Ültessük el a hit magvait a gyermekek lelkében – Óvodavezetők értekezlete Egerben

Hazai – 2024. március 22., péntek | 10:53

Az Egri Főegyházmegye fenntartásában működő óvodák vezetőinek tartottak értekezletet Egerben, az Érseki Papnevelő Intézetben március 21-én, amelyen a testi-lelki-szellemi fejlődés összetettségére hívták fel a figyelmet az előadók. Az esemény szentmisével kezdődött, amelyet Ternyák Csaba érsek mutatott be.

Lóczi Tamás, az Egyházmegyei Katolikus Iskolai Főhatóság (EKIF) elnöke kiemelte: a hit átadása mellett reagálni kell a kor kihívásaira. Mivel a köznevelési intézményekbe kerülő gyermekek nem minden esetben kapják meg azokat a biztos családi alapokat, amelyek az egészséges testi-lelki-szellemi fejlődésükhöz szükségesek lennének, ezért az értekezleten különös figyelmet fordítanak az óvoda és az iskola közötti átmenet lélektani és mozgásfejlődési vonatkozásainak bemutatására. Ezzel is szeretnék segíteni az óvodapedagógusok szakmai munkáját.

A rendezvény szentmisével kezdődött, amelyen Ternyák Csaba egri érsek a hit átadását, Isten országának megismertetését állította prédikációja középpontjába.

Mindannyiunk élete küzdelmes, kihívásokkal teli, de a kihívások közepette is megtapasztaljuk Isten gondviselését. Ő a hívő ember legnagyobb vigasza. A mi reményünk túlmutat a földi életen, keresztségünk révén megkezdett örök életünk van.

Ahhoz, hogy a ránk bízott gyermekeket elvezessük Istenhez, először nekünk kell a szívünket Isten országához méltóvá tennünk.

Meg kell tapasztalnunk és meg kell mutatnunk, hogy jó dolog Isten követőjének lenni – hangsúlyozta a főpásztor.

*

A szentmisét követő értekezleten elsőként Révész-Kiszela Kinga gyógypedagógus, egyetemi adjunktus előadásában az iskolaérettség kritériumai közül a mozgásfejlődés jelentőségéről beszélt.

A digitális eszközök – amelyeket már a csecsemőknek is odaadnak a szülők – egyre nagyobb térhódításával csorbulnak a gyerekek spontán mozgáskészségei, ezért be kell építeni spontaneitást az óvodai foglalkozásokba.

A 2023/24-es tanévben több gyermek kezdte meg az óvodát, mint az előző évben. Az iskola második évfolyamán mért adatok alapján az előző évekhez képest szinte megduplázódott a sajátos nevelési igényű gyermekek száma. Megfelelő módszertani támogatás hiányában tanulási kudarcok érik a gyermekeket – hangsúlyozta a gyógypedagógus. Arra buzdította a jelenlévőket, hogy az óvodai foglalkozásokon a nagy mozgásoktól indulva fokozatosan jussanak el a finom mozgásos tevékenységekig, és segítsék a szülőket abban, hogy ha szükséges, eljussanak szakemberhez és megtalálják a megfelelő mozgásterápiás módszereket.

Lóczi Tamás, az EKIF elnöke a nevelési intézmények idei mottójáról beszélt. Krisztus a jövőnk – hangsúlyozta az előadó. Az idő, a változás, a lehetőségek mentén mutatta be a keresztény hitre nevelés pilléreit.

Az idő a változás mértéke. Isten pedig időtlen, örök. Az embereket mindig érdekelte a jövő, de a jövő Isten titka. Csak annyit mutat meg, amennyi üdvösségünk szempontjából szükséges. Ha örök életről beszélünk, az azt jelenti, hogy már most is zajlik. Vajon mennyire mutatja az életünk, hogy ennek a részesei vagyunk? – tette fel a kérdést a szeminárium spirituálisa. – A hívő ember feladata, hogy a környezetében tanúságot tegyen arról, hogy Krisztus megváltotta a világot. Ha hiszünk abban, hogy Krisztus a jövőnk, az ő szeretetét szeretnénk megmutatni másoknak, akkor egy szebb világban kezd mozogni az életünk.

Németh Zoltán, az EKIF osztályvezetője az óvodás gyermekek fejlesztésére vonatkozó jogszabályi változásokról tájékoztatta az intézményvezetőket.

Kitért a hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű gyermekek helyzetére; az udvari játékok és a sportudvarok ellenőrzésére; a gyermekvédelmi rendszer kihívásaira, jelzési kötelezettségére. Az előadó arra buzdította az óvodavezetőket, hogy töltsék meg a gyermekek életét jó tartalmakkal, ültessék el a hit magvait a lelkükben, figyeljenek oda az egészséges fejlődésükre. Ehhez adnak új inspirációkat az értekezleten – tette hozzá Németh Zoltán.

Lucza Dorottya óvodai referens a továbbképzésekről, adminisztrációs rendszerek használatáról, óvodai fejlesztésekről, új intézmények folyamatban lévő építéséről szólt.

Több településen átköltöztetik a csoportokat az új épületbe, de vannak olyan városok, ahol a már meglévő óvodák mellett nyit majd szeptemberben új katolikus óvoda – ismertette az óvodai referens. Előadásában felhívta a figyelmet a honlapok átláthatóságára, amely segít megszólítani a szülőket.

Taskó Tünde egyetemi docens, pszichológus az óvoda és az iskola közötti átmenet lélektani vonatkozásairól beszélt előadásában. Nagyon nehéz az átmenet a gyermekeknek, mert az óvodában működő viselkedésmódok, megoldások, szokások az iskolában már nem érvényesek – emelte ki a pszichológus.

Az idegrendszer érési folyamatáról szólva az előadó a mesék szókincs-, képzelet- és érzelmiintelligencia-fejlesztő hatásáról, a szülők kiegyensúlyozott támogatást nyújtó jelenlétéről, valamint a digitális eszközök romboló hatásáról beszélt. Hangsúlyozta: mivel az egész kognitív rendszer óvodáskorban épül fel, és az idegrendszer hatalmas fejlődésen megy keresztül ebben az időszakban, az óvodapedagógusok a képzőművészetek, mozgásos feladatok, játékok változatos és rendszeres alkalmazásával elősegítik ezen folyamatok megfelelő fejlődését, valamint azt, hogy kialakuljanak azok a készségek, képességek, amelyek megkönnyítik az iskolai beilleszkedést.

A szakmai előadások meghallgatása mellett az óvodák vezetőinek tapasztalatcserére és közös kihívások megbeszélésére is lehetőségük nyílt.

Szöveg: Pap Ildikó

Fotó: Korsós Viktor, Pap Ildikó, Vozáry Róbert/Szent István Televízió

Forrás: Egri Főegyházmegye

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria