A Nemzeti Tehetség Program NTP-KKT-B-14 pályázatán a nyolc és hat évfolyamos gimnáziumok tehetséggondozó projektjeit támogatták. Ennek keretében állította össze a Boldogasszony Iskolanővérek szegedi tanintézménye, a Karolina Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium a beszéd és az előadókészség fejlesztését célzó programját. Az iskola az előző tanévben indult, első nyolc évfolyamos tehetséggondozó osztálya számára biztosította a 30 órás tanítási időn kívüli képzést.
Választásuk azért esett a beszéd és a kifejezőkészség fejlesztésére, mert úgy látják, a hagyományos iskolai és tanórai keretek között a diákoknak kevés lehetőségük nyílik gondolataikat, érzéseiket összefüggő beszéd segítségével elmondani. Kevés az egyéni nyilvános szereplések és megnyilvánulások száma is, ami a felsőbb évfolyamokban még inkább csökken – fogalmazta meg Bencsik Róbert osztályfőnök, a projekt felelőse. 
A program fő célja az volt, hogy nem hagyományos iskolai módszerekkel fejlessze a diákok anyanyelvi kompetenciáját külső szakemberek bevonásával, olyan ismereteket, készségeket adjon át, fejlesszen, melyek a diákok kommunikációját eredményesebbé teszik mind a kortárscsoporton belül, mind a felnőttek társadalmában. A képzés kiselőadások, prezentációk tartására is felkészítette a diákokat. A szakemberek segítették őket a beszédtechnikai elemek tudatos alkalmazásában. Párhuzamosan ezzel megtanulták a prezentációs technikák és az IKT- (információs és kommunikációs technológiai) eszközök hatékony használatát. 
A képzés részeként a diákok tanulmányi kiránduláson vettek részt a fővárosi Aquincumi Múzeumban, ahol a saját maguk által kitalált és írt római kort idéző jeleneteket adták elő korhű öltözékben.
A képzés közben és végén a részt vevő tanulók számot adtak megszerzett tudásukról egy általuk választott szóbeli prezentációs lehetőséggel.
A képzés tapasztalatát összegezve Bencsik Róbert elmondta, a diákok elsajátították a magyar fejlesztésű Prezi internetes prezentációkészítő szoftver használatát. A logopédusok vezetésével számos beszédtechnikai és előadás-technikai elemet begyakoroltak. Megtanultak figyelni arra, hogyan tudnak egymásnak visszajelezni, pozitív és építő jellegű kritikákat megfogalmazni. Megtapasztalták, milyen nehéz dolga van egy előadónak, ha a közönség nem figyel, és milyen nehéz egy adott témáról akár egy percen át folyamatosan, összefüggően beszélni. 
A program az Emberi Erőforrások Minisztériuma, az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, valamint a Nemzeti Tehetség Program közös támogatásával valósult meg.
Fotó: Karolina Iskola
Magyar Kurír
Kapcsolódó fotógaléria




