Intim közösségbe kerülni Istennel – Az imát központba állító hitoktatási modellel ismerkedtek Vácon

Hazai – 2024. szeptember 4., szerda | 13:41

Az egyházmegyei hitoktatási igazgatóság meghívására látogatott Vácra a szünidő utolsó napjaiban az Institut Notre Dame de Vie (Életadó Boldogasszony Intézet) két francia munkatársa, hogy a Jöjj, kövess engem! mottóval ismertté vált hitoktatási modellről szakmai napot tartson az érdeklődőknek – tette közzé szeptember 2-án honlapján a Váci Egyházmegye.

Közel hatvan hitoktató vett részt a Váci Egyházmegyéből és más egyházmegyékből Emmanuelle Bonhomme és Anne Marie Le Bourhis hitoktatók bemutatóján, akik a Csillag házaspár közvetítése révén látogattak Magyarországra. Az előadók bevezetőjükben hangsúlyozták, hogy nem klasszikus előadást szeretnének tartani, hanem az egész napos program során átélhetővé szeretnék tenni a jelenlévők számára azt a lelkiséget és modellt, amelyet ők immár közel négy évtizede alkalmaznak Franciaországban, és amelyet a világ több pontján volt alkalmuk már népszerűsíteni.

Ennek jegyében a napindító ima interaktív formában, a résztvevők közreműködésével és a modellben elengedhetetlenné vált papírsziluettek alkalmazásával valósult meg. Az előadó felhívta a figyelmet, hogy

az első kateketikai tett mindig az ima kell hogy legyen.

A katekétának is imádkoznia kell, mielőtt elkezdi előkészíteni az óráját, és kérnie kell a Szentlélek vezetését.

Az imát követően a katekéták kisebb csoportokban arról beszéltek, hogy ki miért választotta ezt a pályát, mi volt a célja. A jelenlévők egymást kiegészítve elsősorban azt fogalmazták meg, hogy mindannyian Istenhez és a végső üdvösségre szeretnék vezeti a rájuk bízott gyerekeket és egy szerető Isten képét szeretnék kialakítani bennük, amit ők maguk is megtapasztaltak már.

Az előadó II. János Pál pápát idézve megerősítette, hogy a katekéta célja kettős: bevezetni a gyerekeket Krisztus titkába és megismertetni velük Isten szeretetét. A hitoktatás sikeressége nem a tudás és információ átadásán és számonkérésének eredményességén múlik.

Végső célja, hogy intim közösségbe hozza a gyerekeket Krisztussal, mert egyedül Ő tud elvezetni bennünket az Atya szeretetéhez.

Minden gyerek egyedi, és Istennek egyedi terve van vele – hangsúlyozta Anne Marie Le Bourhis, és a katekéta feladata, hogy kísérje a gyermeket azon az úton, ahol fel tudja fedezni, hogy mi ez a róla szóló terv. Az előadó elmondta, hogy pályafutása során nagyon sok hátrányos helyzetű gyermekkel foglalkozott. Ha sikerült ezt a felismerést átadni, még a legfegyelmezetlenebb gyermek magatartása is megváltozott, nyitottabb és együttműködőbb lett, amit a környezete is észrevett. A katekétának fontos küldetése van nemcsak a gyermek, hanem az egész társadalom felé. Egyrészt hídnak kell lennie a gyermek és szülei között, másrészt elsősorban nem tárgyszerű tudásával, hanem gesztusaival és a létével kell tanúságot tennie arról, amit szeretne átadni.

Feladata, hogy ne csak kapcsolatba hozza a gyermeket Istennel, hanem segítsen neki bensőséges kapcsolatba kerülni Krisztussal.

Fel kell ébreszteni mindenkiben a vágyat Isten iránt. A Szentháromság életébe csak Krisztus által tudunk eljutni és ez a katekézis végső célja – hangsúlyozta az előadó.

Rövid szünet után Emmanuelle Bonhomme a leprás meggyógyításának történetével foglalkozó bemutató órát tartott. A Szentlélek-hívó imát és a szentírási részlet felolvasását követően a történetet papírsziluettekkel szemléltették. A fontos kulcsszavakat feliratokkal is illusztrálták. Mindenki végiggondolhatta, hogy az adott helyzetben melyik szereplő mit érzett, mit és miért cselekedett, és ezeknek mi volt a következményük. A jelenet végén Jézus saját imáját folytatva a résztvevők is imába vihették át a bibliai példa őket megérintő tanulságait.

A délelőttöt szentmise zárta. Ebédszünet után kiscsoportokban folytatódott a munka és a tapasztalatok megosztása.

