerestek, akik meg tudják fogalmazni a fiatalokról szóló gondolatokat. Emellett érdekes, izgalmas cikkeket és videókat vásároltak, rendeltek, amelyekről később beszélgettek, vagy mellé programokat szerveztek.
Az USPACE legfontosabb üzenete az, hogy a fiatalok érezzék: közöttünk van a helyük, fontosak és értékesek számunkra, ők azok, akiknek a legjobbat akarjuk adni. Az USPACE online tér eszközei egy minőségi tartalommal ellátott klasszikus weblap, Facebook-oldal, YouTube-csatorna, az Instagram és a Spotify.
A debreceni marketing-kommunikációs műhely-konferenciáról szóló teljes beszámoló ITT olvasható.
Szöveg: Kovács Ágnes
Forrás és fotó: Debrecen-Nyíregyházi Egyházmegye
Magyar Kurír
Kapcsolódó fotógaléria