A lassan húsz éve működő és a világ majd minden jelentős klasszikus előadóját vendégül látó Művészetek Palotája kevés tartozásainak egyike, hogy korunk legendás karmesterei közül ő és James Levine már nem jutott el Budapestre.
Ahogy a párszi Zubin Mehta India, illetve az Izraeli Filharmonikus Zenekar vezetőjeként a „Közel-Kelet”, Myung-whun Chung pedig (Dél-) Korea első igazán zenetörténeti, sőt történelmi jelentőségű karmestere, úgy az 1935-ben, a kínai Mukdenben (ma: Senjang) született Seiji Ozawa Japán „nyugatias” kulturális életének büszkesége lett. A Távol-Kelet nagy úttörői ők, igazi legendák, kortanúk, akik minden kontinensre kiterjedő, káprázatos karriert futottak be. Mehta sokszor járt Magyarországon, Myung-whun Chung is már többször, Ozawa sosem. És immár pótolhatatlanná vált e kulturális mulasztás. Pedig még a közelben is „ügyelt” egy ideig, ugyanis 2002 és 2010 között Bécsben a Staatsoper zeneigazgatója volt. Hosszú pályafutása során ráadásul magyar szerzőkkel is behatóan foglalkozott, Liszt- és Kodály-darabokat is vezényelt, de elsősorban Bartókot. (A kékszakállú herceg vára 2011-es előadásfelvétele diszkográfiájának utolsó tételei közé tartozik.) A San Francisco Symphonyval 1975-ben ő mutatta be Ligeti György San Francisco Polyphony című művét. És ha már világpremierekről esik szó, Ozawa kapcsán mindenképpen meg kell említeni „atyai mesterét”, a 20. századi francia zene misztikusát, Olivier Messiaent, aki rábízta fő művének, az Assisi Szent Ferenc című terjedelmes (közel négyórás) operájának 1983-as párizsi ősbemutatóját. Ozawa végig hű maradt Messiaen örökségéhez, és beavatottként előszeretettel tűzte műsorra egyebek mellett a Turangalîla-szimfóniát.
Az utóbbi húsz évben már különböző betegségekkel és korral járó nyűgökkel küzdött, többször műtötték, ezzel együtt sokáig vezényelt. Japánba hazatérve tanított, kurzusokat vezetett, szervezett és egy zenei fesztiválnak adta a nevét, szakmai tudását. A róla készült fotók tanúsága szerint lassan elfogyott. Eleve „áttetsző”, aszketikus művész volt; alacsony, derűs, izgékony, kortalan, kifinomult... Megfelelt annak a sztereotípiának, ahogyan általában a japánokat látjuk. Védjegyévé vált „bukósisakja”, hosszúra hagyott sörényhaja, amely idősödve őszülő, szélfútta boglyaként keretezte arcát.
Milyen különös az ember! Elégedetlenség, hálátlanság, bőségzavar…? A bécsi operaházban több előadásban sikerült „kifogni” őt; és ha nem is fanyalgással, de mindig egyfajta beletörődéssel nyugtáztuk: „Ozawa vezényel. Na, meglátjuk…” Akkor csak egy volt Abbado, Maazel, Muti, Barenboim, Mehta, Gergiev, Thielemann mellett; vagy után. Mert Ozawa a távol-keletiségével is inkább különös volt, semmint különleges. De kétségtelenül természetes. Minden értelemben. Ösztönös művész? Lehet, hogy ez, az ösztönösség, a tiszta egyszerűség, a szerzők iránti alázat volt a titka? Nem fogtuk fel a nagyságát, a nyugati zene iránti saját(os) érzékenységét. Rendre csak azt reméltük, hogy e karikatúraszerű kis figura majd nem finomkodja el Csajkovszkijt, Janáčeket, Richard Strausst.
