A Hildegard-mesterkurzust Kalafszky Adriána énekművész hívta életre azzal a céllal, hogy a középkor sokszor elfeledett zenei örökségére, és ezen belül Hildegard von Bingen (Bingeni Szent Hildegárd) (1098–1179) bencés apátnő és egyháztanító életművére irányítsa a figyelmet. A zenei mesterkurzus célja, hogy a résztvevők bepillantást nyerjenek Hildegard egyházzenei műveibe, valamint hogy gyakorlatot szerezzenek e művek interpretálásában.
A Hildegard-mesterkurzust 2023 júniusában szervezték meg először a Nemzeti Kulturális Alap (NKA) támogatásával a jezsuita rend által vezetett Párbeszéd Házában, Budapesten.
A tavalyi háromnapos kurzus alapkoncepciójából kiindulva idén a bakonybéli Szent Mauríciusz-monostor adott otthont az immár ötnapos workshopnak, amelyet kifejezetten azok számára hirdettek, akik rendelkeznek az éneklésben szerzett tapasztalattal, előképzettséggel és ezáltal megfelelő szakmai ismeretekkel.
A mesterkurzust az Ars Choralis Coeln német énekegyüttes alapítója és vezetője, Maria Jonas tartotta tavaly és idén is, aki több évtizedes szakmai tudását osztotta meg a kurzus tizenhárom résztvevőjével.
Az idei, július 1–5. között tartott mesterkurzuson a délelőtti és délutáni próbákon kívül a jelenlévők számára lehetőség nyílt arra is, hogy megismerhessék a bencés szerzetesek liturgiáját, Baán Izsák OSB perjel vezetésével a bakonybéli monostor és a szerzetesség történetét, Feczkóné Kárpáti Borbála kertészmérnök segítségével a hildegardi gyógyítás alapjait, valamint a különböző, a monostor arborétumában található gyógynövények középkori és Hildegard általi alkalmazását. Deák Viktória Hedvig OP, a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola egyetemi tanára pedig a korai női szerzetesség és misztika történetébe és hagyományába vezette be a kurzuson résztvevőket.
Az éneklés melletti külön programok is azt a célt szolgálták, hogy az ötnapos intenzív workshop átfogó képet nyújtson Hildegard von Bingen koráról, a középkor e meghatározó gondolkodójának és alkotójának látásmódjáról, akinek életműve magába foglalja a zenét, a gyógyítást, a filozófiát és a teológiát egyaránt. Olyan életművet hagyott ránk, amelynek feltérképezése Magyarországon egyelőre gyerekcipőben jár, de amelyet mindenképpen érdemes folytatni, és egyre mélyebben megismerni. Hildegard egységben látta a kozmoszt, a teremtett világot és benne az embert, számára minden egyetlen harmóniát alkotott. Látomásai és profetikus víziói, valamint zenei művei is erről a mindent átjáró égi harmóniáról közvetítenek, amelynek új felfedezésére hívott az idei kurzus.
A hildegardi és a korszak zenei gondolkodásának megértéséhez az énekesek a püthagoraszi hangolást vették alapul. Az egyes napok ennek a tiszta kvintre épülő hangolásnak az elsajátítását szolgáló hanggyakorlattal kezdődtek, amely improvizációs alapul szolgált. Ebből kiindulva, belehelyezkedve a Hildegardnak tulajdonított antifónák hangzásvilágába ismerkedtek a résztvevők, opera- és kórusénekesek, a régi zenében jártas zenészek a korszak zenéjével, esztétikájával és előadásmódjával.
Július 2-án, Sarlós Boldogasszony ünnepén (Visitatio Beatae Mariae Virginis) Maria Jonas vezetésével a már megtanult egyházművek előadásával járult hozzá a kórus a monostori templomban tartott ünnepi szertartáshoz. Július 5-én 18 órakor pedig egy ingyenes koncerttel, illetve zenei meditációval koronázták meg a Bakonyban töltött öt napot a Szent Mauríciusz-templomban. Az előadáson olyan Hildegard-művek csendültek fel, mint az O virtus Sapientiae (antifóna, R 466), az O eterne Deus (antifóna a Rupertsbergi Riesenkódexből), vagy a Dendermonde-kódex Hildegard-művei között fennmaradt Caritas habundat kezdetű antifóna.
A mesterkurzust támogatta a Szent Mauríciusz Monostor és a Nemzeti Kulturális Alap. Együttműködő partnere a Haydneum – Magyar Régizenei Központ. A Haydneum működését a Miniszterelnökség és a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. támogatja.
Szerző: Várkonyi Borbála
Forrás és fotó: Haydneum
Magyar Kurír
Kapcsolódó fotógaléria