Élménypedagógiai módszerekkel, játékokkal, illetve egyéni, páros és csoportmunkában, valamint nagy körben dolgoznak a résztvevőkkel a vezetők életük témáin, hogy a középiskolások saját maguk találjanak válaszokat és értékeket, melyek életük tartóoszlopai lehetnek. Segítenek a fiatalok önismeretének és személyiségének kibontakozásában és tudatosítják az osztályban lévő sokszínűséget, dolgoznak az osztályközösség javulásán. Emellett van több lelki program is, amelyeken a részvétel fakultatív.
Lelkületüket Josef Kentenich atya organikus pedagógiájára alapozzák, együttműködnek Pécsi Rita neveléskutatóval és az általa alapított Organikus Pedagógiai Egyesülettel. A Tükörképzések a Máltai Szeretetszolgálat támogatásával tudnak megvalósulni.
Csermák Péter, a Máltai Szeretetszolgálat papi munkatársa elmondta: „A képzés célja, hogy a diák, aki eljön, szimbolikusan belenézzen egy tükörbe, amelyet kicsit megtisztogat és örül annak, akit lát. Felfedezi, hogy szerethető, értékes. A másik cél, hogy tisztábban lássa, milyen vágyai vannak, hogyan, milyen értékek szerint szeretne élni ebben a világban, mélyebbre jusson a hivatása megtalálásában. Személyes, énközpontú kérdéseket teszünk fel, de egyszerre osztályközösségként is vannak ott, az osztálytársak is tükrözik egymást: Ők hogy látnak engem, én hogy látom őket? Borítékba teszünk például kis cetliket, amelyekre felírják, mit látnak pozitívnak a másikban. Én látom benned az értéket, azt visszatükrözöm neked és akkor te is látod, hogy értékes vagy, vannak benned gyöngyszemek. Megtapasztaljuk, hogy fontosak vagyunk a többieknek.”
Péter atya hangsúlyozta, hogy ott van a képzésben a harmadik, az isteni dimenzió: „Isten is azt mondja nekem, te vagy az én szeretett fiam, lányom, akiben a kedvem telik. Isten, aki megteremtett bennünket, azt akarja: higgyük el, mennyire szeret, megbocsát, közel van, boldogságot ad, már itt a földön meg akarja adni az élet teljességét”.
Egybefonódik tehát a három szint a négynapos program során: ki vagyok én, a többiek mit látnak bennem, Isten hogy lát engem. Nem lelkigyakorlat ez a szó Szent Ignác-i értelmében, a reflexió a csendes időszakokkal keveredik, egyre mélyebbre mennek a négy nap alatt. Beszélnek egy-egy videórészletről, képről, énekelnek. Az óbudavári kis kápolnában vannak az imádságok, szentmisék, éppen befér egy osztály.
A tükörképzés vezetői Csermák Péter, a Schönstatt mozgalom papja, aki 20 éves tapasztalattal rendelkezik az ifjúság kísérésében, pasztorációjában; Kiss Ádám mentálhigiénés segítő; Bodó Rita coach, tréner; Radnai Kinga coach, tréner, leendő katekéta.
A Tükörképzés célcsoportja a 11. évfolyam, de indokolt esetben 10. osztály második félévében vagy 12. osztály első félévében is lehet rá jelentkezni. Egy előkészítő óra az iskolában zajlik az osztállyal, osztályfőnökkel, majd négy nap Óbudaváron, a Schönstatt Központban, ahol a diákok 2–8 ágyas szobákban vannak elszállásolva. Fontos az osztályfőnök és esetleg egy kísérőtanár jelenléte. A hely légköre, a természet szépsége és közelsége különösen alkalmassá teszi a helyszínt a Tükörképzésre.
Jelentkezni a képzés honlapján lehet.
Forrás és fotó: Tükörképzés.hu; Merényi Zita
Magyar Kurír
(tzs)
Kapcsolódó fotógaléria