A háborús pusztítás után renovált Staatsoper megnyitásának ötvenedik évfordulójára szervezett 2005-ös ünnepi gálán Ozawa Beethovent vezényelt: a III. Leonóra-nyitányt, valamint a Fidelio fináléját. Közel állt hozzá az orosz zene, Csajkovszkij kiváltképp: az Anyegint és a Pikk dámát a missziójának tekintette; e Puskin-adaptációk specialistájává vált. Évtizedek távlatában újra és újra betanította, dirigálta ezeket az operákat. Az Anyeginje választékos volt, a Pikk dáma korábbi bécsi sorozata azonban (még Kurt Horres hagyományos rendezésében) főleg a ragyogó szereposztással hatott: Plácido Domingo, Galina Gorchakova, Sergei Leiferkus, Dmitri Hvorostovsky, Rita Gorr. A későbbi, Vera Nemirova-féle kortárs – zeneileg húzatlan – változatnál jobban lehetett Ozawára figyelni. Olvasata a korábbinál valahogy keményebb, feszültebb, érdekesebb lett. (Talán az orosz operákat világszerte népszerűsítő „etalon”, Valery Gergiev határozottsága, csalhatatlan drámai kifejezőereje hatott rá.) Janáček – akkor még német nyelven megszólaltatott – Jenůfájából leginkább Ozawa zenei autentikusságra törekvése maradt meg. És Agnes Baltsa, aki szikárságával, barázdált arcával, kegyetlen zordságával és izgalmas mezzójának maradványaival – kihasználva faltörő magasságainak és dühös mélységeinek kontrasztját – görög tragikaként uralta a színpadot. És ha már a görögök: Ozawa a legnagyobb hatást az Elektrával gyakorolta rám. Richard Strauss zenedráma-őrülete persze nem is enged finomkodást, ellágyulást, így a Bécsi Filharmonikusok „színházi otthonában” a rendelkezésre álló gigászhangú előadókkal (Schnaut, Henschel, Struckmann) borítékolható volt a zenei cunami.
Ozawa újrafelfedezése néhány éve a Távol-Kelettel foglalkozva ért el. Az is kiderült, hogy a fia, Yukiyoshi Ozawa kiváló színész, számos figyelemreméltó japán és koprodukciós filmben játszott. Korunk egyik legjobb, méltán Nobel-esélyes írója, a zenerajongó Murakami Haruki – aki regényeiben nemcsak jazz- és klasszikus zenei idézeteket halmoz, hanem kimondott vezérmotívumokat alkalmaz – személyes hangvételű, bensőséges beszélgetőkönyvet szerkeszett az Ozawával való találkozásaiból. Két év élményanyagát, gondolatcseréjét gyűjtötte össze. Az Absolutely on Music az egyetlen kötet tőle, amely (eddig) nem jelent meg magyarul. Bizonyára az „ismeretlen”, pontosabban az itthon széles körben talán kevésbé ismert Ozawában nem bízott eléggé a hazai kiadó. Ezt is pótolni kellene.
Ahogy telik az idő, egyre inkább kiviláglik Seiji Ozawa jelentősége: tényleg korszakos japáni elsősége, Kelet és Nyugat közötti kapu és híd szerepe, hatékony zenei „diplomáciája”. Számtalan felvételét ismertem meg, jobbnál jobbakat (a chicagóiakkal, bostoniakkal, bécsiekkel…), s miközben ezek szóltak, arra gondoltam: milyen jó lenne most újra élőben, s immár (meg)értőbben hallgatni. Jobban megbecsülni és hangosabban ünnepelni. Ha nem is hangosan, de e nosztalgikus, tétova jegyzet formájában megteszem: Bravó, Ozawa! És így, ha utólag, megkésve is, mindent köszönök!
Fotó: Wikipédia
Pallós Tamás/Magyar Kurír
Az írás nyomtatott változata az Új Ember 2024. február 25-i számában, a Mértékadó kulturális mellékletben jelent meg.
Kapcsolódó fotógaléria