Cimabue középkori mester freskóján a Ferrari 300 ezer eurós támogatásának köszönhetően a restaurátorok gazdag és ragyogó csillogású részleteket tártak fel. A Maestà (itáliai képtípus, mely a mennybe fölvett, trónon ülő Madonnát ábrázolja – a szerk.), más néven Madonna és a Gyermek, angyalok és Szent Ferenc túlélte az 1997-es Assisit pusztító földrengést, amely a felső templom tetejének beomlásával járt, és négy ember életét követelte.
Ez Cimabue egyik leghíresebb alkotása, amelyen Szent Ferenc egyik legrégibb portréja látható. Ferenc 1226-ban halt meg. A róla készült legrégebbi ismert kép, a subiacói bencés apátság freskója halála után mindössze két évvel készült. De ez egy absztrakt kép, az előírásos bizánci stílusban, nem pedig a híres aszkéta fizikai alakjának megragadására tett kísérlet.
Cimabue valódi portrét készített Szent Ferencről, feltehetően Ferencet személyesen ismerő emberek leírása alapján. Tehát ez a róla fennmaradt legrégebbi, valósághűnek tekinthető ábrázolás.
A freskó innovatív perspektívaábrázolásáról is ismert, ami fontos átmenet a bizánci művészet hieratikus és a reneszánsz realisztikus ábrázolásmódja között.
A Maestà című festmény Szűz Máriát ábrázolja egy trónon, ölében a gyermek Jézussal. A trónt négy angyal veszi körül. A jobb oldalon a stigmatizált Szent Ferenc látható. Mária, a gyermek Jézus és az angyalok idealizált képek, derűsen szépek, tökéletes szimmetriával. Ferenc sovány, füle eláll (az egyik mumpsztól bedagadt), és szemében inkább az aggodalom kifejezése érződik, mint a menny magasztos nyugalma.
A restaurálási munkák 2023 januárjában kezdődtek. A kulturális örökséget helyreállító Tecnireco cég restaurátorai először a legújabb képalkotási technológiával, röntgen fluoreszcencia és infravörös spektroszkópia segítségével vizsgálták meg a freskót, hogy meghatározzák, annak mely részei eredetiek, és melyek a későbbi kiegészítések. A technológia feltárta a Cimabue által használt eredeti pigmenteket is.
A vizsgálat befejezése után a restaurátorok eltávolították a lerakódásokat (por, füst, szennyeződés), valamint az 1973-as beavatkozás során felvitt megsárgult védőlakkot. Ezután a hámló festék és az aranyozás felületeinek ragasztására összpontosítottak. A vakolatréteget is újra ragasztották a falazatra.
Az eredeti falfestmény átfestésének elkerülése érdekében a hámló pigmentet, különösen a háttérben használt azuritot semleges színekre, például szürkére cserélték. „Eltávolítottunk minden, az évszázadok során készített kiegészítést” – mondta Sergio Fusetti főrestaurátor, hozzátéve, hogy a festmény mára visszanyerte eredeti ragyogását.
Amit most látunk, az az eredeti mű.”
Az 1997-es földrengés után a Tecnireco munkatársait bízták meg azzal, hogy évente egyszer tisztítsák meg a templom 10 ezer négyzetméternyi freskóit. Sergio Fusetti szerint az évenkénti portörlés segít a Maestà jó állapotban tartásában. „Nem kell további 60 vagy 70 – talán még 100 – évig sem restaurálnunk – tette hozzá. – A helyreállítás eredményeként a jövőbeni karbantartás megfizethetőbb lesz.”
A freskó részletei lenyűgözőek, a trónt fényes aranyozás emeli ki, ami a restaurálás előtt egyáltalán nem volt látható. Szent Ferenc kócos szakálla is egészen új értelmet nyer.
Fordította: Hidász Ferenc OFM
Forrás és fotó: sedmitza.ru
Magyar Kurír
Kapcsolódó fotógaléria