Először a kép eredetét ismertette az előadó. Elmondta, Veronika, akinek a neve a latin vera icon (igaz képmás) kifejezésből származik, megtörölte Jézus arcát a keresztúton egy kendővel, amelyen kirajzolódott Jézus arcának lenyomata. Veronika személyét a vérfolyásos asszonnyal azonosítják, aki megérintette Jézus ruhájának szegélyét és meggyógyult. A kendő 1646 óta az olaszországi Manoppello város ferences bazilikájában található.
A misztikus, kagylóselyemből készült, 17x24 centiméteres leplet egy ezüst tartóban állították ki. Mindkét oldalról egy férfiarc látható rajta. A kép keletkezésére máig sincs magyarázat. A Veronika kendőjeként emlegetett selyemfátyol száz százalékos egyezést mutat a torinói lepellel az arc méretében és karakterében Blandin Paschalis Schlöner trappista szerzetesnővér kutatásai alapján. Míg a torinói kép a még halott Jézust ábrázolja, csukott szemmel, addig a manoppellói kendő a feltámadás pillanatát mutatja.
*
Ivancsó István az előadás második részében az edesszai Szent Mandylion ikonról beszélt. A keresztény hagyomány szerint ez Jézus legkorábbi ábrázolása, amely egy akheiropoiétosz, azaz nem emberi kéz által keletkezett, mennyei eredetű Jézus-kép. Legendája Abgár edesszai királyhoz nyúlik vissza. A képen szemből, a nyak és a vállak nélkül jelenik meg Jézus egy kendőn, haja vállig érő, középen elválasztva, szakálla gyakran kétfelé osztott.
A Rókahegyi Görög Esték következő alkalmán, decemberben Szent Miklósról tart előadást Obbágy László, valamint karácsonyi hangversenyt rendeznek.
Ivancsó István elmondta, hogy jövőre is folytatódik az előadás-sorozat, a második évad főtémája a Budapesten megrendezendő Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus lesz.
Forrás: Nyíregyházi Egyházmegye
Fotó: Bodnár Orsolya
Magyar Kurír
Kapcsolódó fotógaléria