
A FEECA általános éves taggyűlései mellett évente tematikus szakmai napot is rendez. A kölni találkozón azt vizsgálták, hogy a média és az oktatási rendszeren kívüli felnőttképzési lehetőségek hogyan kapcsolódnak össze, alkalmazhatók-e a felnőttképzésben, és ha igen, hogyan. Kiemelt figyelmet fordítottak a média új eszközeire, így az okostelefon, tablet, egyéb hordozható eszközök, valamint a közösségi portálok szerepével foglalkoztak. Az egyes tagszervezetek beszámoltak aktuális tapasztalataikról, valamint egy Brüsszelből érkezett szakember segítségével rátekinthettek arra, milyen kilátásai vannak a felnőttképzés jövőbeni uniós támogatásának.
A két bevezető előadást a kommunikációtudomány szakértői tartották. Andreas Büsch, a Mainzi Katolikus Főiskola professzora arról beszélt, hogyan hat ránk a digitális média, milyen lehetőségeket rejt magában, és milyen kihívások elé állít minket. Szólt az új eszközök alkalmazása elsajátításának jelentőségéről, valamint a célcsoportnak és a képzés tárgyának megfelelő kommunikációs eszközök kiválasztásának fontosságáról.

Philip E. Reichling premontrei szerzetes bemutatta egy kutatás eredményeit, amely arra irányult, hogy a WDR német közszolgálati televízió és rádió öt csatornája nézői, illetve hallgatói milyen fogyasztói csoportokba oszthatók. A sokoldalú kutatás bemutatta, hogy a kilenc csoportba sorolt különböző életkorú, képzettségű, érdeklődési körű, életvitelű nézők és hallgatók mely csatornákat követik leginkább figyelemmel. Ennek figyelembevételével az adott médium célzottabban tudja alakítani (keresztény) műsorkínálatát, s az egyes kommunikátorok hatékonyabban tudják elhelyezni üzeneteiket a (köz)médiában. Az előadó kitért az egyházi kommunikáció erősségeire és gyengeségeire, konkrét javaslatokat téve a kommunikáció javítására és a buktatók elkerülésére. Különösen is hangsúlyozta a nyitottságot, reflektáltságot, valamint azt, hogy a problematikus eseményeket se kendőzzük el, hanem álljunk készen őszintén és önkritikusan szólni róluk.
A mögöttünk álló év tapasztalatainak megosztása és az új, előremutató kezdeményezések bemutatása arra világított rá, hogy a felnőttképzési szakemberek jelentős mértékben ismerik az új média támasztotta kihívásokat, azonban a felnőttképzésben egyelőre csak részben alkalmazzák a legmodernebb eszközöket.
Az új média – úgy tűnik – a fiatalabb korosztály mindennapjait érinti. Ez a terület pillanatnyilag jelentős részben lefedetlen az oktatási programok lebonyolítása vagy akár meghirdetése szempontjából. Témára szabott új, internetes portáljaikon azonban felhasználják a legkorszerűbb kommunikációs módokat (videók, kommentelési lehetőség stb.). Az e-learningnek és a branded learningnek pedig szerves része az interneten keresztül való ismeretátadás (a személyes konzultációk mellett).

A találkozó résztvevői ellátogattak a Kölni Főegyházmegye fenntartásában működő Dom Radio szerkesztőségébe, ahol részletes tájékoztatást kaptak a csatorna működéséről. Záróprogramként pedig a német közszolgálati média, a WDR látogatóközpontjában kaptak betekintést a televíziós és rádiós műsorkészítés technikai kulisszatitkaiba.
A találkozón hét ország szakemberei vettek részt: a házigazda németek mellett Csehországból, Litvániából, Ausztriából, Franciaországból, valamint Romániából székely testvéreink. Hazánkat a magyar tagszervezet, az idén fennállásának huszadik évfordulóját ünneplő KIFE (Katolikus Ifjúsági és Felnőttképzési Egyesület) szervezésében négy fő képviselte B. Balogh Edit igazgató vezetésével.
Fotó: KIFE
Magyar Kurír
Kapcsolódó fotógaléria


