Száz kilométert tekertek a Miskolci Egyházmegye száz évének tiszteletére a kerékpáros zarándokok

Hazai – 2024. június 12., szerda | 15:05

Hernádnémetiből kerékpáros zarándoklatot szerveztek Máriapócsra a Miskolci Egyházmegye centenáriumi éve alkalmából május 31-én, a másnapi egyházmegyei hálaadó Szent Liturgiához kapcsolódva. Farkas Dalma, a hernádnémeti egyházközség jegyzője személyes beszámolóját közöljük szerkesztve.

„Két keréken Máriához!”, avagy „100 év 100 kilométer” – szólt a felhívás, amellyel a Hernádnémetiből induló centenáriumi hálaadó kerékpáros zarándoklatra hívták a résztvevőket.

Száz éve, az 1924. június 4-én kelt okirattal létesült az egyházmegye jogelődje, a Miskolci Apostoli Exarchátus, az ennek kapcsán szervezett ünnepségsorozatba kapcsolódott be a Berzéki Görögkatolikus Parókia, amelynek filiájából, Hernádnémetiből indult a kerékpáros zarándoklat a könnyező Szűz Máriához nemzeti kegyhelyünkre, Máriapócsra.

A Salai Szabolcs atya által szervezett zarándoklatot hosszas szervezés és nagy izgalom előzte meg. Kis egyházközségünk életében nem mindennapos esemény, hogy egy egész egyházmegyét érintő eseménysorozatba tud tevőlegesen bekapcsolódni.

Május 31-én kora reggel gyülekezett a csoport a hernádnémeti zarándokkertben, ahol egyházközségünk jó szándékú és lelkes segítői frissítővel és kifejezetten az erre az alkalomra tervezett egyenpólóval várták a zarándokokat.

A résztvevők nem csupán a környékről érkeztek, hanem az egyházmegye minden részéből, sőt, még azon túlról is. Egyik zarándoktársunk Angliából csatlakozott hozzánk – habár már csak Máriapócson – hosszabb biciklis zarándoklata egyik állomásaként.

A test frissítését követően Orosz Atanáz püspök köszöntötte és buzdította a zarándokokat a hosszú út előtt és indított bennünket utunkra áldásával.

Négy pihenőt iktattunk be. Tiszadob és Nagycserkesz után, nagyjából a táv felénél a nyíregyházi Szent Miklós-székesegyháznál álltunk meg, ahol Szabó Tamás főhelynök atya fogadott bennünket és mutatta be a templomot.

Ekkorra már a nap is kisütött, így a hűvös székesegyház nemcsak a léleknek, de a testnek is felüdülésül szolgált.

Ezt követően Kállósemjén felé vettük az irányt, ahol ugyan a homokbuckák nem könnyítették meg a haladást, azonban az árnyas, fás rész védett bennünket a nap sugaraitól, mi több, őzet és vaddisznót is láttunk utunk során.

A Máriapócs táblához érve megkezdtük hálaadásunkat a Szűzanyának, amiért megsegített minket ezen a zarándoklaton, amit a bazilikában folytattunk.

A zarándokházban elfoglaltuk szállásunkat, és az út porát gyorsan lemostuk magunkról. Ebben a pillanatban beborult az ég, és viharos széllel megérkezett a záporeső.

Útközben is láttuk nyomát az esőnek és viharnak, de hála a pócsi Szűzanyának, elkerült bennünket minden égi veszedelem.

A frissebbek még a nyírbátori strandon is megáztatták magukat, a többiek pedig megosztották egymással élményeiket a zarándokúttal kapcsolatban.

A közösen elfogyasztott, finom vacsorát a paraklisz elimádkozása követte a templomban, amelyhez Orosz Atanáz püspök is csatlakozott.

Másnap, a reggeli után a centenáriumi hálaadó Szent Liturgián vettünk részt, amelynek homíliáját Michael W. Banach apostoli nuncius mondta, átadva Ferenc pápa üzenetét egyházmegyénknek. A bazilika előtti tér teljesen megtelt zarándokokkal.

Hálatelt szívvel búcsúztunk az Istenszülőtől, bízva abban, hogy megsegíti a következő száz évben is egyházmegyénket.

Jó volt együtt zarándokolni, fáradozásunkat felajánlani egyházmegyénkért, egymásért és önmagunkért.