A Katolikus Családszervezetek Európai Föderációja (FAFCE) az idei év elején művészeti versenyt hirdetett e témában. Az eredményhirdetés június közepén zajlott a strasbourgi Európai Parlament épületében. A verseny során arra hívták a művészeket, hogy alkotásaikkal mutassák be, miképpen látják napjainkban Szent Józsefet, a Katolikus Egyház patrónusát, az édesapák és a munkások védőszentjét. A pályázatot a t’ARS Műhely (Hetvenkét Tanítvány Mozgalom) 2021-ben hasonló címmel közétett művészeti felhívása alapján hirdették meg. Pályaműveket több művészeti kategóriában (festmény–rajz–grafika; szobor–kerámia–színes üveg; fotográfia; zenemű; képregény) vártak.
„Az utóbbi években az élet minden területén egyre hangsúlyosabban bukkan fel az apaság, az apák kérdése. Hol találkozhatunk velük? Hogyan ismerhetjük fel őket? (…) Hogyan inspirálhat bennünket 2023-ban az apák védőszentje?” – tette fel a kérdést a pályázatot kiíró Katolikus Családszervezetek Európai Föderációja. A művészet szemünket fölnyitó szerepének fontosságát felismerve kiírásukban közölték, a pályázat célja „egyrészt a művészet uniós szintű népszerűsítése, másrészt a gyakran figyelmen kívül hagyott vagy elhanyagolt apák láthatóvá tétele az élet minden területén”.
A hirdetésre huszonkét országból több mint száz alkotás érkezett, amelyeket a nemzetközi zsűri az alkotók ismerete nélkül és meglehetősen egybehangzó véleményt formálva értékelt. A díjazottak műveit a strasbourgi Európai Parlament épületében mutatták be a díjátadó ünnepségen, ahol Izabela-Helena Kloc lengyel európai parlamenti képviselő és Cornel Bărbuţ, a FAFCE román elnökhelyettese rövid köszöntői után Fabrice Hadjadj francia író, filozófus foglalta össze gondolatait a művészeti pályázattal kapcsolatban. A tízgyermekes családapa Hadjadj, aki kisgyermeke megbetegedése miatt személyesen nem tudott jelen lenni az eseményen, videóüzenetben fejtette ki gondolatait arról, miért nem véletlen, hogy egyszülött fiának nevelését Isten nem a szavak emberére, egy írástudóra, farizeusra vagy papra bízta, hanem egy kézművesre, akinek – Istenhez hasonlóan – személyes tapasztalatai vannak az alkotásról, a dolgok létrehozásáról, annak nehézségéről és szépségéről, s éppen ezért az alkotói-mesteremberi alázatot hitelesen képes továbbadni a gondjaira bízott gyermeknek.
A díjazottak kategóriák szerint
Festmény–rajz–grafika
1. Maciej Pisiałek: Holy Family (Szent Család)
2. Clémence Meynet: Saint Joseph’s workshop (Szent József műhelye)
3. Anastasiya Burko Dziemidziuk: The One that brought us together (Az Egy, aki összehozott bennünket)
Különdíjasok:
Magyar Krisztina: Szent József álma
Adorján Anna: Ő az én apám
Szabó Franciska: Diák a művészettörténetből – Guido Reni
Szobor–kerámia–üveg
1. Jesus Arevalo Jimenez: St. Joseph teaching Christ to walk (Szent József járni tanítja Krisztust)
2. Jean-Philippe Guignard (Jon Helip): Learning to see further (Távolabbra látni tanulva)
3. Zbigniew Gos: Saint Joseph (Szent József)
Fotográfia
1. Kamila Kansy: St. Joseph teaches Jesus the names of birds (Szent József a madarak nevét tanítja Jézusnak); St. Joseph is silent before the mystery of life (Szent József némán áll az élet misztériuma előtt)
2. Marine de Villepin: Bien-aimé (A szeretett)
Zene
2. Pierre Risopoulos: Les Songes de Saint Joseph (Szent József álmai)
3. (megosztott) Jonathan Alexandru: Crug / Lokodi András: When St. Joseph looks at us (Amikor Szent József ránk tekint)
(Ebben a kategóriában első díjat nem adtak ki.)
Képregény
1. Razvan Bronescu: Saint Joseph (Szent József)
2. Danil Daniel: Dreptul Iosif (József törvénye)
A verseny honlapján megtekinthetőek a díjazott művek.
A díjakat a pályázat témaötletének közvetítője, Tremmel Hudik Katalin adta át a megjelent alkotóknak. A festmény–rajz–grafika kategória győztese a lengyel Maciej Pisiałek Szent család című linómetszete lett, amely terítőszerűen meghajtott, térbeliséget is hordozó papírra nyomtatott három kézpárral – Mária erezett, Jézus középen átlyukasztott és József alig észrevehető, szín nélkül nyomott kezével – jeleníti meg az asztal-, ima- és családi közösségben állókat.
A plasztikák közül első helyezést ért el a spanyol Jesus Arevalo Jimenez Szent József járni tanítja Krisztust című munkája, amely formailag klasszikus, figuratív, témaválasztásában mégis bátor, szokatlan alkotás; személyes, ugyanakkor általánossága miatt könnyű azonosulni vele.
A fotográfiák közül első díjat egy diptichon kapott, a fiatal lengyel fotográfus, Laura Makabresku (művésznevén Kamila Kansy) egészen különleges képi világú, történetmesélős munkája. A Szent József a madarak nevét tanítja Jézusnak és a Szent József némán áll az élet misztériuma előtt című művek egyszerre mutatják be Józsefet tanítóként és tanítványként.
A díjátadón megjelentek közül többen is hangsúlyozták a díjazott művek sokszínűségét. Tény, hogy a zsűri nem törekedett egyetlen stílus vagy irányzat előnyben részesítésére. Az értékelés során elsősorban az alkotások gondolatiságát, a befogadók megszólítására való képességét vette figyelembe.
Az eseményen részt vett európai parlamenti munkatársak azt is elárulták, mennyire örülnek annak, hogy politikai viták helyett művészetről, azon keresztül pedig az élet lényeges kérdéseiről, a jelenlétről, a hiányról, a hétköznapok némán hallgató szereplőinek fontosságáról és a művészet nekik „hangot” adó képességéről beszélgethetnek. Ezzel pedig a pályázat, ha korlátok között is, de elérte a célját.
Szöveg: Körösvölgyi Zoltán
Fotó: europeanartcontest.com
Magyar Kurír
Az írás nyomtatott változata az Új Ember 2023. július 2-i számában, a Mértékadó kulturális mellékletben jelent meg.
Kapcsolódó fotógaléria