Krisztust adni a fiatal generációknak – Őszi szakmai nap a Váci Egyházmegye hitoktatói számára

Hazai – 2024. szeptember 24., kedd | 9:36

Szeptember 14-én, szombaton a Váci Egyházmegye hitoktatási igazgatósága szakmai napot tartott hittanárok számára a váci PüspökVác Látogató- és Rendezvényközpontban. A programra, amelyen a mai fiatal generáció jellemzőiről, kihívásairól hallhattak előadást a résztvevők, Marton Zsolt váci megyéspüspök is ellátogatott.

Az évente kétszer megrendezett egész napos szakmai nap célja, hogy az egyházmegye hitoktatóinak lehetőséget adjanak a találkozásra és a közös formálódásra.

A Hatvani Esperesi Kerület hitoktatóinak vezetésével imádságos ráhangolódással és szentségimádással vette kezdetét a hitoktatók őszi szakmai napja.

A lelki megalapozás után Marton Zsolt püspök köszöntőjében a székesegyház közelgő átadására hívta meg a jelenlévőket, illetve buzdította a hitoktatókat hivatásukban. „A világnak Krisztus kell, és ti Krisztust adjátok a világnak a rátok bízottak nevelésén, formálásán keresztül. Nem szabad elfelejteni, hogy Krisztushoz tartozunk. Ti vagytok a Jóisten kinyújtott kezei és az én közvetlen munkatársaim. Amikor beszéltek, tanítotok, az olyan, mintha a Jóisten megbízásából én tanítanék. Ti képviselitek a hivatásom, amit a Jóistentől kaptam, kaptunk együtt.”

A püspöki köszöntőt követően bemutatkozott a hitoktatóknak a Váci Egyházmegye új humánerőforrás-vezetője, Kovács Gábor, aki a Váci Egyházmegyei Karitász igazgatói feladatainak megtartása mellett veszi át a munkakört Jakobszen-Tátrai Zsófiától.

Ezt követően Bereczkiné Fodor Enikő tréner, generációkutató A rejtélyes Z generáció címmel tartott előadást. A Z generáció a mai tizen- és huszonéves fiatalokat jelöli, akik már a digitalizált világban nőttek fel, és ez taníttatásukat is befolyásolja.

Az előadó rámutatott: „A mai fiatalok életét a covidjárvány, a klímaválság és orosz–ukrán háború is nagyban befolyásolja. A járvány alatt a mentális betegek és a függők száma megsokszorozódott a fiatalok körében, ráadásul 90 százalékuk szorong a klímaváltozás miatt. Komoly probléma az is, hogy a folyamatos technológiai változások következtében bizonytalanságban élnek, kiszámíthatatlan számukra a jövő.” Mindemellett a mai fiatalok egészen más családmodellekben nevelkednek a korábbi normához képest, sok az egyszülős háztartás, és még kevesebb lehetőségük van arra, hogy többekhez tudjanak kapcsolódni, hogy közösségben legyenek.

A modern technológia hátrányai a tanár-diák kapcsolatra is kivetülnek. „A folyamatos internethasználat következtében saját médiaburkunkba vagyunk zárva, miközben a közös nyelv, a közös valóság és közös előismeretek szükségesek lennének ahhoz, hogy el tudjon indulni a kommunikáció. Enélkül nehéz felvenni a kapcsolatot és bizalmi légkört teremteni” – hangsúlyozta Bereczkiné Fodor Enikő.

A generációkutató gyakorlati tanácsokat is megosztott annak kapcsán, hogyan tudják segíteni a hitoktatók diákjaikat, és a generációs különbségeket áthidalva hogyan tudnak hozzájuk kapcsolódni. „A multitasking következtében a figyelmünk elaprózódik, egyre rövidebb ideig tudunk figyelni egy adott dologra, és így foglalkozásokat is nehéz tartani. Hasznosabb, ha rövidebb blokkokat tartunk. A médiaburok leküzdése érdekében pedig megkérhetjük diákjainkat, hogy vezessenek naplót az Instagramon, Tiktokon nézett hasznos tartalmakról, amiket behozhatnak a tanórára is, így beszélgetés alakulhat ki a látottakról.”

Az előadó hétszáz fiatal bevonásával kutatást is készített arról, mi segítené a generációs különbségek leküzdését az iskolában. A megkérdezett diákok elsőként a tanárral töltött több kötetlen időt, második helyen pedig az őszinte beszélgetéseket jelölték. „Úgy gondolom, hitoktatóként ezzel nagyon fontos élni. Nagy lehetőség, ha őszintén tudnak beszélgetni diákjaikkal, különösen azok számára, akiknek otthon nincs erre lehetősége.”

Bár a magyar Európában a 6. legkevésbé vallásos nemzet a 16–29 éveseket tekintve, a maguk módján vallásosak száma növekszik, és a hitoktatóknak a 21. században is vannak lehetőségeik, hogy elérjék a fiatalokat. Egyik fontos eszköz lehet például a biztonságos közeg megteremtése, ahol a diákok megoszthatják az őket érő kihívásokat. A hittanóra lehetőséget nyújt a személyes kapcsolatok kialakítására, és a modern technológiát ennél a tárgynál sem kell kizárni; össze lehet gyűjteni például olyan mobilapplikációkat, amelyek hasznosak a hitgyakorlásban, vagy a diákokkal együtt lehet gondolkodni arról, hogy érdemes jelen lenni keresztényként a közösségi médiában.

Az előadás után fórum következett, amelyen a hitoktatók választ kaphattak felmerülő kérdéseikre, majd a délután tanúságtételekkel folytatódott.

Lugosi Mária hitoktató a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia által szervezett április végi római nemzeti zarándoklaton megélt lelki élményeiről szólt.

A hitoktatási igazgatóság szervezésében nemrég új kezdeményezés indult el: januártól online gitártanfolyamot, júniusban pedig gitártábort tartottak hitoktatók számára azzal a céllal, hogy minél többen megtanulhassák a gitározás alapjait, és így a hittanárok óráikat közös énekléssel tudják színesíteni. A tanfolyamon több mint húsz hitoktató vett részt. Több keresztény előadóművész is segítette tanulásukat, így Bolyki László, Csiszér László, Gável András, Prazsák László és Tornay András. Szorcsik Andrea hitoktató mesélt a táborban szerzett élményeiről.

A hitoktatók nyári táborára idén már negyedik alkalommal került sor. A szakmai napon ketten számoltak be a két turnusban megtartott táborról, buzdítva a kollégákat, hogy jövőre ők is legyenek részesei az élménynek. Novákné Tomcsányi Andrea és Zanati Márió számolt be a táborról.

A 180 hitoktató részvételével megrendezett őszi szakmai nap gyakorlati tudnivalókkal és imádsággal ért véget.

A programról szóló bővebb beszámoló ITT olvasható.

Forrás és fotó: Váci Egyházmegye

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria