Napi sajtószemle

– 2015. november 11., szerda | 9:46

A november 11-i nyomtatott és online sajtó szemléje.

A Népszabadság (2. o.) Vitáznak a tények Orbánnal című cikke szerint szociológiai felmérések, tanulmányok, szakértők sora cáfolja Orbán Viktornak azt a hétfői kijelentését, amely szerint Magyarországon a gyermekek 90 százaléka – szülei anyagi helyzete miatt – nem éhezhet. A lap rámutat: a helyzet súlyosságát jelzi, hogy idén tavasszal – Falus András akadémikus javaslatára – az MTA közgyűlése úgy döntött, elkülönített számlát hoz létre és felajánlások gyűjtésébe kezd a gyermekéhezés enyhítésére. Az MTA közgyűlése támogatta az előterjesztést. Ferge Zsuzsa szociológus felhívta a figyelmet: a szegényebb sorsú gyerekek sokszor már születésük előtt éheznek, és például a magzat fejlődését komoly mértékben hátráltatja a kismama rossz táplálkozása és a nélkülözés miatti tartós stressz. A közgyűlésen bemutatták az MTA és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat közös tanulmányát is, amely arra jutott, hogy idehaza 30-50 ezer gyermek éhezik mindennap. Marozsán Csilla, a tanulmány egyik készítője úgy nyilatkozott: 200 ezerre becsülik azon kiskorúak számát, akik időszakosan nem jutnak elegendő élelemhez, azaz kríziséhezők. Ez azt jelenti, hogy nem folyamatos az éhségállapot, hanem vannak bizonyos időszakok, amikor ez inkább megjelenhet – például a nyári szünetben, vagy akár a hónap végén, amikor a családnak már nincs pénze élelemre.

Az Újszó.com Mózes Ehnaton fáraó követője volt? címmel tudósít arról, hogy november 10-én, kedden Ehnaton egyiptomi fáraó és a bibliai Mózes kapcsolatáról, valamint a monoteizmusról tartott előadást Jan Assmann világhírű egyiptológus Budapesten, a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen. A német tudós előadásában kiemelte: már az egyiptológia tudományának 19. századi első képviselőit is foglalkoztatta a kérdés, vajon hatással volt-e a Bibliából ismert Mózesre a Kr.e. 14. században élt fáraó, Ehnaton, aki gyökeresen fölforgatta a hagyományos egyiptomi vallást, a napkorongot téve meg Aton néven egyedüli istennek. A 20. század első felében Sigmund Freud egyenesen úgy vélte a kérdésről írt értekezésében, hogy Mózes Ehnaton vallásának követője volt. Jan Assmann szerint a két alakkal első látásra ellentétes módon bánt a kulturális hagyomány. Míg Ehnatont – akinek történetiségét számos régészeti, történeti nyom igazolja – halála után a szándékos felejtés átkával sújtották, Mózes alakját kizárólag az emlékezés, a hagyomány tette naggyá, történelmi létezésére semmiféle bizonyíték nincsen.

Az egyiptológus leszögezte: a mózesi könyvekből kirajzolódó egyistenhit és az Ehnaton által bevezetett kizárólagos Aton-kultusz között számos eltérés kimutatható. Míg előbbi középpontjában a törvény és az Istennel kötött szövetség áll, utóbbi inkább olyan mindennemű transzcendenciától megfosztott kozmológiai elmélet, amely szerint a Nap nem csupán életet ad a fényével, de mozgása hozza létre az időt is, vagyis egyedül alkotja meg a valóságot. Ehnaton istene erkölcsi kérdésekben nem nyilatkozik, szemben a Bibliából ismert istenelképzeléssel. A német tudós hangsúlyozta: forradalmi újításai ellenére Ehnaton vallásreformja feledésbe merült, és annak feltérképezésére, hogy ez miként és miért történhetett meg, érdemes Sigmund Freudnak a traumákról alkotott elméletéhez nyúlni. Ehnaton törekvése – amely együtt járt a hagyományos kultuszok tiltásával, a templomok bezárásával és a kultuszképek elpusztításával – traumatikus hatást gyakorolt Egyiptomra. Mindez élésen rajzolódik ki Tutanhamon úgynevezett restitúciós sztéléjének szövegéből, amely mint „nagy betegség” hivatkozik a vallásújításra. A megrázkódtatást több évszázados elfojtás követte a kulturális emlékezetben, Ehnaton alakja csupán a Kr.e. 7. századtól kezdve bukkant fel torzulva egyes írott forrásokban, amikor Egyiptom az asszír hódítás után visszanyerte szuverenitását.

Jan Assmann szerint a feledés motívuma, a súlyos bűntett és válság emlékképei végigkísérik a zsidó-keresztény egyistenhit történetét. Sigmund Freud például úgy vélte, hogy Mózest megölték a zsidók, azonban ezt az emléket elfojtották magukban, ennek eredményeként a zsidó vallás egyfajta kollektív neurózis eredménye. De Johann Wolfgang von Goethe német író-költő és David Hume skót filozófus is valamilyen eredendő és megoldatlan konfliktust, valamint ebből fakadóan intoleranciát feltételezett az egyistenhit mélyén. Az ókortudós előadása zárásaként kiemelte: mind az ehnatoni válság torzult formában való előbukkanása Egyiptom kulturális emlékezetében, mind a mózesi törvények „elképzelt elfeledésének” gondolata ugyanabban a korban, hasonló körülmények, külső fenyegetések közepette valósult meg. „Egyiptomban a legfőbb félelem a vallási kiüresedés visszatérése volt, Izraelben az Ígéret Földjéről való száműzetéstől, a diaszpórától tartottak. Mindkét félelem beigazolódott”.

A Nyugatijelen.com Azáltal leszünk jobbak, ha jót teszünk címmel tudósít arról, hogy jótékonysági koncertet szervezett az elmúlt hétvégén a Romániai Máltai Segélyszolgálat temesvári filiája, ahol olyan kiváló zenészeket tapsolhatott meg a temesvári közönség, mint a szegedi Benedekfi zeneszerző-előadóművész testvérpár és a világhírű Molnár Dixieland Band. A felajánlott adományokat a Máltai Segélyszolgálat temesvári filiája gondozottainak támogatására fordítják a szervezők.

Tisztelt Olvasónk!

A Magyar Kurír Szerkesztősége 2015. november 30-ától nem készít és publikál tovább sajtószemlét.

Döntésünk indoka, hogy a szemlézett írások többsége elérhető az interneten, illetve szeretnénk erőforrásainkat átcsoportosítva honlapunk hírportáljellegét erősíteni, minél több tudósítást közölni egyházunk életéről.

Egyúttal megköszönjük Bodnár Dániel áldozatos munkáját, aki huszonegy éven át hűségesen készítette a sajtószemlét. Dániel munkájára a jövőben is számítunk könyvrecenziók és tudósítások készítésében.

Megértésüket kérjük és köszönjük!

Bodnár Dániel/Magyar Kurír

Magyar Kurír