Farkas-Furman Bernadett, az újpesti Szent János Apostol Katolikus Általános Iskola hitoktatója néhány évvel ezelőtt egy váratlan meghívásnak köszönhetően vett részt egy franciaországi tanulmányúton, amelyen megismerte ezt a modellt. Elmondta, hogy őt leginkább az fogta meg, hogy egy gyönyörű egységet látott az órában, amelynek a szíve a csendes ima volt, és így az óra üzenete a szív mélyére hatolhatott, és a gyerekek személyes kapcsolatba léphettek Istennel.

„Minél kisebbek a gyerekek, annál rövidebb a csend, de mindig van egy fix idő, amikor hagyjuk, hogy Isten igéje, amiről előtte beszéltünk, dolgozzon a szívünkben. Engem ez a kapcsolatiság fogott meg, amelynek köszönhetően tényleg belépünk a Szentháromság dimenziójába. Nekünk

nem az a dolgunk, hogy történeteket tanítsunk a gyerekeknek. Hanem az, hogy megismerjék Isten végtelen szeretetét, és Vele találkozzanak.

Különben a bibliai történetek olyanok lesznek, mint ezer mese közül egy” – mondta a katekéta.

Az újpesti hitoktató hazaérkezése után igyekezett bevezetni a saját hitoktatási gyakorlatába a tapasztaltakat, de nem volt könnyű dolga, mert nagyon kevés magyar nyelvű anyag állt rendelkezésre. Sok baráti és szakmai segítségnek köszönhetően mára már nemcsak az óvodás korosztálynak szóló alapozó anyagok vannak készen, hanem felmenő rendszerben a többi korosztályé is. „Azt is jó volt megérteni az évek alatt, hogyan épülnek egymásra a különböző korosztályoknak szóló tananyagok és milyen gyönyörűen vezeti be a gyerekeket egyre mélyebben Isten közelébe ez a modell” – mondta a katekéta, aki ma már tagja annak a kis létszámú munkacsoportnak, amely Csillag Éva hitoktató körül formálódott az első tanulmányutat követően.

Az elmúlt néhány évben a módszer alkalmazásával kapcsolatos tapasztalatairól Farkas-Furman Bernadett így mesélt: „A gyerekek nagyon nyitottak, nagyon szeretik a szemléltetésre használt papírsziluetteket, amelyek emberi attitűdöket fejeznek ki. Ezekkel azt a lelki irányultságot is megmutatjuk a gyerekeknek, amelyben a történeteknek szereplői vannak, és amelyekkel bármelyikük azonosulhat. Emellett azt tapasztalom, hogy

a csendes ima során a gyerekek képesek teljesen megnyugodni. Lelassulnak és lecsendesednek, nagyon jól fogadják a csendet.

Sok tanártól jött visszajelzés a hittanóra után, hogy olyankor nyugodtak, kiegyensúlyozottak, és sokkal könnyebb bármilyen tanórát megtartani. Hiszem, hogy a gyerekek Isten békéjében részesedhetnek ezeken az alkalmakon.

Ugyanakkor a gyerekekben nagyon sok kérdés is felmerül. Megérinti őket, hogy Istennek szeretetterve van az ő életükre, szoros kapcsolatba akar velük lépni, együtt akar velük működni. Nagyon jól fogadnak az ilyen hittanórákra járó gyerekek más lelki programokat is, és csak bízni tudunk benne, hogy Isten él bennük tovább Szentlelke által.”

„Jöjj, kövess engem!” a mottója annak a lelkiségnek és kateketikai modellnek, amelyet a francia alapítású kármelita lelkiségű világi intézmény, az Institut Notre Dame de Vie (Életadó Boldogasszony Intézet) pedagógusai hosszú évek tapasztalatai alapján dolgoztak ki, és amelyet az egyházi dokumentumokra, útmutatásokra, különösen II. János Pál Catechesi tradendae című apostoli buzdítására építettek. A tananyagok és a tanítási módszer óvodás korosztálynak szóló elemei Csillag Éva könyveiben találhatók meg, néhány hittanóra menete az interneten is fellelhető.

Csillag Éva és a katekétáknak ez a kis csoportja szívesen tart előadást vagy bemutató órát a „Jöjj, kövess engem!” hitoktatási és lelkiségi modellről egyházmegyei hitoktatói közösségeknek vagy katolikus oktatási-nevelési intézményeknek. Ezenkívül kiadót és támogatókat keresnek a további módszertani anyagok, óravázlatok magyar nyelvű fordításainak kiadásához.

Forrás és fotó: Váci Egyházmegye

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria