Útravaló – 2021. szeptember 19., évközi 25. vasárnap

Nézőpont – 2021. szeptember 19., vasárnap | 5:00

Napról napra közreadjuk a napi olvasmányokhoz, illetve az adott nap szentjéhez kapcsolódó gondolatokat az Adoremus liturgikus kiadványból. Szeptemberben Kálmán Peregrin OFM pasaréti plébános ad útravalót.

Föltámadása előtt Jézus maga mellé veszi tanítványait Atyjához vezető útján, a feltámadás után pedig azon kapják magukat az apostolok, hogy a Mester a legváratlanabb módon társul hozzájuk. Egy mozzanat közös Jézus jelenlétének ebben a két formájában: tanítja őket. A tanítás pedig Krisztus számára nem egy ismeretanyag átadása, hanem apostolainak szüntelen bevonása az Atyával való kapcsolatába, amit ez a tizenkét egyszerű ember alig-alig ért, mégis amikor értetlenségük ellenére élik, amit tőle hallottak, ráébrednek a szavak igaz voltára.

A mai evangéliumi szakaszban a tanítványok továbbhaladnak Jeruzsálem felé, és hárítanak, nem akarnak tudomást venni arról, ami Jézust foglalkoztatja, helyette elbújnak saját érdekszférájukba, azon vitatkoznak, ki a nagyobb közülük, miként az első emberpár is búvóhelyet keresett a kertben, hogy ne kelljen szembenéznie sorsával. Lelkivezetésben sokszor előkerül a panasz: hitellenes kísértéseim vannak, de igyekszem mindig elhessegetni őket. Azt hiszem, nem jó ez a válasz, kicsit olyan, mint a tanítványok reakciója Jézus kérdésére: „hallgattak, mert azon vitatkoztak, ki a nagyobb közöttük”. A megkísértett hit annak a jele, hogy élő a hitem, a hitellenes kísértés pedig annak az ideje, amikor tisztáznom kell magamban, mi a kísértés tárgya, az miért kísért engem, és hogyan találok rá jézusi választ. A két jézusi jelenlétet, tanítói formát, azt, hogy miként vezet, van jelen, és tanít személyes élettapasztalatomban, valamint hogy miként jelenik meg abban kívülről érkezve – leginkább az Egyház tanítása által –, egymáshoz kell csiszolnom, elsőbbséget adva e hozzám társult módjának, miként a tanítványok is a húsvét és a húsvéti jelenések alkalmával tanító Krisztus tükrén keresztül értik meg, mi történt igazából velük az Isten Fiával kialakított emberi viszony világában.

Egy ismerősöm kételkedett a kérő ima fontosságában, de Szent Teréznél azt olvasta, merjen nagyot kérni. Kórházba került, gondolta, ki is próbálja. Egy Alzheimer-kóros nénit hoztak a mellette lévő betegágyba. Az asszony öt éve nem beszélt, úgy etették, nem kommunikált. A kétkedő pedig egy harmadik szomszéd zajongása miatt nem tudott éjjel aludni, és azt mondta, megkezdem az imát. Másnap a néni felült, elkezdte enni a tévedésből odatett szendvicset, megismerte és köszöntötte a rokonát, az imádkozó pedig ottléte alatt gondozta pártfogoltját. Odafigyelni életünkben azokra, akik ténylegesen utolsók és gyengék, befogadni szívünkbe őket: ezekből fakadnak az igazi és nagy tanítások, csodák.

Márk evangélista rögzíti az otthoni tanítást is, ami egyszerre jeleníti meg az Egyház és a végső otthon dimenzióját. Ebben szolgák, de nem rabszolgák, hanem diakonoszok vannak: segítő, jóakaró emberek, akik tudatosan és jószívűen élik ezt a munkát. Ebbe illeszkedik a gyermek odaállítása a tanítványok elé: úgy kell végeznünk szolgálatunkat, hogy ne várjunk érte előnyöket, ahogy a gyermekek befogadása semmiféle kedvezménnyel sem járt Jézus korában. Így ahogy a kafarnaumi ház és az Egyház előképe a végső otthonnak, a keresztények kapcsolatrendszerének meg kell jelenítenie azt a viszonyt, mely összekapcsolja a Fiút és az Atyát.

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria