Új tanév, új intézménytípusok – Barcsák Mariannával, a KaPI igazgatójával beszélgettünk

Nézőpont – 2024. szeptember 2., hétfő | 8:00

A Magyar Katolikus Egyház fenntartásában működő tanügyi intézményekben folyó munkáról, a kor kihívásaira adott szakmai és keresztény válaszokról, az idei tanév újdonságairól, a pedagógusok továbbképzéséről és a gyermekvédelemről is kérdeztük Barcsák Mariannát, a Katolikus Pedagógiai Intézet (KaPI) igazgatóját.

– Évről évre nő az egyházi oktatási intézmények száma. Idén szeptemberben hány katolikus intézményben kezdik meg a tanévet?

– Szeptemberben száznegyvenezer diák és több mint tizennégyezer pedagógus kezdi meg az új tanévet katolikus köznevelési és szakképzési intézményben. Az intézmények számának növekedése mára lelassult, évente csak néhány új katolikus iskola, óvoda nyitja meg kapuit. Fontos viszont, hogy a már jól működő intézmények folyamatosan bővülnek, és nemcsak a gyermekek, tanulók számában. Sok helyen egy-egy új intézménytípus születik meg, például egy általános iskolához óvodai rész kapcsolódik, vagy éppen fordítva.

A szakképzés is formálódik, új területekkel, szakmákkal gazdagodik, például hamarosan több intézményünk is tud okleveles óvodai nevelő képzést indítani. A specializálódás is a bővítés egy formája lett a Dobbantó program révén. Ebben a programban az általános iskolai végzettség nélküli, lemorzsolódással veszélyeztetett fiatalokat tudjuk támogatni a szakmához jutásban, így ennek további, folyamatos fejlesztése a cél.

– Sok szó esik napjainkban az oktatási módszerek változatos, a kor kihívásait figyelembe vevő használatáról, s arról, hogy milyen készségek fejlesztése lenne a kívánatos. A KaPI milyen stratégiát választott a korszerű oktatás érdekében, és ezzel kapcsolatban milyen képzéseket nyújt az egyházi intézmények tanárainak?  

– A néhány éve megkezdett utat folytatjuk. Egyes nevelőtestületekhez kihelyezett, az adott pedagógusközösség igényeihez alkalmazkodó képzéseket biztosítunk, hiszen az ország különböző területein lévő intézmények igényei eltérnek egymástól. Így közvetlenül tudunk reagálni azokra a kihívásokra, amelyekkel egy-egy nevelőtestületnek meg kell küzdenie. Idén kilencvenhat iskolába, óvodába utaznak majd el előadóink, trénereink.

Emellett több nagyvárosban – Győr, Pécs, Debrecen, Szombathely, Kiskunfélegyháza, Miskolc – képzési központokat hoztunk létre, hogy a pedagógusok még könnyebben elérhessék a programjainkat. Itt félévente vagy igény szerint szervezzük a programokat, amelyek témáját a régió intézményeinek igényei alapján előre egyeztetjük.

Hagyománnyá vált már az is, hogy minden tanévben egy-egy téma köré csoportosítva előadásokat, műhelyeket, tematikus napokat szervezünk. Ezeknek a napoknak az eseményeit nem csak a helyszínen részt vevők kísérhetik figyelemmel, hanem az intézet YouTube-csatornáján is követhetik a pedagógusok, majd később a program bárki számára visszanézhető a YouTube felületén. Az idei tanévben 2024 novemberében A művészetek szerepe a nevelésben, fejlesztésben címmel, 2025 februárjában pedig Generációk címmel szervezünk izgalmasnak ígérkező programot.

Az online tér is lehetőséget kínál számunkra, így ezen a platformon rövid műhelymunkákat, szakmai megbeszéléseket szervezünk a kollégáknak, de továbbképzéseket is tartunk, amennyiben igény van rá.

– A KaPI nagy hangsúlyt helyez a gyermekvédelemre is. Az idei tanévben milyen témák kerülnek a fókuszba?

– Azt tapasztaljuk, hogy a pedagógusok a szakmai ismereteik megújításán túl a tanári mentálhigiéné, a gyermekek jóléte, a gyermekvédelem és a teremtésvédelem, valamint a mesterséges intelligencia témája iránt érdeklődnek a leginkább. Mi is ezt helyezzük a fókuszba idén.

A mesterséges intelligencia, különösen a nagy nyelvi modellek megismerése és ezek esetleges felhasználása a nevelő-oktató munka során – ezek a témák külön képzések keretében is jelen lesznek az intézet kínálatában.

Természetesen a kattan.hu, a katolikus középiskolai magyar nyelv- és irodalom-, valamint történelemtankönyvek online tere, illetve a feladattár is folyamatosan megújul. Örömmel látjuk, hogy a tankönyvek már több mint százezer példányban jelen vannak az intézményekben.

A tanévben a diákok számára is készülünk versenyekkel, pályázatokkal. A teremtésvédelem területét kiemelve Természetesen Istennel – a Föld címmel háromfős csapatoknak hirdetünk többfordulós versenyt, a teremtésvédelem nemzetközi gyakorlatába bekapcsolva a tanulókat. I’can címmel spotpályázatot teszünk közzé. Ha már a teremtésvédelemről beszélünk, akkor szólnunk kell arról is, hogy a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia Caritas in Veritate Bizottságának támogatásával pályázatot írunk ki Teremtésvédő Óvoda, Iskola cím megszerzésére, és reméljük, minél több intézmény elnyeri majd ezt a megtisztelő plakettet.

– Az egyházi oktatási intézményekben zajló munka sem a diákokat, sem a tanerőt nem ragadja ki a világból. Mégis milyen többletet ad vagy adhat a nem egyházi jellegű iskolákkal összehasonlítva?

– Abban hiszünk, hogy az az értékrend és elkötelezettség, amely a katolikus óvodákban, iskolákban, kollégiumokban folyó nevelő-oktató munkát jellemzi, olyan biztos alapot, tartást ad az iskoláinkba járó katolikus, illetve nem katolikus diákoknak, amely életük fő szervező erejévé válik.

Fotó: Lambert Attila (archív)

Körössy László/Magyar Kurír 

Az interjú nyomtatott változata az Új Ember 2024. szeptember 1-jei számában jelent meg.

Kapcsolódó fotógaléria