Húsvéti szánozást tartottak Mezőföldön – Erdélyben reneszánszát éli ez a népszokás

Külhoni – 2024. április 5., péntek | 13:23

Húsvéthétfőn, április 1-jén idén is megtartották a hagyományos húsvéti szánozást a Feketeügy folyó menti Kovászna megyei Szörcse és Székelytamásfalva mezőfalvakban. A termékenységgel és újjászületéssel kapcsolatos ősi szokást a kommunizmus ideje alatt betiltották, de 1990 után újra felelevenítették mindkét faluban Pozsony Ferenc néprajzkutató, egyetemi tanár leírása alapján.

„Szerencsés jó napot szívemből kívánok minden embernek, akit itt látok. Az éjjel álmomban a Hargitán jártam, onnan beláttam az egész világot, közepén szép Erdélyországot. Erdélyország az én hazám, ott nevelt fel édesanyám, mikor aztán fölcseperedtem, az élet kútjából vizet merítettem, s elindultam ma meglocsolni minden virágot. Kellemes húsvéti ünnepeket kívánok!” – így köszöntötte Harai Arnold „bekérező” minden szörcsei portán a ház népét, ahol tárt kapuval várták húsvéthétfőn a locsolókat.

A hagyomány szerint a fiatalok nagyszombaton frissen vágott fenyőággal és szalagokkal feldíszítenek egy kisebb fajta szánt (erre kerekeket szerelnek, hogy a száraz úton könnyen lehessen húzni), amit hétfőn elővesznek, és azzal járják végig a falut.

Szörcsén a húsvéti szánozásra a tizenegy órakor kezdődő istentisztelet után került sor. A „tizenkét ló”-nak nevezett legény a szánt egy kötél segítségével húzta végig a falun. A fiatalokból álló csoportot, mely a népszokás stafétáját tavaly vette át az idősebb korosztálytól, Harai Arnold „bekérező” vezette. Utána haladtak a muzsikusok, a lovak, s oldalt az ostoraikkal pattogtató „béresek”, a fenyőágakkal „felbojtozott”, piros és fehér szalagokkal díszített szánban a „cigány” rejtőzködött.

A húsvéti szánozás a Felszegből indult, s bejárták az egész falut. Ahol az utcakaput tárva találták, oda betértek, a bekérező köszöntötte a háziakat, elmondta a húsvéti verset, majd a legények alaposan meglocsolták az asszonynépet. A locsolásért felajánlott ajándékokat a fenyőágakkal borított szánban, a „zöld sátor” alatt rejtőzködő cigánynak nyújtották be a háziak, s volt, ahol a házigazda a szánra egy veder vizet öntött – a megújulás, megtisztulás jelképeként –, így a cigány is alaposan elázott. A háziak kaláccsal, süteményekkel, pálinkával, sörrel, borral és üdítővel kínálták a locsolókat, akik a ház előtt táncra perdültek a székely népviseletbe öltözött kísérő lányokkal. A talpalávalót egy sepsikálnoki és egy sepsikőröspataki muzsikus húzta.

A „kínálmáció” után jókedvűen, népdalokat énekelve vonult tovább a csapat, amíg újabb nyitott kaput talált. A faluközpontban betértek a református parókiára is, ahol Bíró Erika lelkipásztor fogadta a hagyományőrzőket. A locsolóversek elhangzása után a legények táncba hívták a tiszteletes asszonyt, aki szívesen elfogadta a felkérést.

Székelytamásfalván a népszokás rituáléja hasonlóképpen zajlott, mint a szomszédos Szörcsén. Mindkét településen a falufelelősöknek, illetve a község vezetőinek meghatározó szerepük volt a szánozás előkészítésében és lebonyolításában.

A Kriza János Néprajzi Társaság kutatásai szerint a 20. század elején a húsvéti szánozás az egész Orbaiszéken széles körben elterjedt eső- és termékenységvarázsló szokás volt. Mivel Kovásznán, Székelypetőfalván és Zabolán az első világháború utáni évtizedekben már nem gyakorolták minden évben, elemeit csak az idősebbek emlékezete őrizte meg pár évtizeden át. Szörcsén kisebb-nagyobb megszakításokkal fennmaradt a szokás, s napjainkban is népszerű a fiatalok és az idősebbek körében. A szomszédos Székelytamásfalván a második világháború utáni évtizedekben már ritkábban gyakorolták a szánozást, de 1990-től kezdődően újból reneszánszát éli.

Szöveg: Bodor János/Háromszék

Forrás és fotó: Romkat.ro

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria