„Kedves szaléziak! Szerencsések vagytok, amiért alapítótok, Don Bosco nem »nagypénteki« szent volt, szomorú arccal és lógó orral…, hanem inkább »húsvétvasárnapi« szent. Mindig örült, befogadó volt a mindennapos fáradság és nehézségek közepette” – kezdi előszavát Ferenc pápa, majd úgy jellemzi a szalézi rendalapítót, mint az „evangélium örömének egészséges hordozóját”, aki számára az életszentség a vidámságot jelentette.
A 19. századi Torinóban a papok nem vettek részt közvetlenül a nép életében, s ebbe a világba robbant be Don Bosco a maga forradalmi üzenetével. Ő ugyanis az akkori olasz fővárosban (Torino volt az egységes Olaszország fővárosa 1861–65 között – a szerk.), melynek ipara fiatalok százait vonzotta munkalehetőség reményében, felkarolta a szegény és magára hagyott, sok esetben kizsákmányolt ifjakat. Örömet és valódi nevelést nyújtott nekik, megtanította őket, hogyan legyenek jó keresztények és tisztességes állampolgárok. Maga Ferenc pápa is személyesen megtapasztalhatta a szalézi család örömteli légkörét, amikor gyerekkorában a hatodik osztályt náluk végezte Ramos Mejíában a Wilfrid Barón de los Santos Angeles kollégiumban. „A szaléziak a szépségre, a munkára és nagy vidámságra neveltek – emlékezett vissza a pápa. – Segítettek félelem, kényszer nélkül növekedni. Segítettek, hogy előrejussak az örömben és az imádságban.”
Ahogyan arra 2015. június 21-én, torinói látogatásakor Ferenc pápa emlékeztetett, Don Boscónak három „fehér szerelme” volt: a Szűzanya, az Eucharisztia és a pápa. „Ma kevesen beszélnek olyan nagy szeretettel a Szűzanyáról, mint ahogy Don Bosco annak idején. A szalézi szent Istenre bízta magát, és Máriához imádkozott, hogy bátran szembe tudjon nézni az élet kihívásaival és veszélyeivel, amelyekkel küldetése során találkozott. Az Eucharisztia iránti szeretete pedig arra tanít, hogy a fiatalokat a liturgia gyakorlása felé tereljék, hogy ezáltal belépjenek az Eucharisztia misztériumába, és ne feledkezzenek meg a szentségimádásról sem. S a harmadik, Don Bosco szeretete a pápa iránt nem csupán a személynek szól, hanem Péternek mint az Egyház vezetőjének és Krisztus, az Egyház jegyese képviselőjének. A pápa iránti szeretet mögött ott rejlik az Egyház iránti szeretet.”
Milyen szaléziakra van ma szüksége a fiataloknak? Ferenc pápa szerint olyan emberekre, mint amilyen Don Bosco volt, aki fiatal papként az előkelő családok melletti nevelői karrier helyett a szegény és elhagyatott gyerekek szolgálatát választotta. Olyan szaléziakra van szükségük, akik körbetekintve maguk körül észreveszik a kritikus és nehéz helyzeteket, képesek szembenézni velük, majd mérlegelés után bátor döntéseket hoznak. Arra hivatottak, hogy elmenjenek a világ és a társadalom perifériáira, a munka és a család, a kultúra és a gazdaság peremére, és gyógyírt vigyenek oda.
Ha a feltámadt Krisztus lelkületével befogadják a hátrányos helyzetű fiatalokat és családjukat, akkor Isten országa kezd jelenvalóvá válni, és megújulhat a történelem. A szalézi nevelő természetéből fakadóan optimista, a fiatalokra pozitív realizmussal tekint. Minden gyerekben – legyen az bármilyen lázadó vagy kezelhetetlen – meglátja a jót, és türelemmel és bizalommal dolgozik, hogy az kibontakozhasson. A szalézi az öröm hordozója, hiszen vallja: Jézus Krisztus feltámadt, és Isten minden embert szeret, mindenkinek megbocsát – fogalmaz a Szentatya.
Ferenc pápa végül annak a meggyőződésének ad hangot, hogy az Evangelii gaudium kezdetű apostoli buzdítása hozzájárul a szalézi karizma szerinti nevelés megújulásához a szaléziakra bízott ifjúság javára.
Forrás: Vatikáni Rádió
Illusztráció: Imalánc.ro
Magyar Kurír
Kapcsolódó fotógaléria