Isten országának gyümölcse

Nézőpont – 2014. október 4., szombat | 20:00

Évközi 27. vasárnap – Gondolatok az evangéliumhoz (Mt 21,33–43)

Ahogy közeledünk az egyházi év végéhez, úgy közeledik a Máté-evangélium Jézus földi élete végső eseményeinek, halálának és feltámadásának leírásához. Jézus még egyszer felmegy Jeruzsálembe, hogy ott meghirdesse az evangélium örömhírét: azt, hogy az ő eljövetelével eljött közénk az Isten országa. 

Jézus tudta, hogy ez az út a halálához fog vezetni, de tudatosan elvállalta az Úristen szenvedő szolgájának szerepét, melyet Izajás könyve hirdetett meg: „Őt a mi vétkeinkért szúrták át, a mi bűneinkért törték össze; az ő sebe által gyógyultunk meg; kivetették az élők földjéből, népem vétke miatt sújtották halálra. Halálra adta életét, sokak vétkét viselte, és a bűnösökért közbenjár” (Iz 53,8–12).

Izrael népének vallási vezetői ekkor már elhatározták, hogy a kellemetlen prófétát, Jézust elteszik láb alól. Most, hogy Jézus felment Jeruzsálembe, ellenségeinek főhadiszállására, itt az alkalom, hogy végezzenek vele. A mai evangéliumban leírt példabeszédben Jézus beleilleszti saját sorsát az üdvtörténetbe.

A Biblia gyakran mondja Izraelt Isten szőlőskertjének. Ennek „bérlői” a főpapok és az írástudók. Az Isten által fáradhatatlanul küldött szolgák: a próféták. Róluk mondja Jézus: „Jeruzsálem, Jeruzsálem, te megölöd a prófétákat, és megkövezed azokat, akiket hozzád küldtek! Hányszor akartam egybegyűjteni fiaidat, mint ahogy a tyúk a szárnyai alatt összegyűjti a csibéit, de ti nem akartátok” (Mt 23,37).

Isten kimeríthetetlen jósága fiának, Jézusnak küldésével éri el csúcspontját. A jézusi példabeszédekben legtöbbször van egy csattanó, ahol Jézus már nem az emberek szokásos viselkedéséből meríti magyarázatát, hanem olyat mond, amit emberek sohasem tesznek. Ezzel mutatja meg, hogy Isten bölcsessége és jósága végtelenül felülmúlja az emberek minden elképzelését.

A mai példabeszédben e „csattanó” a gazda „igen kedves fiának” küldése (Mk 12,6). Senki ember nem lenne olyan oktalan, hogy amikor egy lázadó szolgasereg megverte és megölte küldötteit, közéjük küldené kedves, szeretett fiát. Isten azonban megteszi ezt, mert, amint Szent Pál mondja, „Isten oktalansága bölcsebb az embereknél” (1Kor 1,25). A minden értelmet meghaladó szeretet oktalansága ez.

Jézus példabeszédét szigorú szavakkal zárja. Minthogy Jézus maga az Isten országának, vagyis jóságos királyi uralmának jelenléte, azért azok, akik elutasítják őt, vagyis Izrael népének akkori vallási vezetői, megfosztják magukat Isten országának kegyelmétől. A szerető Isten üdvözítő szándéka azonban nem hiúsul meg ezáltal: Krisztus halálából és feltámadásából ugyanis Istennek új népe születik: az egyház, amelynek tagjai majd megadják Istennek a szőlőskert gyümölcsét.

A Galatákhoz írt levél említi e gyümölcsöt: nem más az, mint a szeretet, és annak kísérői: az öröm, békesség, türelem, kedvesség, jóság, hűség, szelídség és önmegtartóztatás (Gal 5,22). Adja Isten, hogy a történelem számtalan szentjének nyomán mi is e gyümölcsöt teremjük a szőlő Urának, a mi Istenünknek.

Nemeshegyi Péter SJ